Citat:
The refusal letter from the department states the book of Revelations – the final book of the Bible – is “filled with imagery of revenge, destruction, death and violence”, and cites six excerpts from it.
https://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/home-office-christian-convert-asylum-refused-bible-not-peaceful-a8832026.html
Intressant nog verkar det inte vara 6 citat ur
Uppenbarelseboken.
Denna post/artikel (@
WaybackMachine) har tydligare foton av brevet, vari man ser 6 citat av vilka endast 4 kommer ur NT och 3 ur
Uppenbarelseboken. Citaten i Bibelboksordning:
GT:
2 Mos 34:12—3 [Gud till Moses]: “Akta dig för att sluta förbund med invånarna i landet som du kommer till, så att de inte fångar er i en fälla. Ni skall riva ner deras altaren, krossa deras stenstoder och hugga ner deras asherapålar.”
3 Mos 26:7—8 [Gud till Moses]: “Ni skall jaga era fiender på flykten, och de skall falla för era svärd; fem av er skall jaga hundra, hundra av er jaga tio tusen, och fienderna skall falla för era svärd.”
NT:
Matt 10:34 [Jesus]: “Tro inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd.”
Upp 2:22—3 [Guds son]: “Se, jag skall lägga henne på sjukbädden, och dem som horar med henne skall jag låta drabbas av svåra lidanden om de inte vänder om från hennes gärningar. Och hennes barn skall jag döda med pest. Och alla församlingarna skall förstå att jag är den som rannsakar njurar och hjärtan och som skall ge var och en av er vad hans gärningar är värda.”
Upp 9:3—6 [Johannes]: “Ur röken kom gräshoppor över jorden, och de fick samma makt som skorpionerna på jorden. De blev tillsagda att inte skada gräset på jorden, inte heller någon annan grönska eller något träd utan bara de människor som inte bär Guds sigill på sin panna. De fick inte döda dem men plåga dem i fem månader, och plågan som de vållar är som plågan av en skorpion när den stinger en människa. I de dagarna kommer människorna att söka döden, men de skall inte finna den. De kommer att önska sig döden, men döden skall fly ifrån dem.”
Upp 14:7 [en ängel]: “Frukta Gud och ge honom er hyllning, ty stunden för hans dom är inne.”
Särskilt sista citatet verkar inte kvalificerat intill övriga, särskilt som samma kapitel bjuder: “Den som tillber odjuret och dess bild och tar emot dess märke på sin panna eller sin hand, han skall få dricka Guds vredes vin, som hällts upp oblandat i Guds vredes bägare, och han skall pinas med eld och svavel inför de heliga änglarna och inför Lammet. Och röken från deras pina stiger i evigheters evighet, och de får ingen lättnad vare sig dag eller natt, dessa som tillber odjuret och dess bild, var och en som tar emot märket med dess namn.” [9—11]