Citat:
Ursprungligen postat av
lullehdcr7
Min lärare i privatjuridik sade på lektionen att bruksvärdesprincipen leder till svarthandel men hon gick inte djupare in på detta. När jag sedan kom hem så började jag fundera på hur detta går till så jag vände mig till Google utan några framgångar. Därför vänder jag mig till er på fb.
Tacksam för svar!
bruksvärdesprincipen gör att man inte kan ta ut så mycket man vill i hyra vilket innebär att hyresvärdar istället hyr ut svart för att kunna tjäna mer pengar.
Som exempel på detta kan man se att svarthandeln med bostäder är stor där det råder stor bostadsbrist.
Det beror på att hyrorna är lägre än vad folk är villiga att betala.
Skulle marknadshyror införas skulle hyrorna istället öka för dessa lägenheter eftersom det finns folk som är villiga och har möjligheten att betala högre hyror.
Orsaken till att vi har bruksvärdesprincipen är för att man bestämt att det inte bara skall vara de rikaste som skall ha råd att bo bra/centralt.
Detta gör att hyrorna i vissa delar av landet är långt under marknadsvärdet vilket gör att även vanliga löntagare har råd att bo centralt i städer där de med marknadshyror aldrig haft råd att bo centralt.
Nackdelarna är uppenbara, mindre lönsamhet med hyresrätter i centrala lägen vilket ger färre nybyggnationer och fler omvandlingar till bostadsrätter. Ökad svarthandel då det finns massor med människor som är villiga att betala mer för centralt boende så ger det ekonomiskt motiv att hyra ut svart.