2024-07-22, 11:35
  #793
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Om jag skall berömma dig för något så är det din tydlighet. Ovanstående resonemang går inte att feltolka.

Annie Lööf, C, och övriga "anti-socialistiska" partier som importerat 1 miljon rödgröna rödgröna röster permanent har på inget sätt verkat för ökad socialism utan har som libertarianer bekämpat socialism.

Vad gäller flickvänner så ligger det helt i libertarianers natur att dejta vänsterfittor.
https://reason.com/2019/04/16/are-socialists-more-like-libertarians-than-wed-like-to-admit/


Haha, det beror ju på att konsekvenserna är monumentala. Sverige, ett utvecklat industriland, men århundraden av kapitalism, importerar helt plötsligt miljoner med migranter från 3:e världen, med de facto låg IQ och total oförmåga att bygga fungerande civilisationer. Afrika söder om Sahara använde varken skriftspråk innan de blev koloniserade. Afrika hade 200 miljoner invånare 1950, har idag 1.3 miljarder och kommer enligt FN år 2100, ha mellan 4 och 6 miljarder. Då kommer det gå 1000 afrikaner på varje svensk. Då kan "libertarianer" snacka om allas rätt till rörlighet mitt i ett svart getto i Sundbyberg. Jag betvivlar inte att de kommer göra det.

Men vad betyder en liten lätt demografiändring? Invandringen under enbart 10-talet kan bara jämföras med indoeuropeiska invasionen som skedde för 4500 år sedan. Bagateller, säger de kritvita libertarianen. Afrikanerna blir säkert också kapitalistiska och frihetsälskande. Inte de senaste 100 åren men vänta 100 år ska ni se! Stora tänkaren Annie Lööf har lovat!


Strategiskt problem som libetarianerna insides bör försöka lösa... Dessa supertänkare...


Då skall istället libertarianer klassas som kompletta idioter där högra handen inte vet vad den vänstra gör. Den högra handen är helt lam och den vänstra synnerligen aktiv. Men, ok, jag kan sträcka mig till att kalla dem libertarianer, kompletta idioter och att de verkat för socialism och fortsätter göra det är helt uppenbart. Det de TYCKER leder till socialism, men de får inte kallas vad deras tyckande leder till.


Felaktig analys, libertarianske supertänkare. Att uppsåt finns med i lagstiftning handlar om att skydda oskyldiga från att hamna i fängelse. All brottslagstiftning handlar i grunden om att ta bort skadliga beteenden som leder till negativa samhällskonsekvenser. Grunden för lagstiftningen och moralen mot stöld är exempelvis att det är ett nollsummespel som inte skapar mervärde. Ingen konstaterad tjuv blir friad för att han TYCKER att privat egendom inte får vara privat. Vänstervridningen inom domstolsväsendet börjar ändra på det. Greta, "extinction rebellion" grips och frisläpps direkt regelbundet trots att de orsakar stor skada med uppsåt.
Vad sägs om att vi säger så här:

Du har din egen definition av libertarianism, och alla andra har en annan definition.

För övrigt är jag långt ifrån libertarian.
Citera
2024-07-22, 11:36
  #794
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Jag garvar bara åt din höga svansföring. Det finns absolut ingenting vare sig i denna tråd eller ekonomitråden i det liberala forumet som tyder på att du begriper dig på ens ett dyft av banking.

Skälet till att Rothbard jämte många andra kallar FRB för bedrägeri är för att det är just bedrägeri det bygger på. Grunden till FRB är guldpantbankerna i 1600-talets Amsterdam som skrev ut pantsedlar motsvarande 10x värdet i pantat guld när de upptäckte att bara 1/10 av det pantade guldet löstes in. Pengar och krediter är inte samma sak utom i förvirrade hjärnor som din.
Du har själv inte presenterat något argument i sak för att privat bankverksamhet är bedrägeri utan kan enbart som nationalsocialist hänvisa till ett gäng judar.

Om du anstränger dig lite och försöker tänka själv så har jag några frågor som du kan svara på.

När en bank skriver villkoren i klartext på en sedel, hur kan då verksamheten klassas som bedrägeri? Om ett livsmedelsföretag trycker en korrekt innehållsdeklaration på mjölkpaketet och informerar kunden om eventuella hälsorisker, hur kan det vara bedrägeri?

Du har säkert deltagit i en fikalista på jobbet. Man sätter ett kryss för de som bjudit i stället för att betala den som bjuder med pengar varje gång. Alla är överens. Hur kan detta sätt att genom bokföring undvika att använda pengar vara bedrägeri?

Bör även byteshandel mellan personer klassas som bedrägeri? Om grannen målar mitt badrum mot att
jag fixar hans TV så undviker man att använda pengar genom privat överenskommelser. Det är därför som ett sharia-baserat banksystem måste kompletteras med angiverisystem där privatpersoner som går vid sidan fängslas.

Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Mycket tyder på att de tyska nationalsocialisterna var inspirerade av Rudolf Kjellén och Unghögern.
Mycket tyder... Har du länkar till konkret information? Oavsett så är slutresultatet tydligt i NSDAPs partiprogram. Det var ju vad som tillämpades.
__________________
Senast redigerad av jnilsson 2024-07-22 kl. 11:45.
Citera
2024-07-22, 11:38
  #795
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skjutevapen
Vad sägs om att vi säger så här:

Du har din egen definition av libertarianism, och alla andra har en annan definition.

För övrigt är jag långt ifrån libertarian.
Jo, men vi var ju mer eller mindre överens. Jag skrev ju:
Citat:
Då skall istället libertarianer klassas som kompletta idioter där högra handen inte vet vad den vänstra gör. Den högra handen är helt lam och den vänstra synnerligen aktiv. Men, ok, jag kan sträcka mig till att kalla dem libertarianer, kompletta idioter och att de verkat för socialism och fortsätter göra det är helt uppenbart. Det de TYCKER leder till socialism, men de får inte kallas vad deras tyckande leder till.
Citera
2024-07-22, 12:37
  #796
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Du har själv inte presenterat något argument i sak för att privat bankverksamhet är bedrägeri utan kan enbart som nationalsocialist hänvisa till ett gäng judar.

Om du anstränger dig lite och försöker tänka själv så har jag några frågor som du kan svara på.

När en bank skriver villkoren i klartext på en sedel, hur kan då verksamheten klassas som bedrägeri? Om ett livsmedelsföretag trycker en korrekt innehållsdeklaration på mjölkpaketet och informerar kunden om eventuella hälsorisker, hur kan det vara bedrägeri?

Du har säkert deltagit i en fikalista på jobbet. Man sätter ett kryss för de som bjudit i stället för att betala den som bjuder med pengar varje gång. Alla är överens. Hur kan detta sätt att genom bokföring undvika att använda pengar vara bedrägeri?

Bör även byteshandel mellan personer klassas som bedrägeri? Om grannen målar mitt badrum mot att
jag fixar hans TV så undviker man att använda pengar genom privat överenskommelser. Det är därför som ett sharia-baserat banksystem måste kompletteras med angiverisystem där privatpersoner som går vid sidan fängslas.


Mycket tyder... Har du länkar till konkret information? Oavsett så är slutresultatet tydligt i NSDAPs partiprogram. Det var ju vad som tillämpades.


Jag har heller aldrig påstått att privat bankverksamhet är bedrägeri. Det jag sagt är att FRB är bedrägeri. Du måste verkligen sluta argumentera som en hund skiter…rakt ut i luften.

Dina enfaldiga exempel med fikalistor och byte av tjänster är inte analoga med FRB. Så länge en skuld representerar en faktisk fordran så är den självfallet legitim. Men så fungerar inte FRB utan då handlar det om digitala IOUs som skapas av bankerna från ingenting och kallas pengar.

Jag länkade till en Motpolartikel om Unghögern och Rudolf Kjellén tidigare i tråden. Missade du det?

Unghögern påverkade, bland annat, det svenska folkhemmet, den tyska nationalsocialismen och den geopolitiska vetenskapen.”

https://motpol.nu/oskorei/2015/10/20/osten-kjellman-unghogern/

Fortfarande har du inte besvarat min fråga om vilka du menar är anti-socialister.
Citera
2024-07-22, 16:50
  #797
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Ok, Pzykoplutten. Men varför har du själv refererat till Ishay Landa för att beteckna Spengler som kapitalist för att sen rata samme Ishay Landa när denne betecknar NS som kapitalistisk? Du har dessutom gjort detta upprepade gånger. Vad har du för psykdiagnos?


Exakt, Iradeorumongot. Men varför blir du så triggad när verkligheten bevisas genom länkarna om Spenglers kapitalism och nazisternas socialism där den faktiska politiken bevisar att de står i motsatts till varandra? Dessutom har du krossats konstant. Har du inte fått din medicin än? Eller är inaveln ett för stort problem oavsett?

Problemet är alltså att du och andra nazister är för kognitivt underlägsna för att ta in information, och borde bara dö i Dresden.
Citera
2024-07-22, 18:13
  #798
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PzyK0pAteN
Exakt, Iradeorumongot. Men varför blir du så triggad när verkligheten bevisas genom länkarna om Spenglers kapitalism och nazisternas socialism där den faktiska politiken bevisar att de står i motsatts till varandra? Dessutom har du krossats konstant. Har du inte fått din medicin än? Eller är inaveln ett för stort problem oavsett?

Problemet är alltså att du och andra nazister är för kognitivt underlägsna för att ta in information, och borde bara dö i Dresden.


Jag använder dig bara som en trumma, Pzykoplutten. Slår på den för att roa mig och höra tomheten. Du måste också ha slagit flashbackrekord i debattaktiska självmord. Att som du referera till Ishay Landa som betecknade både Spengler och NS som kapitalistiska är en av de roligare.
Citera
2024-07-22, 18:17
  #799
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PzyK0pAteN
Exakt, Iradeorumongot. Men varför blir du så triggad när verkligheten bevisas genom länkarna om Spenglers kapitalism och nazisternas socialism där den faktiska politiken bevisar att de står i motsatts till varandra? Dessutom har du krossats konstant. Har du inte fått din medicin än? Eller är inaveln ett för stort problem oavsett?

Problemet är alltså att du och andra nazister är för kognitivt underlägsna för att ta in information, och borde bara dö i Dresden.
Då du inte svarade på frågan jag ställde i #789, så ställer jag nu samma fråga för tredje gången.

Varför är Ishay Landa en trovärdig källa när han säger att Oswald Spenglar var kapitalist, men inte när han säger att Hitler var kapitalist?
Citera
2024-07-22, 20:10
  #800
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Jag använder dig bara som en trumma, Pzykoplutten. Slår på den för att roa mig och höra tomheten. Du måste också ha slagit flashbackrekord i debattaktiska självmord. Att som du referera till Ishay Landa som betecknade både Spengler och NS som kapitalistiska är en av de roligare.


Det är kul för alla att utnyttja dig för förnedringsunderhållning Iradeorumongot. Lite som en whipping boy som plågas för att det är kul fast i detta fall intellektuellt. Du är alltså den mest förnedrade nassen på flashback. Genom tex de refererade länkarna som bevisar Spenglers kapitalism och nazisternas socialism som därför står i motsatts till varandra så utsattes du för den grövsta förnedringen.

Lite som när nassarna slaktades i Dresden. Arbetaren Hitler blev tydligen lite kränkt.
Citera
2024-07-22, 20:44
  #801
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PzyK0pAteN
Det är kul för alla att utnyttja dig för förnedringsunderhållning Iradeorumongot. Lite som en whipping boy som plågas för att det är kul fast i detta fall intellektuellt. Du är alltså den mest förnedrade nassen på flashback. Genom tex de refererade länkarna som bevisar Spenglers kapitalism och nazisternas socialism som därför står i motsatts till varandra så utsattes du för den grövsta förnedringen.

Lite som när nassarna slaktades i Dresden. Arbetaren Hitler blev tydligen lite kränkt.


Ska du inte fundera på att skaffa ett nytt flashbackkonto, Pzykoplutten? Ingen kommer att ta dig på allvar annars efter alla dina klavertramp. Hela din posthistorik ser ju ut att vara skriven av en 13-åring. Lär dig av dina nederlag och misstag istället för att förfäkta gojan om Spengler och NS. Din källa Ishay Landa blev ett riktigt självmordspiller för dig.
Citera
2024-07-22, 20:56
  #802
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PzyK0pAteN
Det är kul för alla att utnyttja dig för förnedringsunderhållning Iradeorumongot. Lite som en whipping boy som plågas för att det är kul fast i detta fall intellektuellt. Du är alltså den mest förnedrade nassen på flashback. Genom tex de refererade länkarna som bevisar Spenglers kapitalism och nazisternas socialism som därför står i motsatts till varandra så utsattes du för den grövsta förnedringen.

Lite som när nassarna slaktades i Dresden. Arbetaren Hitler blev tydligen lite kränkt.
Du är verkligen livrädd för mina inlägg. Då får jag upprepa mig för fjärde gången:

Varför är Ishay Landa en trovärdig källa när han säger att Oswald Spenglar var kapitalist, men inte när han säger att Hitler var kapitalist?

Hur många gånger ska man behöva upprepa en fråga för att du ska kunna svara på den?
Citera
2024-07-23, 02:14
  #803
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Jag har heller aldrig påstått att privat bankverksamhet är bedrägeri. Det jag sagt är att FRB är bedrägeri. Du måste verkligen sluta argumentera som en hund skiter…rakt ut i luften.
FRB och bankverksamhet är samma sak. Du kommer inte hitta en enda bank* som har full täckning med kontanter för insättarnas tillgodohavanden. Ingen bank klarar en bank-run där insättarna samtidigt tar ut sina pengar och det är vad banken upplyser kunderna om i kontovillkoren.

*) undantag: sharia-banker eller någon JAK-bank där det kostar avgift att ha pengar innestående.

Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Dina enfaldiga exempel med fikalistor och byte av tjänster är inte analoga med FRB. Så länge en skuld representerar en faktisk fordran så är den självfallet legitim.
Så talar de 14 på dussinet som är svaga tänkare och aldrig kommer förstå privat kreditgivning.

Fikalistan och bytestjänsten mellan grannarna är utmärkta exempel på hur man undviker att använda pengar med hjälp av bokföring eller överenskommelser. Detta jämställer ekonomer (tillhör de 14 på dussinet) med att "skapa pengar" och sedan är det totalkört för de 14. De ser en sedelpress framför sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Men så fungerar inte FRB utan då handlar det om digitala IOUs som skapas av bankerna från ingenting och kallas pengar.
Jo, jo, du är fast i tanken att banker "skapar pengar". Någon med djupare analysförmåga tittar på vad de faktiskt gör och de bokför fordringar och skulder och undviker därmed att använda pengar, precis som kollegorna på arbetsplatsen som sätter kryss på fikalistan och som grannarna som byter tjänster säger IOU till varandra.
__________________
Senast redigerad av jnilsson 2024-07-23 kl. 02:20.
Citera
2024-07-23, 10:01
  #804
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
FRB och bankverksamhet är samma sak. Du kommer inte hitta en enda bank* som har full täckning med kontanter för insättarnas tillgodohavanden. Ingen bank klarar en bank-run där insättarna samtidigt tar ut sina pengar och det är vad banken upplyser kunderna om i kontovillkoren.

*) undantag: sharia-banker eller någon JAK-bank där det kostar avgift att ha pengar innestående.


Så talar de 14 på dussinet som är svaga tänkare och aldrig kommer förstå privat kreditgivning.

Fikalistan och bytestjänsten mellan grannarna är utmärkta exempel på hur man undviker att använda pengar med hjälp av bokföring eller överenskommelser. Detta jämställer ekonomer (tillhör de 14 på dussinet) med att "skapa pengar" och sedan är det totalkört för de 14. De ser en sedelpress framför sig.


Jo, jo, du är fast i tanken att banker "skapar pengar". Någon med djupare analysförmåga tittar på vad de faktiskt gör och de bokför fordringar och skulder och undviker därmed att använda pengar, precis som kollegorna på arbetsplatsen som sätter kryss på fikalistan och som grannarna som byter tjänster säger IOU till varandra.


FRB är inte alls detsamma som privat bankverksamhet. Därför finns det något som heter ”full reserve banking”. Att dagens banksystem bygger på FRB betyder inte att det behöver göra det och framförallt har inte det varit fallet historiskt. Utan en statlig CB så blir det bank-run så småningom om man kör FRB, alldeles korrekt. Ofattbart hur du ändå inte begriper varför FRB och helt privat bankverksamhet ej går att kombinera.

Dina exempel från högstadiet avser vanliga skuldförbindelser. Det har inget med FRB att göra. Analoga är dina exempel däremot med skuldebrev som t.ex obligationer. En riktig skuld i ena änden och en riktig fordran i den andra. Och tänka sig att det finns finansiella marknader där man kan emittera, handla och prissätta obligationer också.

Du är för obegåvad för att förstå vad FRB är. Något som dina enfaldiga exempel med fikalistor etc visar.

När ska jag får svar på min fråga till dig om vilka du menar är anti-socialister? Det här med Kjellén, Unghögern och NS släppte du bara tydligen så jag får utgå ifrån att du inga invändningar har mot det jag länkat till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in