Citat:
Ursprungligen postat av
Kattaskallar
"Handlare slog ner knivbeväpnad rånare – döms för misshandel
Enligt tingsrätten använde butiksinnehavaren i Landskrona alldeles för mycket våld när han stoppade rånaren." Från Sydsvenskan 20:e mars.
Två rånare med pistol och kniv rånade 2017 en butik i centrala Landskrona.
Bytet blev drygt 10.000 kr i kontanter.
Efter rånet sprang de därifrån men en av dem blev upphunnen av butiksägaren som kastat sig in i bil och fått tag i en av dem.
Hur det gick till och vad som hände har affärsägaren och rånaren olika versioner av.
Rånaren påstår att han blev påkörd två gånger och sedan fick käken söndersparkad när han låg ner.
Affärsägaren säger självförsvar. Hursomhelst Rånaren var blåslagen och bruten käke när Polisen kom på plats.
Rånaren fick hålla sig till flytande föda i ett halvår och ett skadestånd om 7.500 kr. Han hade begärt 37.000 kr.
Affärsägaren är för mig en Äkta Hjälte och förtjänar att belönas.
Vem är denna man?
Vem vill pynta in en hundring eller två till honom?
Jag vill inte leva i ett samhälle där våld och hämnd är normen. Det är mycket som kan gå snett och sluta med "knas" som nysvenskarna säger.
Samtidigt så verkar grovt våld vara det enda som biter på dessa människor från de kulturer alla vet är problem med. Jag gissar att den butiken inte kommer rånas särskilt ofta framgent.
Det var ju en svensk brevbärare i 50-års åldern som blev oprovocerat attackerad av en 20 -årig invandrare. Han försökte stjäla posten och brevbärarens personliga tillhörigheter vill jag minnas. 50-årngen som hade svart bälte i karate golvade 20-årigen. Som tack för hjälpen att han skyddade statens post fick han ett års fängelse.
Det är så satans sjukt att man håller på att spräcka ett blodkärl av ilska. Människor som verkligen behöver en läxa stryks medhårs och de medborgare som har kurage att stå upp straffas stenhårt. Ingen normal människa vet om dessa avskrap till rånare är beväpnade med stick eller handeldvapen. Bättre då att vara resolut och inte ta i för lite så det eskalerar. En vanlig person som inte känner till gatuslagsmål kan omöjligt bedöma nivån "när räcker det". Det är ju mängder av parametrar och osäkra faktorer som spelar in.