2019-03-20, 16:47
Medlem
"Handlare slog ner knivbeväpnad rånare – döms för misshandel
Enligt tingsrätten använde butiksinnehavaren i Landskrona alldeles för mycket våld när han stoppade rånaren." Från Sydsvenskan 20:e mars.

Två rånare med pistol och kniv rånade 2017 en butik i centrala Landskrona.
Bytet blev drygt 10.000 kr i kontanter.

Efter rånet sprang de därifrån men en av dem blev upphunnen av butiksägaren som kastat sig in i bil och fått tag i en av dem.

Hur det gick till och vad som hände har affärsägaren och rånaren olika versioner av.
Rånaren påstår att han blev påkörd två gånger och sedan fick käken söndersparkad när han låg ner.

Affärsägaren säger självförsvar. Hursomhelst Rånaren var blåslagen och bruten käke när Polisen kom på plats.

Rånaren fick hålla sig till flytande föda i ett halvår och ett skadestånd om 7.500 kr. Han hade begärt 37.000 kr.

Affärsägaren är för mig en Äkta Hjälte och förtjänar att belönas.

Vem är denna man?
Vem vill pynta in en hundring eller två till honom?
Citera
2019-03-20, 16:50
Medlem
Tyvärr begick han ett brott enligt lagboken, men han är absolut "min hjälte". Vem fan skulle inte ha gjort samma sak?
Citera
2019-03-20, 17:00
Medlem
Vilket brott ska diskuteras i tråden? Rånet eller misshandeln?

Rånet låter totalt ointressant och misshandeln verkar vara ett ganska rättfram exempel på när människor går för långt när de avvärjer brott.

Och insamlingar till kriminella trodde jag en sak för Facebook, inte FB.
Citera
2019-03-20, 17:02
Medlem
Vart är fackeltågen?
Citera
2019-03-20, 17:18
Medlem
pirata-codexas avatar
Får man inte försvara sin egendom i detta land?
Vad är egentligen problemet, den som rånade hade väl ett (outtalat) hot mot den som blev rånad, således borde väl rånaren kunna ta samma sak tillbaka då?
Eller gäller lagarna bara kriminella som ska få rätt och särbehandling i samhället?
Tar för givet rånaren var av mörkare hudfärg än någon från norden, därav straffet mot butiksägaren?
Spånar bara fritt liksom.........
Citera
2019-03-20, 17:44
Medlem
[quote=vond|67084390]Vilket brott ska diskuteras i tråden? Rånet eller misshandeln?

Rånet låter totalt ointressant och misshandeln verkar vara ett ganska rättfram exempel på när människor går för långt när de avvärjer brott.

På Flashback råder liksom i Sverige Yttrandefrihet.
Så välj själv vilket brott som ska diskuteras.
Eller gör som Vond. Ta upp båda!

Själv tycker jag inte alls som Vond att det är totalt ointressant att vi i Sverige har fått ett samhälle där ett par rånare med kniv och pistol är så normalt att det inte är värt en diskussion.
Citera
2019-03-20, 17:49
Medlem
GoatPunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirata-codexa
Får man inte försvara sin egendom i detta land?
Vad är egentligen problemet, den som rånade hade väl ett (outtalat) hot mot den som blev rånad, således borde väl rånaren kunna ta samma sak tillbaka då?
Eller gäller lagarna bara kriminella som ska få rätt och särbehandling i samhället?
Tar för givet rånaren var av mörkare hudfärg än någon från norden, därav straffet mot butiksägaren?
Spånar bara fritt liksom.........

Skulle gissa på att chansen är minst lika stor att butiksägaren också är av en mörkare hudfärg än någon från norden
Citera
2019-03-20, 17:53
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Fup, dom? Brukar vilja läsa innan jag tar ställning. Kanske han använde övervåld?
Citera
2019-03-20, 18:01
Medlem
Förmodligen det mest sanningsenliga:

Citat:
Rånaren påstår att han blev påkörd två gånger och sedan fick käken söndersparkad när han låg ner.

Det är väl helt omöjligt att självförsvar kan innebära jakt, attack med grov misshandel?

Citat:
Affärsägaren säger självförsvar.

Citat:
Hursomhelst Rånaren var blåslagen och bruten käke när Polisen kom på plats.
Rånaren fick hålla sig till flytande föda i ett halvår

Så, förmodligen en rättvis dom.

Att sedan tycka det är rätt åt rånarna, nice är en helt annan sak.
Citera
2019-03-20, 18:08
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattaskallar
"Handlare slog ner knivbeväpnad rånare – döms för misshandel
Enligt tingsrätten använde butiksinnehavaren i Landskrona alldeles för mycket våld när han stoppade rånaren." Från Sydsvenskan 20:e mars.

Två rånare med pistol och kniv rånade 2017 en butik i centrala Landskrona.
Bytet blev drygt 10.000 kr i kontanter.

Efter rånet sprang de därifrån men en av dem blev upphunnen av butiksägaren som kastat sig in i bil och fått tag i en av dem.

Hur det gick till och vad som hände har affärsägaren och rånaren olika versioner av.

Affärsägaren säger självförsvar. Hursomhelst Rånaren var blåslagen och bruten käke när Polisen kom på plats.

Rånaren fick hålla sig till flytande föda i ett halvår och ett skadestånd om 7.500 kr. Han hade begärt 37.000 kr.

Affärsägaren är för mig en Äkta Hjälte och förtjänar att belönas.

Vem är denna man?
Vem vill pynta in en hundring eller två till honom?

Jag vill inte leva i ett samhälle där våld och hämnd är normen. Det är mycket som kan gå snett och sluta med "knas" som nysvenskarna säger.

Samtidigt så verkar grovt våld vara det enda som biter på dessa människor från de kulturer alla vet är problem med. Jag gissar att den butiken inte kommer rånas särskilt ofta framgent.

Det var ju en svensk brevbärare i 50-års åldern som blev oprovocerat attackerad av en 20 -årig invandrare. Han försökte stjäla posten och brevbärarens personliga tillhörigheter vill jag minnas. 50-årngen som hade svart bälte i karate golvade 20-årigen. Som tack för hjälpen att han skyddade statens post fick han ett års fängelse.

Det är så satans sjukt att man håller på att spräcka ett blodkärl av ilska. Människor som verkligen behöver en läxa stryks medhårs och de medborgare som har kurage att stå upp straffas stenhårt. Ingen normal människa vet om dessa avskrap till rånare är beväpnade med stick eller handeldvapen. Bättre då att vara resolut och inte ta i för lite så det eskalerar. En vanlig person som inte känner till gatuslagsmål kan omöjligt bedöma nivån "när räcker det". Det är ju mängder av parametrar och osäkra faktorer som spelar in.
Citera
2019-03-20, 18:19
Medlem
pirata-codexas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoatPunk
Skulle gissa på att chansen är minst lika stor att butiksägaren också är av en mörkare hudfärg än någon från norden

Bror, det tror jag med!
En svensk kille skulle sällan dra efter någon beväpnad rånare och spöa upp densamme!

Som någon annan frågat, finns det någon FUP som kan avgöra etniciteten på de båda inblandade?
Citera
2019-03-20, 18:26
Medlem
nordicwraths avatar
Ja, polisens syfte anno 2019 är att trakassera laglydiga och ärliga medborgare, just därför att de är ärliga och erkänner = bra statistik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in