2019-03-20, 09:36
Bannlyst
Hej,

Jag jobbar som "IT-tekniker" på ett stort industriföretag. Jag är fortfarande ganska ny, inne på andra månaden. Dom vanliga anställda håller på mycket med maskiner och jag sitter istället instängd på ett kontor och hanterar en livechatt, en telefonlinje samt dom anställdas personalmejl / företagets datorer. Jag har hört att i början av anställningen och vid spontana tillfällen så drogtestas medarbetarna. Hur ser det dock ut för såna som mig som bara ska jobba med datorer och inte ha någonting med maskiner att göra? Eftersom jag inte drogtestades i början av anställningen så misstänker jag att datornördarna inte drogtestas. Känner ni igen det, att man inte drogtestar personal som bara jobba med IT?

Ni som jobbar med IT, vad har ni hört och vad har ni för erfarenhet av drogtester?

Jag använde cannabis ganska mycket under vintern och senast jag använde det var i Januari så jag är ganska säker på att jag är helt ren. Jag är ändå intresserad av denna fråga.

Jag använder inte droger längre (jag slutade just för att jag skulle börja jobba och jag ska ta tag i mitt liv) så jag vill helst slippa sån predikan. Tack
Citera
2019-03-20, 09:46
Medlem
Finnj-vels avatar
Om du jobbar på t.ex. SSAB så kan jag tänka mig att drogtester är rutin för att förhindra olyckor med tanke på den farliga miljön. Om du sitter i ett skyddat kontor så misstänker jag att du slipper drogtestas.

Bra att du slutade med drogen, jag håller själv på att försöka sluta. Missförstå mig inte; jag vet att drogen är ofarlig, men jag har rökt så pass mycket att jag känner att någonting saknas om jag inte är bäng. Även om substansen är ofarlig så kan det psykiska beroendet vara farligt.

Jag misstänker att tråden ligger fel, mods vill gärna att drogtest diskuteras i tråden för drogtest. Oavsett så önskar jag dig lycka till i framtiden med ditt uppehåll av droger. Tänk på att om du börjar igen så kommer livet förmodligen peka finger åt dig och plötsligt ska även du drogtestas.
Citera
2019-03-20, 09:55
Medlem
Sooks avatar
Jag jobbar inom vården och har aldrig drogtestats i hela mitt liv trots att jag jobbar med narkotikaklassade preparat. Eller jag har testats en gång när polisen haffade några kompisar och fick för sig att jag var misstänkt också. Men där gick de såklart bet
Citera
2019-03-20, 09:57
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majaa
Ni som jobbar med IT, vad har ni hört och vad har ni för erfarenhet av drogtester?

Jobbat inom IT-svängen i drygt 10 år nu ( ) och har aldrig hört talats om att någon fått göra ett drogtest. Inte ens när jag sökte jobb inom finans där dom gjorde en fullständig bakgrundscheck (kollade upp alla adresser jag haft senaste 7 åren, alla jobb jag haft, all utbildning osv) så blev det fråga om något drogtest.

Kan ju skilja sig om man jobbar inom industri dock, men då handlar det väl mer om företagets policy än just branschen antar jag.
Citera
2019-03-20, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Kan ju skilja sig om man jobbar inom industri dock, men då handlar det väl mer om företagets policy än just branschen antar jag.
Ja, t.ex. Scania har väl en väldigt strikt policy där det är absolut nolltolerans på alkohol och alla andra droger. Typ på nivån att en lättöl inte kommer in genom grindarna, och det gäller alla som jobbar där.

På andra industriföretag skålas det i bubbel när man firar något, t.ex. en order.

Skillnaderna är nog snarlika vad gäller andra droger, d.v.s. milsvida.
Citera
2019-03-20, 19:01
Medlem
Dom senaste anställningar jag har haft som tjänsteman på stora svenska börsnoterade företag
har godkänd drogtest varit krav innan dom erbjuder anställning.
Citera
2019-03-21, 06:01
Medlem
Har bara haft ett jobb där det förekom och då fick man skriva på att det var ok i samband med att man skrev på anställningskontrakt och andra handlingar.

Blev sedan efter någon månad eller två kallad till provtagning med någon timmes varsel (var på arbetstid). Därefter ingen mer kontroll resten av anställningen på tre år.
Citera
2026-02-20, 21:32
Medlem
grovalarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Har bara haft ett jobb där det förekom och då fick man skriva på att det var ok i samband med att man skrev på anställningskontrakt och andra handlingar.

Blev sedan efter någon månad eller två kallad till provtagning med någon timmes varsel (var på arbetstid). Därefter ingen mer kontroll resten av anställningen på tre år.

Får jag fråga vad det var för test? Urinprov eller saliv? Fick du bara kissa på jobbet eller åka iväg till en klinik?
Citera
2026-02-20, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grovalark
Får jag fråga vad det var för test? Urinprov eller saliv? Fick du bara kissa på jobbet eller åka iväg till en klinik?

Urinprov och det togs på labbet på det lokala sjukhuset (som låg granne med företaget)
Citera
2026-02-20, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majaa
Hej,

Jag jobbar som "IT-tekniker" på ett stort industriföretag. Jag är fortfarande ganska ny, inne på andra månaden. Dom vanliga anställda håller på mycket med maskiner och jag sitter istället instängd på ett kontor och hanterar en livechatt, en telefonlinje samt dom anställdas personalmejl / företagets datorer. Jag har hört att i början av anställningen och vid spontana tillfällen så drogtestas medarbetarna. Hur ser det dock ut för såna som mig som bara ska jobba med datorer och inte ha någonting med maskiner att göra? Eftersom jag inte drogtestades i början av anställningen så misstänker jag att datornördarna inte drogtestas. Känner ni igen det, att man inte drogtestar personal som bara jobba med IT?

Jag använde cannabis ganska mycket under vintern och senast jag använde det var i Januari så jag är ganska säker på att jag är helt ren. Jag är ändå intresserad av denna fråga.

Jag använder inte droger längre (jag slutade just för att jag skulle börja jobba och jag ska ta tag i mitt liv) så jag vill helst slippa sån predikan. Tack

Jobbar man inom säkerhetsklassad tjänst så är drogtester vardag, först vid anställningen för klarar man inte drogtestet blir man inte anställd, sedan regelbundet därefter. Kan vara två, tre år mellan.

Vanligtvis drogtestar man inte vanlig it-personal, men om arbetsplatsen upplever de har problem med sånt så kan det komma en begäran. Alltså ens egna uppförande kan trigga fram en begäran att genomgå drogtest.

Många andra yrken har också att det ingår drogtest. Jag tycker det är något som ökat mer och mer, vilket förmodligen är en reaktion på att drogerna svämmar över i Sverige, en följd av att droglangarna är många fler till antalet än för bara 10-15 år sedan så de flesta som vill ha tag på droger kan också få tag på droger.

Det är nog helt lugnt för dig, du har slutat och det lär inte bli drogtest imorgon precis om du uppför dig väl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in