Citat:
Ursprungligen postat av
Majaa
Hej,
Jag jobbar som "IT-tekniker" på ett stort industriföretag. Jag är fortfarande ganska ny, inne på andra månaden. Dom vanliga anställda håller på mycket med maskiner och jag sitter istället instängd på ett kontor och hanterar en livechatt, en telefonlinje samt dom anställdas personalmejl / företagets datorer. Jag har hört att i början av anställningen och vid spontana tillfällen så drogtestas medarbetarna. Hur ser det dock ut för såna som mig som bara ska jobba med datorer och inte ha någonting med maskiner att göra? Eftersom jag inte drogtestades i början av anställningen så misstänker jag att datornördarna inte drogtestas. Känner ni igen det, att man inte drogtestar personal som bara jobba med IT?
Ni som jobbar med IT, vad har ni hört och vad har ni för erfarenhet av drogtester?
Jag använde cannabis ganska mycket under vintern och senast jag använde det var i Januari så jag är ganska säker på att jag är helt ren. Jag är ändå intresserad av denna fråga.
Jag använder inte droger längre (jag slutade just för att jag skulle börja jobba och jag ska ta tag i mitt liv) så jag vill helst slippa sån predikan. Tack

Jobbar man inom säkerhetsklassad tjänst så är drogtester vardag, först vid anställningen för klarar man inte drogtestet blir man inte anställd, sedan regelbundet därefter. Kan vara två, tre år mellan.
Vanligtvis drogtestar man inte vanlig it-personal, men om arbetsplatsen upplever de har problem med sånt så kan det komma en begäran. Alltså ens egna uppförande kan trigga fram en begäran att genomgå drogtest.
Många andra yrken har också att det ingår drogtest. Jag tycker det är något som ökat mer och mer, vilket förmodligen är en reaktion på att drogerna svämmar över i Sverige, en följd av att droglangarna är många fler till antalet än för bara 10-15 år sedan så de flesta som vill ha tag på droger kan också få tag på droger.
Det är nog helt lugnt för dig, du har slutat och det lär inte bli drogtest imorgon precis om du uppför dig väl.