2019-05-05, 23:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimBall
Håller med. Efter att ha sett ALLA NHL matcher så är det inte mycket i svensk väg som imponerar tyvärr.

Av de som är kvar..

Bra
Erik Karlsson - men han kommer aldrig. Spelar säkert småskadad och ska snart skriva nytt kontrakt med den klubb som är villig att pynta..

Klingberg - Han är grym och ser inte skadad ut.

Joakim Nordström - En defensiv best, när han har varit på isen så har Boston tryckt ner pucken hos motståndarna. Han imponerar stort måste ja säga. Synd att han nästan aldrig får chansen att spela med några vettiga spelare... Han har fått mycket speltid trots att han är i 4:e linan..

Edit:
Oscar Sundqvist - Nyckelspelare i Blues. riktigt bra

Nej tack
Markus Sörensson - Talanglös, fattar inte att han får så mycket speltid.

Söderberg - Vilken besvikelse. Top 6 forward med mycket speltid utan ett endaste mål i slutspelet..

Melker Karlsson - Osynlig, men han har inte gjort bort sig.

Gustaf Nyqvist - Han måste ha tappat massor på senare år... spelar inte speciellt bra.

Markus Johansson - Helt okay, tycker dock att han har tappat lite mot när han spelade i WSH.

Alexander Wennberg - Kom precis tillbaka efter skada. Var osynlig igår natt.

hmm tror det var alla...

Mattias Janmark överraskade i förra årets VM men vet inte hur han sett ut i år.
Citera
2019-05-05, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BizarreReverend
Vad jag vet så har Komarov avslutat landslags spel. Säkert samma med Filppula. Dem spelar för övrigt bra hockey i Islanders,men Finland kan lika gärna börja spela med den nya unga generationen som varit bäst i "världen"

Laget släpptes och Leijonat kommer med en rätt "nedbantad" trupp. Förvånad att ingen ur Mästarlaget HPK kommer,men festen varar väl ett par veckor i Hämeenlinna

Målvakter
30 Kevin Lankinen, Rockford IceHogs
35 Veini Vehviläinen, Kärpät
45 Jussi Olkinuora, Pelicans

Backar
4 Mikko Lehtonen, HV71
7 Oliwer Kaski, Pelicans
28 Henri Jokiharju, Chicago Blackhawks
40 Petteri Lindbohm, Lausanne HC
50 Miika Koivisto, Dynamo Moskova
55 Atte Ohtamaa, Kärpät
58 Jani Hakanpää, Kärpät
70 Niko Mikkola, San Antonio Rampage

Anfallare
12 Marko Anttila, Jokerit
15 Arttu Ilomäki, Lukko
19 Veli-Matti Savinainen, Kunlun Red Star
20 Niko Ojamäki, Tappara
21 Juhani Tyrväinen, HIFK
24 Kaapo Kakko, TPS
25 Toni Rajala, EHC Biel
27 Eetu Luostarinen, KalPa
41 Joel Kiviranta, Sport
65 Sakari Manninen, Jokerit
71 Kristian Kuusela, Tappara
76 Jere Sallinen, Örebro HK
82 Harri Pesonen, SCL Tigers
91 Juho Lammikko, Florida Panthers

Finländarna har n tendens att festa till det lite extra när de vinner något. Vem minns inte den finske målvaktstränaren Pasi Nurminen som var så packad att han ramlade över VM- bucklan efter VM-vinsten 2011😁🤭

https://www.expressen.se/sport/hockey/har-ramlar-nurminen-pa-vm-bucklan/
Citera
2019-05-06, 00:13
Medlem
Citat:
Markus Sörensson - Talanglös, fattar inte att han får så mycket speltid.

Söderberg - Vilken besvikelse. Top 6 forward med mycket speltid utan ett endaste mål i slutspelet..

Gustaf Nyqvist - Han måste ha tappat massor på senare år... spelar inte speciellt bra.

Markus Johansson - Helt okay, tycker dock att han har tappat lite mot när han spelade i WSH.

Alexander Wennberg - Kom precis tillbaka efter skada. Var osynlig igår natt.

Sörensen hade gått in i en 3-4:e kedja. Söderberg hade kunnat axla en roll som 2:a center, gäller att inte bara kolla ett kort slutspel mot samma motstånd hela tiden. Nyqvist hade gått in i en toppkedja. Samma med Marcus Johansson. Håller med dock att dessa två inte är lika bra som förr. Wennberg hade gått in i en 3-4:e kedja.

Citat:
Ursprungligen postat av BizarreReverend
Laget släpptes och Leijonat kommer med en rätt "nedbantad" trupp. Förvånad att ingen ur Mästarlaget HPK kommer,men festen varar väl ett par veckor i Hämeenlinna

Finland lag ser riktigt svagt ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Vi har rätt tunt på forwardsfronten. Carl Söderberg och Gustav Nyquist skulle vara givna om dom blev tillgängliga och ville spela.

Inte bara givna, de hade gått in i toppkedjor.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Tänker du på Carl? Han platsar inte. Vi har skitbra backuppsättning. Dom enda som är kvar som kan slå sig in där är Klingberg och EK65, och den senare tror jag inte kommer om Sharks åker ur.

Carl Gunnarsson hade nog tagit Hägg som defensiv back ändå, men visst är det jämnt mellan de två. Vår backuppsättning är skitbra om man kollar topp 4.

Citat:
Ursprungligen postat av Birro69
Mattias Janmark överraskade i förra årets VM men vet inte hur han sett ut i år.

Han överraskade ja, men spelade bredvid Zibenejad och Rakell. Jag tror att spelare som Lindblom, Bratt osv kan vara liknande i VM om de får spela bredvid bra spelare som tex Landeskog, EP, Elias Lindholm, Nylander osv. Janmark har varit i NHL denna säsongen som vanligt. Spelar i 3:e kedja och gör det rätt bra.
Citera
2019-05-06, 00:28
Medlem
appendixxivs avatar
Citat:

Han gjorde 60p i grundserien denna säsong, vilket e personligt rekord för honom. 22mål 38ass. fortf bra fart och playmaking skills.Hade gärna sett han göra fler mål i slutspelet, iaf när det öppnar upp sig o blir en målrik match.Han e högst välkommen till VM om dom ryker
Citera
2019-05-06, 02:04
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appendixxiv
Han gjorde 60p i grundserien denna säsong, vilket e personligt rekord för honom. 22mål 38ass. fortf bra fart och playmaking skills.Hade gärna sett han göra fler mål i slutspelet, iaf när det öppnar upp sig o blir en målrik match.Han e högst välkommen till VM om dom ryker

Jag har sett noll matcher i grundserien.

Tempot går upp i play-off, spelet blir fysiskt jämfört med grundserien -- Nyqvist kanske har gått på en lindrig skada eller dylikt för han imponerar inte i playoffen; Tappar puckar, ser ut som han är typ 0.2 sekunder sen in i varje situation, jag skämtar inte... 0.5/poäng per match (bättre än vad jag trodde, ha!).

Som flera redan påpekat så är Tre Kronor ganska svaga på forward sidan, vilket ja inte alls tvivlar på, så han skulle säkert ta en plats --
Citera
2019-05-06, 04:44
Medlem
Score123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Pff, hade finländska målvakten gjort samma sak som Markström så hade ni starkt hävdat att den svenska forwarden inte kunnat göra nåt.

Blir så trött på enögda idioter som er..

Klart vi hade
Samma sak hade finnarna försvarat sin målvakt i en omvänd situation, så det går åt båda håll, är det en överraskning för dig?

Ett enögt rivalmöte är alltid ett enögt rivalmöte
Citera
2019-05-06, 06:19
Medlem
FNLSs avatar
Jag tycker att vi bara har fem toppforwards så jag chansar med kruger i väntan på Landeskog

Lindholm Pettersson Hörnqvist
Eriksson kruger Nylander
Bratt Kempe Kempe
Lindblom lander Rasmussen
Kung Joel
Citera
2019-05-06, 12:54
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Jag tycker att vi bara har fem toppforwards så jag chansar med kruger i väntan på Landeskog

Eriksson kruger Nylander
Bratt Kempe Kempe
Kung Joel

Antar att du med "Kung Joel" menar Joel Lundqvist. Han har slutat i landslaget.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/xPlewn/joel-lundqvist-slutar-i-tre-kronor

Citat:
Det har vuxit fram. Jag går in på mitt sista år med Frölunda, och jag tror att jag behöver fokusera på det ifall jag ska leverera, säger Frölundastjärnan.
Citera
2019-05-06, 13:05
Bannlyst
Har en känsla av att John Klingberg snart är tillgänglig..och att han kommer att tacka ja.
Citera
2019-05-06, 16:39
Medlem
Jag skrev detta i en personlig chatt med några polare och tänkte att jag kunde dela med mig av detta här också:

Citat:
Kanada har bra målvakt i Murray. Vunnit SC 2 gånger med Pittsburgh. Backsidan är bra defensivt på pappret. Deras problem är att alla backar är spelskickliga tvåvägsspelare. Det finns inga tydliga roller. Både kan gå åt båda håll. Jag ser hellre att man som i Sverige har tydliga roller där Adam Larsson, Ekholm och Hägg ska vara defensiva och Ekman Larsson, E.Gustafsson och M.Pettersson ska vara offensiva. Hade jag varit tränare i Kanada hade jag hellre plockat bort några av backarna och tagit in mer renodlade defensiva backar för att få tydliga roller.

Ryssland brukar ju alltid sakna bra defensiva backar även om de som de har med brukar hålla högg klass i KHL. Men inte i klass som våra som i år i Ekholm, Adam Larsson och till viss del Hägg. De har dock detta år med Orlov som är riktigt bra defensivt. Sedan finns Nikita Zaitsev som är hyfsad, men det är ett litet frågetecken på deras defensiva backar. Offensivt har de Mikhail Sergachyov som gjort 32 P i Tampa, men de kan inte utmana våra offensiva backar i Gustafsson och Ekman Larsson.

Jag hoppas Sverige spelar mkt med Ekholm - Gustafsson och Larsson - Ekman Larsson. Gärna att de 2 backparen spelar 50 min tillsammans när det gäller. Sedan kan Hägg - M.Pettersson spela 10 min då. Inget emot Pettersson, han har varit riktigt bra i NHL denna säsong, men Hägg är jag lite tveksam till. Han är visligen grym fysisk och täcka skott. Philly är väldigt nöjda med honom. Dock kollar man statistik så är han NHL:s sämsta back. Men det gäller bara att använda honom rätt. Han spela spela defensivt och inte för många minuter.
Senast redigerad av 400Ben 2019-05-06 kl. 16:43.
Citera
2019-05-06, 16:40
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Birro69
Har en känsla av att John Klingberg snart är tillgänglig..och att han kommer att tacka ja.

Inte alls omöjligt. Han har kontrakt t.o.m. 2022 och verkar hel och frisk.
Citera
2019-05-06, 16:43
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS

Eriksson kruger Nylander
Bratt Kempe Kempe
Kung Joel

Vore tjänstefel att ta in Joel Lundqvist i denna trupp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in