2019-04-07, 14:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Det lutar starkt åt att Elias Pettersson kommer till VM. Mycket goda nyheter.

Intressant att se vilka experter som ansluter till SVT:s team. Inget som de gått ut med ännu såvitt jag vet. Calle Johansson som en av experterna är en gissning från mig iaf.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/GGxRE6/uppgifter-ska-ha-meddelat-tre-kronor

Att Elias kommer gör att man kommer att titta lite extra. Det är samma känsla som när Foppa( stora) kom fram. ” Vad kommer han nu att hitta på”? Genom Elias får vi ett mycket starkt hot i pp. En förutsättning för att vinna hela VM.

Vi har även ett målvaktspar, Markström och Nilsson, som är också en grundsten för ett VM- guld. Otroligt intressant att se Markström i VM.

Jätteviktigt nu att vi får 6 världsbackar som både kan hålla rent framför kassen men även vara ett hot i offensiven.

Två spelare..av dessa världsbackar verkar klara..Dahlin och Gustavsson..det fattas 4 till. Fast det borde vara rimligt att 4 av Erik Karlsson, OEL, Brodin, Gunnarsson, Edler, Hedman, Strålman, Ekholm, Marcus Pettersson, Larsson, Hjalmarsson ( kanske någon jag glömt) tackar ja.

Då har vi grunden klar. Tycker ändå denna grund är det viktigaste. Bra målvakter och bra backspel. Sedan kommer alltid några som kan sätta dit den. Elias gjorde Boeser till ett vapen i Vancouver. Så de som spelar med Elias lär producera.

Lär bara vara 4 lag kvar när VM börjar 10 maj så det lär komma in spelare efterhand.
Citera
2019-04-07, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenProud
Rakell och Janmark sade i dokumentären om hockey-guldet förra året att de aldrig sviker Grönborg om han frågar dem i år igen.

Kan ju bli skadad

Citat:
Alexander Edler såg bra ut igår. Hoppas Jonas Brodin kommer. Har hög lägsta nivå.

Edler och Brodin är båda underskattade.

[quote=Castlevania|67249582]Intressant att se vilka experter som ansluter till SVT:s team. Inget som de gått ut med ännu såvitt jag vet. Calle Johansson som en av experterna är en gissning från mig iaf.

Tror inte de kommer ändra från tidigare.
Citera
2019-04-07, 18:40
Medlem
Bartman777s avatar
Jag tycker mig ha läst (kanske här på flashback, minns inte) att Brodin tackat nej till landslagsspel rätt många gånger av någon anledning. Är det någon som kan bekräfta/dementera det?

Om det stämmer kanske vi inte ska hoppas för mycket på honom. Tråkigt isåfall tycker jag, då jag gillar honom skarpt som back.

Förövrigt tycker jag precis som Trollfeeder att det vore guld värt (pun intended) att få in Hjalmarsson. Som sagt, han är bra i defensiven, och det är ju ganska många bra offensiva backar som verkar bli tillgängliga. Dock är ju många av dom hyggliga även i defensiven, ska sägas. Men Jag tror Sverige hade mått bra av Hjalmarsson i laget.

Markström är också en som jag gillat mycket ända sen han var junior. Tycker han har växt mycket, speciellt senaste tiden. Så han hade varit kul att se i VM detta år.

Hur många spelare får man ta ut till ett landslag i VM förresten? Tänker på hur många man kan våga lova en plats från början och hur många platser som man bör, eller har utrymmer till att spara på under turneringens gång.

Och hur sent in i turneringen får man anmäla en extra spelare? Om vi får ett sent "ja" från någon spelare i NHL som åker ut efter några slutspelsrundor tex.

EDIT: Och en tredje fråga jag kom på: Läste här i tråden att de som har utgående kontrakt nog inte lär tacka ja till VM. Jag gissar anledningen skulle vara att dom inte vill riskera att skada sig i turneringen när det vankas tid för att krita nytt kontrakt. Eller skulle det vara någon annan anledning?
Senast redigerad av Bartman777 2019-04-07 kl. 18:44.
Citera
2019-04-07, 19:27
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Att Elias kommer gör att man kommer att titta lite extra. Det är samma känsla som när Foppa( stora) kom fram. ” Vad kommer han nu att hitta på”? Genom Elias får vi ett mycket starkt hot i pp. En förutsättning för att vinna hela VM.

Hela hockey-VM blir mycket mer sevärt nu när Elias ansluter. Sverige lär få ihop ett slagkraftigt lag som vanligt. Men nu är det upp till de andra nationerna att steppa upp lite. Sverige har vunnit två år på raken. Måste finnas en stark revanschlusta från främst Ryssland, Finland och Kanada. Dessvärre lär det inte bli nåt spel för Connor McDavid nu efter skadan.

Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Tror inte de kommer ändra från tidigare.

Tänker du på samma team som gjorde VM-magasinet ifjol? Då var experterna Jonas Andersson, Staffan Kronwall och Maria Rooth. Inget bekräftat ännu vilka det blir dock.
Citera
2019-04-07, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Jag tycker mig ha läst (kanske här på flashback, minns inte) att Brodin tackat nej till landslagsspel rätt många gånger av någon anledning. Är det någon som kan bekräfta/dementera det?

Hur många spelare får man ta ut till ett landslag i VM förresten? Tänker på hur många man kan våga lova en plats från början och hur många platser som man bör, eller har utrymmer till att spara på under turneringens gång.

Och hur sent in i turneringen får man anmäla en extra spelare? Om vi får ett sent "ja" från någon spelare i NHL som åker ut efter några slutspelsrundor tex.

EDIT: Och en tredje fråga jag kom på: Läste här i tråden att de som har utgående kontrakt nog inte lär tacka ja till VM. Jag gissar anledningen skulle vara att dom inte vill riskera att skada sig i turneringen när det vankas tid för att krita nytt kontrakt. Eller skulle det vara någon annan anledning?

Brodin har vart mycket småskadad sista året och tacket nej till VM pga det. Han var dock med om det var 2018 eller 2017.

Man får registrera 3 målvakter och 22 utespelare. Finns ingen deadline så spelare kan komma in hur sent som helst men man brukar slänga in spelare senast i kvartsfinal/semifinal. Men en fördel är ju att registrera 2 målvakter, 6 backar och 12 forwards till första matchen. Övriga 4+1 platser kan man avvakta med till man känner att de behövs registreras.

Nej det är den anledningen att de inte vill skada sej och försämra sitt kontrakt man ska skriva på. Skadad utan kontrakt = inga pengar. Sedan kan man ju förbättra sina chanser med ett bra VM också
Citera
2019-04-07, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Tänker du på samma team som gjorde VM-magasinet ifjol? Då var experterna Jonas Andersson, Staffan Kronwall och Maria Rooth. Inget bekräftat ännu vilka det blir dock.

Glömde bort att det var så. Nej min tanke var väl att det blir Jonas, Rehnberg och Rooth.
Citera
2019-04-07, 20:19
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Brodin har vart mycket småskadad sista året och tacket nej till VM pga det. Han var dock med om det var 2018 eller 2017.

Man får registrera 3 målvakter och 22 utespelare. Finns ingen deadline så spelare kan komma in hur sent som helst men man brukar slänga in spelare senast i kvartsfinal/semifinal. Men en fördel är ju att registrera 2 målvakter, 6 backar och 12 forwards till första matchen. Övriga 4+1 platser kan man avvakta med till man känner att de behövs registreras.

Nej det är den anledningen att de inte vill skada sej och försämra sitt kontrakt man ska skriva på. Skadad utan kontrakt = inga pengar. Sedan kan man ju förbättra sina chanser med ett bra VM också
Okej, tack återigen för svar min vän
Jo, du har helt rätt i att man kan förbättra sina chanser genom att delta i VM också. Det är väl lite gambling

Det ska bli intressant att se hur truppen till slut kommer se ut.
Citera
2019-04-07, 20:23
Medlem
Zibanejad skadad och tackar nej

Det var riktigt surt. En av få offensiva centrar vi hade att tillgå. Nu hänger mycket av offensiven på Elias Pettersson. Om nu inte rätt spelare blir utslagna i Stanley Cup.
Citera
2019-04-07, 20:37
Medlem
Så Zibanejad, Rakell och Silfverberg nej. Vi får verkligen hoppas en del bra forwards åker ut i första 2 rundorna och tackar ja.
Senast redigerad av 400Ben 2019-04-07 kl. 20:41.
Citera
2019-04-07, 20:57
Medlem
knurras avatar
Citat:
Så Zibanejad, Rakell och Silfverberg nej. Vi får verkligen hoppas en del bra forwards åker ut i första 2 rundorna och tackar ja.

Elias Lindholm eller William Karlsson kommer åka ut senast i andra rundan, samt Bäckström eller Hörnqvist. William Nylander blir troligen också tillgänglig, tror inte Toronto slår både Boston och Tampa.
Citera
2019-04-07, 21:53
Bannlyst
Jacob Silverberg är en mycket överskattad spelare. Han har aldrig gjort över 50 p under en säsong.

Spelar ändå i en toppformation i Anaheim. Han är en typisk spelare som lirar i en 3:e femma i ett lag som aspirerar på Stanley Cup.

Anaheim ger Silverberg 246 miljoner eller 47.3 miljoner kr/ år. Självklart Anaheim inte når slutspel när de skriver sådana här kontrakt med spelare som inte ens når 50 p/ säsong.

https://www.expressen.se/sport/hockey/nhl/svenskens-nya-jattekontrakt-ar-vart-236-miljoner-kronor/
Citera
2019-04-07, 23:02
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Riktigt sura tapp. Det där hade kunnat vara en förstakedja. Men efter första slutspelsrundan kommer det lossna fler. T ex åker troligen Landeskog och Söderberg, och om inte så åker Lindholm och Backlund ut. Jag tror att Nashville mycket väl kan åka på däng mot Dallas också. Nashville har gått riktigt tungt i vår. Samtidigt har dom vunnit ett par matcher på slutet, så dom kanske har vaknat i grevens tid. Och skulle dom göra det så finns Janmark, och John Klingberg är en förstärkning även med vår starka backsida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in