2019-05-14, 10:51
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Sverige är spellediga nu i 2 dagar innan en enkel match mot Österrike väntar. Det viktiga nu är att Landeskog blir klar att han ansluter och han sedan kommer. Klingberg ansluter idag. Resterande spelare kan behöva vila dessa 2 dagar (Okej inte Enroth).

Om nu Landeskog kommer, hur vill ni göra med sista platsen?

Alternativen är väl:
1. Ge den till Holm/Bengtsson/Nygård.
2. Kolla med Janmark men väldigt osäkert om han kommer.
3. Kolla med Nemeth.
4. Vänta på att Carolina åker ut rätt fort mot Boston och plocka in Wallmark.
5. Vänta på att Boston, San José eller St. Louis åker ut och plocka någon svensk där.

Mina kommenterar:
1. Ingen av de spelarna lockar direkt.
2. Gillar Janmark med vi har så många på samma nivå som Eriksson, Lindblom, Bratt, A.Kempe, Lander osv så inte jättelockande.
3. Är ungefär på nivå med Hägg och ingen direkt förbättring om det ens är det.
4. Gillar Wallmark, men som med Janmark har vi redan många spelare på den nivån, tex de som nämns under Janmark.
5. Marcus Johansson skulle höja laget lite, men Boston lär inte åka ut eller göra det väldigt sent. Nordström och Forsbacka Karlsson är inte värda att ta in sent. Steen lär inte komma, Gunnarsson kan vara skönt att få in med det blir sent i sådana fall. Sundqvist samma som med Janmark och Wallmark, ingen direkt förbättring. San José om de åker ut så blir det nog sent. Nyqvist är en toppspelare i detta lag, Sörensen och M.Karlsson kan vi skippa, EK65 är alltid välkommen, kan skippa Heed och Ryan.

Av namnen du nämner är det bara Erik Karlsson, Gustav Nyqvist och Marcus Johansson som garanterat (nåja) skulle kunna höja laget i det här skedet. Och att komma in sent i turneringen utan att ha fått spela ihop sig ... Nej, bättre att ge sista platsen till nån som redan är på plats (jag säger Nygård). Högst tveksamt dessutom om någon är intresserad av att åka till VM så pass sent som skulle bli fallet, det är nog för stor fallhöjd för en sån som EK.
Citera
2019-05-14, 11:26
Medlem
Giggsys avatar
Vad var det för skada på Bratt?
Citera
2019-05-14, 11:50
Medlem
Tubleross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggsy
Någonting med överkroppen vad jag förstod det som.

Grönborg valde att inte spela honom igår pga av försiktighetsskäl.
Citera
2019-05-14, 12:00
Medlem
svampdamps avatar
Landeskog är klar nu
Citera
2019-05-14, 12:08
Medlem
Landeskog kommer
Citera
2019-05-14, 12:31
Medlem
Med tanken på att Wennberg, Klingberg och nu Gabbe kommit tycker jag vi går upp och är favoriter med Ryssland. Ryssland har 6 riktigt bra forwards. Resten är mediokra/defensiva forwards i ett VM när man går för guld. Sverige har nu 4 forwards som är riktigt bra i Gabbe, Pettersson, E.Lindholm och Nylander. Vi är lite efter forwards. Men Ryssland har enbart 2 riktig bra backar, vi har 5 st. Målvaktssidan är rätt jämn. Tycker det är rätt 50/50 mellan oss.

USA kan bli farliga men kommer nog floppa i slutspelet som vanligt. Kan dock inte räkna ut ett lag med spelare som Kane, Eichel, Hughes osv. Håller med Jonas Andersson om Kanada, jag är inte imponerad. Har problem med stor is, felbyggt och spelarna verkar ha lite semester i Europa.

USA får in Werenski 44 P den gångna säsongen, en liten förstärkning helt klart. Kanada får in Luc Dubois 61 P den gångna säsongen. En riktigt bra spelare. Får även in Jost som gjorde 26 P den gångna säsongen. Han får nog svårt att ta en plats i detta lag och hade även i Sverige haft svårt att ta en plats.
Citera
2019-05-14, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giggsy

Det är efter smällen mot Italien. En försiktighetsåtgärd sade man då.

Det råder magsjuka i det svenska laget sedan 2 dagar tillbaka. Inget man märkte igår dock.
Citera
2019-05-14, 14:37
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
Gillar den uppställning starkt. Framförallt hedman-strålman känns mäktig. Men du kollat förmycket på gamla meriter. Vad tror du om en spelare som Joel Persson. Tror du han kan styra upp Edmontons PP och peta Erik Karlsson i din uppställning om ett år? Du kör ju alltid med gamla fega kort

Roligt att spela med i dina fördomar.

Haha, Växjötrollet dyker upp såklart. Joel Persson, det blir väl typ lag 12...

Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Jo han är en medioker NHL spelare, han har fått den rollen han har bara för att han inte klarar av något annat, visst har han gjort det bra men jag har sett många nobodys i 3-4e kedjan som gjort det betydligt bättre än Kruger.

Sluta hypa upp svenska spelare bara för att dom just är svenskar!

Vem? Och vad har dom gjort betydligt bättre? Krüger är världsklass i egen zon.

Citat:
Ursprungligen postat av TankoPerravald
Fast om Finland klarar sig bra utan en enda NHL-superstjärna, så måste väl Sverige klara sig utan Landeskog?
Riktigt bortskämda är svenskarna som bara längtar efter Landeskog när dom har 69 NHL-stjärnor i VM
Obs inget hat

Om Finland klarar sig bra eller inte är det lite tidigt att säga. Ni har slagit ett svagt Kanada, Slovakien som inte har varit bra på 10 år, och spelade iofs jämnt med USA men där fick ni stryk i förlängningen.

Landeskog är dels av en helt annan kaliber än dom spelare vi har fått in hittills, och dessutom en annan spelartyp. Han kommer verkligen vara en förstärkning.

Citat:
Ursprungligen postat av schadow
Kolla vm 1977 då Sverige slog Sovjet 2 gånger utan proffs.Det beror hur man får ihop laget,för många proffs är ingen fördel..

Nä, det var ju ingen fördel att ha massor av NHL-proffs dom senaste två åren...

Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Riktigt gött när Ovechkin fick frågan vad han tyckte om det svenska laget. "I don't know" vände sig och gick. Självklart skiter han i de. Han är där för att spela sitt spel med Ryssland.

Typiskt svenska (kvinnliga)reportrar med mesiga frågor som tror allt är saft och bullar.

De måste börja skaffa sig lite skinn på näsan och inte ställa sådana frågor. Världen är inte så mjuk som de tror.

Kungligt gjort av Ovetjkin. Vad är det för fråga? Suck...

Citat:
Ursprungligen postat av m4tt145
Som väntat gick inte Ryssland i Tjeckiens fälla, dom hade gjort sin läxa.

Däremot höll dom på att göra bort sig i tredje perioden. Varför körde dom inte på bara? Det gick vägen nu, men dom höll ju på att släppa in Tjeckien i matchen.
Citera
2019-05-14, 14:43
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Svenska poängen idag:

Nylander 1+4
Wennberg 2+1
Lander 0+3
Hörnqvist 2+0
Ekman Larsson 0+2
A.Kempe 1+0
M.Kempe 1+0
L.Eriksson 1+0
O.Lindblom 1+0
A.Larsson 0+1
Gustafsson 0+1
Kruger 0+1
E.Pettersson 0+1

GJorde inte Wennberg 2+2? Har för mig att den siffran poppade upp under matchen.

Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Andra gruppen är riktigt intressant och allmänt oviss hur man ska placera sig inbördes.

Finland har stökat av det svåra nu och går välförtjänt för gruppsegern, men Tyskland som ev. har allt att spela för när dom möts i sista omgången blir ingen skrattmatch. Tyskland slog Finland ifjol och det är betydligt mindre klasskillnad på lagen i år. Ska överlag bli intressant att se hur Finland tacklar matcherna dom faktiskt förväntas föra och bara ska vinna, det brukar gå lite sämre med ett sånt här lag.

USA ser sådär måttligt intresserade ut, lite som vanligt. Inget direkt grundspel, väldigt upp till individuella prestationer som dom har i massor. Farligt hög högstanivå. Hade varit lite illa ute om man förlorat idag, vilket mycket väl kunde skett, men nu är det lugnt. Men jag var inte såld före turneringen och är det fortfarande inte. Tycker dom är långt ifrån att nämnas med samma favoritstämpel som Ryssland och Sverige.

Kanada har alltid spelare för spelare starka lag men detta gäng har defensiva problem redan på pappret och är väldigt orutinerat. Skulle bli chockad om dom går hela vägen i den här turneringen. Ett Kanada med underdogstämpel torde vara livsfarligt, men det känns snarare som att det sänker deras självbild och är mestadels negativt. Kanada är bäst när dom är favoriter och har uppumpade egon.

Slovakien har spelat tre otroligt bra matcher mot gruppfavoriterna, men i slutändan så är det en seger och två torsk. Kör stenhårt på två man framför mål och så skott från alla dess vinklar, och har fått löjligt bra utdelning på det. Inställning kommer man långt på. Risken är att dom får lite hybris inför måstematcherna som kommer, men annars är dom tillräckligt bra för att vinna resten. Halvt avgörande match mot Tyskland.

Svårt att välja en kvartsfinalmotståndare mellan dessa. Tyskland är den givna ifall man skulle ha den turen. I övrigt vete fan om det spelar så stor roll, alla har nånting som är farligt i en enskild match. Känns viktigare då att undvika Ryssland i semin.

Kanadas PP är brutalt. Får dom ihop defensiven blir dom svåra att tas med. Tar dom sig bara till semifinal så får dom upp blodvittringen. Hoppas dom sladdar i gruppen och får Ryssland i kvarten, så blir man av med en av dom i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Med dagens match har William Nylander nu spelat totalt 13 VM-matcher (inkl 2017) och har i dessa gjort 22 poäng (9+13). Det ger ett snitt på 1.69 poäng per match, vilket får anses vara förbannat jävla bra. Dessutom är han +19 och har endast dragit på sig två utvisningsminuter.

Det är sjukt bra. Sen hoppas man ju att han ska producera i rätt matcher också, och inte bara mot Italien och Norge.
Citera
2019-05-14, 14:48
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Usch vad svårt det är med femmor, och blev ju inte lättare efter att ha sett kemin i Wennberg-kedjan idag (eller så blev det just det ). Men här är ett försök, med Landeskog i laget.

Landeskog-EP40-Lindholm
Nylander-Wennberg-Hörnqvist
Lindblom/Eriksson-Lander-Bratt
Lindblom/Eriksson/Rasmussen-Krüger-Kempe/Kempe

Kvittar vilken som är första- och andrakedja här tycker jag, båda ska spela ungefär lika mycket, lite beroende på hur det flyter på för dem i aktuell match. Tredje/fjärde blev svårare, vill helst inte ha Eriksson i fjärde, men Lindblom är ju inte dålig heller. Tanken är att Tredjekedjan ska ta lite mer defensivt ansvar än kedja 1 och 2, men ändå kunna producera framåt i viss mån.
Fjärde ska köra defensivt som prio ett. Sen gör det såklart inget om de stänker in någon heller.

Har som sagt ingen koll överhuvudtaget på bröderna Kempe, så därför blev dom över för mig. Vet inte alls hur de gör sig i en fjärdekedja. Någon får gärna upplysa mig lite om hur de är som spelare.
Känns som vi överlag har väldigt offensiva forwards, även om många av dem också kan ta defensivt ansvar.

Backarna då... Jag har länge haft otroligt svårt för Ekholm, sedan Brynäs-tiden. I mina ögon är han fortfarande en dampig ADHD-snorunge. En bild jag har svårt att tvätta bort, trots att jag vet att han mognat både som person och i sitt spel. Helst hade jag satt honom på läktaren, men det är inte realistiskt med tanke på den spelare han är idag. Så jag ska vara snäll

OEL-Klingberg
Gustafsson-Larsson/Ekholm
Larsson/Ekholm-Pettersson
Hägg

Dock svårt ändå, jag tycker OEL och A.Larsson känns som ett bra första backpar, men jag har svårt att inte slänga in Klingberg i första, så så fick det bli. Jag gillar verkligen Hägg, men tanken med att jag sätter honom som sjunde är att man kan kasta in honom på isen lite då och då, här och där - när hans spel behövs.

Ekholm fick vara med iallafall, men det tog emot
Sen ska jag tillägga att jag inte är ett fan av att ha gjutna femmor en hel turnering igenom, om det inte funkar. Man kan alltid flytta någon för att röra om, om det låser sig.

Tankar?

Citat:
Efter 3 matcher och om Landeskog kommer ser jag något liknande:

Lundqvist, Markström

Ekman Larsson - A.Larsson
Ekholm - Klingberg
Hägg/Pettersson - E-Gustafsson

Landeskog - EP40 - E.Lindholm
Nylander - Wennberg - Hörnqvist
Lindblom/Eriksson - Lander - Bratt/A.Kempe
Lindblom/Eriksson - Krüger - Bratt/A.Kempe
M.Kempe, Rasmussen

Yttrarna i bottenkedjorna är oerhört jämnt.

Lander, Bratt och Eriksson har haft kemi, splitta inte på dom. Nylander, Wennberg och Bengan verkar trivas ihop, så håll ihop dom. EP40 har inte riktigt kommit igång även om han gör en del bra saker. Samma med Lindholm. Att få in Landeskog där tror jag också på.

En fjärdekedja då ser jag bestå av Krüger, Lindblom och lillebror Kempe.

På baksidan så funkar OEL och Adam Larsson väldigt bra ihop, så ingen anledning att splitta på dom.

Gustafsson har varit väldigt bra, så det tar emot att dra ner på hans speltid, men det borde ändå vara Klingberg som går före, och då ska han spela med Ekholm. Pettersson har varit bättre än Hägg, och borde kunna axla den defensiva rollen. Sätt honom med Gustafsson.

Henke ska stå i mål tills motsatsen bevisat.
Citera
2019-05-14, 14:53
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Sverige är spellediga nu i 2 dagar innan en enkel match mot Österrike väntar. Det viktiga nu är att Landeskog blir klar att han ansluter och han sedan kommer. Klingberg ansluter idag. Resterande spelare kan behöva vila dessa 2 dagar (Okej inte Enroth).

Om nu Landeskog kommer, hur vill ni göra med sista platsen?

Alternativen är väl:
1. Ge den till Holm/Bengtsson/Nygård.
2. Kolla med Janmark men väldigt osäkert om han kommer.
3. Kolla med Nemeth.
4. Vänta på att Carolina åker ut rätt fort mot Boston och plocka in Wallmark.
5. Vänta på att Boston, San José eller St. Louis åker ut och plocka någon svensk där.

Mina kommenterar:
1. Ingen av de spelarna lockar direkt.
2. Gillar Janmark med vi har så många på samma nivå som Eriksson, Lindblom, Bratt, A.Kempe, Lander osv så inte jättelockande.
3. Är ungefär på nivå med Hägg och ingen direkt förbättring om det ens är det.
4. Gillar Wallmark, men som med Janmark har vi redan många spelare på den nivån, tex de som nämns under Janmark.
5. Marcus Johansson skulle höja laget lite, men Boston lär inte åka ut eller göra det väldigt sent. Nordström och Forsbacka Karlsson är inte värda att ta in sent. Steen lär inte komma, Gunnarsson kan vara skönt att få in med det blir sent i sådana fall. Sundqvist samma som med Janmark och Wallmark, ingen direkt förbättring. San José om de åker ut så blir det nog sent. Nyqvist är en toppspelare i detta lag, Sörensen och M.Karlsson kan vi skippa, EK65 är alltid välkommen, kan skippa Heed och Ryan.

Det kommer dröja innan någon som är intressant blir tillgänglig. Lika bra att skriva in någon som är på plats. Nygård känns som den som förtjänar det mest, men lite risky att ligga kvar med 7 backar. Ska man vänta på en osannolik EK65 ändå?

Citat:
Ursprungligen postat av Pol9gif
Zach Werenski ansluter till USA, och Tyson Jost & Pierre-Luc Dubois till Kanada.

Jost och Dubois spelade för Kanada igår rent av.

Citat:
Med tanken på att Wennberg, Klingberg och nu Gabbe kommit tycker jag vi går upp och är favoriter med Ryssland. Ryssland har 6 riktigt bra forwards. Resten är mediokra/defensiva forwards i ett VM när man går för guld. Sverige har nu 4 forwards som är riktigt bra i Gabbe, Pettersson, E.Lindholm och Nylander. Vi är lite efter forwards. Men Ryssland har enbart 2 riktig bra backar, vi har 5 st. Målvaktssidan är rätt jämn. Tycker det är rätt 50/50 mellan oss.

USA kan bli farliga men kommer nog floppa i slutspelet som vanligt. Kan dock inte räkna ut ett lag med spelare som Kane, Eichel, Hughes osv. Håller med Jonas Andersson om Kanada, jag är inte imponerad. Har problem med stor is, felbyggt och spelarna verkar ha lite semester i Europa.

USA får in Werenski 44 P den gångna säsongen, en liten förstärkning helt klart. Kanada får in Luc Dubois 61 P den gångna säsongen. En riktigt bra spelare. Får även in Jost som gjorde 26 P den gångna säsongen. Han får nog svårt att ta en plats i detta lag och hade även i Sverige haft svårt att ta en plats.

Kanada vill jag inte vifta bort som du gör. Deras PP är brutalt. Får dom ihop sitt försvar så blir dom svårslagna. Det är inte nu dom ska vara bra, det är om en vecka.
Citera
2019-05-14, 15:57
Medlem
thesyss avatar
Mats Wennerholm säger att detta är det bästa svenska vm-laget någonsin Och att Edmonton säkert ångrar att de valde Nugent-Hopkins före Landeskog 2011
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in