Citat:
Ursprungligen postat av
DenSistaValsen
men var då mycket mer intresserad av livets existentiella problem, än att kalkylera ut matriser.
Universum, kvantfysik, evolutionsteori, neurologi (relevant för medvetandefilosofin) och skit är vetenskap och en stor del av att klura ut svaren på många existentiella frågor.
Första jag ser på hans hemsida: "IQ, a pseudoscientific swindle". Nej nej och åter nej, då har han missförstått vetenskapen kring IQ.
Citat:
Det jag förfasas är följande: är matematik för svårt för att lära sig det på egen hand,
Det är stort sett det man gör på universiteten också ändå. Så nej.
Citat:
när man inte har några incitament, dvs få högre betyg, pengar eller dylikt?
För de flesta så innebär detta att de inte tänker plugga matte, ja.
Nu till frågorna.
Citat:
1. Har ni tips på resurser som lär ut matematik på ett intressant sätt?
Nej. Men bra matematikböcker och kurser online finns.
Citat:
T ex böcker? Kikar på Gödel, Escher, Bach, men det kanske inte är en renodlad mattebok?
Nej, det är inte en renodlad mattebok.
Citat:
2. Hur får man "skin in the game" för att lära sig mer matte?
Ingen aning vad du menar men det finns bara en sak att göra om du ska lära dig matte: lär dig matte.
Citat:
Kan man exempelvis tjäna pengar på matematik?
Nej. I allra högsta grad nej. Undantagsfall, ja. I ett sammanhang, ja, t.ex. som ingenjör. Lärare som närmast. Att vara duktig matematiker leder inte till stabil inkomst. Att vara medioker matematiker ger dig inte ett skit på arbetsmarknaden.
Citat:
Exempelvis räknade jag en hel del sannolikheter när jag spelade poker,
Ja, det är så man vinner i poker. Att spela poker suger karriärsmässigt.
Citat:
och lite enkel matematik när jag ska räkna på hur mycket pengar man behöver för ekonomiskt oberoende osv.
Kallas grundläggande skolning som alla i ett i-land ska kunna.
Citat:
3. Bör man studera på universitet?
inte för att lära dig matte.
Citat:
4. Är matematik meningslös mental onani, på samma sätt som att lösa korsord, eller sudoku?
Beror starkt på. Sudoku är matematik och det är på många sätt mental onani, framförallt om man bara sitter och löser sudoku.
Det finns människor som kastat bort hela sina karriärer och liv på matematiska problem som senare visat sig vara omöjliga att lösa.
Matematik är också framgång. Matematik är det som krypterar din anslutning till flashback. Matematik är GPS-systemet i din mobiltelefon och sattelliterna i skyn och raketerna som tog dem dit. Matematik är i allra högsta grad direkt nödvändig för att resonera om och bygga elektroniken du sitter och läser med just nu. Matematiken är siffrorna i din skattedeklaration, statsbudgeten och statsekonomin.
Vad matematik är för dig är en annan fråga.