2019-03-16, 00:13
Medlem
Idag köpte jag en Ford Fusion 04, 1,6, och killen jag köpte av sa den hade vatten i kylarvästska behållaren. Så jag åkte till biltema och köpte en blå glycol. Så jag tömde vattnet och hällde in de blåa, tills jag upptäckte misstaget att jag inte kollade upp vilken kylarvätska den skulle ha. Den skulle ha röda istället och inte blåa. Så jag tömde den blåa och bad min polare att köpa en rosa/röd till mig. Nu till problemet, jag tömde behållaren och de fanns ungefär 1-2 deciliter kvar av de blåa som kunde ej tömmas, det var på bottnet av behållaren, efter att jag hällde in den röda glycolen så lyste motorlampan. Vad kan de bero på? Min teori är att den kanske inte fick rätt glycol utan de blåa finns fortfarande kvar i motorn. Vad är konsekvenserna, är de säkert att köra?
Citera
2019-03-16, 01:12
Medlem
4yoonlys avatar
Även om vissa vätskor kanske är bättre en rent vatten så vad jag vet så finns det ingen sensor som talar om exakt vad denna kylarvätska innehåller för molekyler. Det är enbart för att kyla motorn och rent vatten fungerar normalt utmärkt. Men i ett land där det vatten fryser ganska ofta (och då går det inte att kyla motorn på samma sätt med ett flöde av vätska) så vill man helt enkelt sänka temperaturen då kylvätskan fryser blandar då in olika ämnen som gör detta.

Visst kan det blivit någon propp om du haft rent vatten (som frusit) och motorn kan helt enkelt inte kylas . Men du vet ju själv vart du bor och vilka temperaturer du har där.

Ställ den i ett varmgarage någon dag eller två och sedan töm och byt vätskan.
Citera
2019-03-16, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Även om vissa vätskor kanske är bättre en rent vatten så vad jag vet så finns det ingen sensor som talar om exakt vad denna kylarvätska innehåller för molekyler. Det är enbart för att kyla motorn och rent vatten fungerar normalt utmärkt. Men i ett land där det vatten fryser ganska ofta (och då går det inte att kyla motorn på samma sätt med ett flöde av vätska) så vill man helt enkelt sänka temperaturen då kylvätskan fryser blandar då in olika ämnen som gör detta.

Visst kan det blivit någon propp om du haft rent vatten (som frusit) och motorn kan helt enkelt inte kylas . Men du vet ju själv vart du bor och vilka temperaturer du har där.

Okej så du tror inte motorlampan började lysa helt slumpmässigt precis när jag har bytt från vatten till fel kylarvätska, sedan pumpat ut fel kylarvästskan och hällt in rätt, utan det är något fel på motorn?
Citera
2019-03-16, 01:32
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N11R7
Okej så du tror inte motorlampan började lysa helt slumpmässigt precis när jag har bytt från vatten till fel kylarvätska, sedan pumpat ut fel kylarvästskan och hällt in rätt, utan det är något fel på motorn?

"fel" kylarvätska kan ju ge problem som leder till en motorlampa som lyser absolut. Men då har ju något frusit och helt enkelt inte kan kyla motorn tillräckligt (vilket låter konstigt i sig men så är det).
Men problemet i sig märker man ju ganska snabbt.

Det är kallt (många minus grader) och du vill ha värme i kupén men du får ingen vidare värme (som du är van vid) sedan kollar du motortemperaturen och den är "hög" och då är det något fel. Kan vara frusen kylarvätska eller kass termostat bland annat.

Nuförtiden kan ju detta vara kopplat till motorfel's lampan/indikatorn givetvis.

Hur som helst dina två olika vätskor skall inte vara problemet om det inte är minusgrader. Och som sagt, dra in den i ett varmgarage någon dag och töm och byt till en kylarvätska som du vill ha om du har minusgrader. Lyser fortfarande motorlampan så felsök lite till...
Citera
2019-03-16, 03:06
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N11R7
Idag köpte jag en Ford Fusion 04, 1,6, och killen jag köpte av sa den hade vatten i kylarvästska behållaren. Så jag åkte till biltema och köpte en blå glycol. Så jag tömde vattnet och hällde in de blåa, tills jag upptäckte misstaget att jag inte kollade upp vilken kylarvätska den skulle ha. Den skulle ha röda istället och inte blåa. Så jag tömde den blåa och bad min polare att köpa en rosa/röd till mig. Nu till problemet, jag tömde behållaren och de fanns ungefär 1-2 deciliter kvar av de blåa som kunde ej tömmas, det var på bottnet av behållaren, efter att jag hällde in den röda glycolen så lyste motorlampan. Vad kan de bero på? Min teori är att den kanske inte fick rätt glycol utan de blåa finns fortfarande kvar i motorn. Vad är konsekvenserna, är de säkert att köra?
Du har alltså bytt kylarvätskan i expansionskärlet? Till vilken nytta? Övriga systemet då? Har du vatten där?
Om osäkerhet råder om kylarvätskan tappar man ur hela systemet och ersätter med ny.
Att säljaren fyllt vatten indikerar att läckage förekommer.

Att motorlampan lyser beror på något fel, och det var väl därför säljaren ville bli av med bilen.
Är ju inte helt ovanligt att lampan släcks inför försäljning.
Du får läsa ut felkoder, och laga bilen.
Citera
2019-03-16, 08:22
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly

Bara för att klargöra om lättpåverkade barn läser detta så är glykolen även en korrosionsinhibitor samt har en smörjande funktion. Kör man med vanligt vatten rostar kylsystemet sönder på nolltid och kloggar igen med rostpartiklar.

Till TS så brukar kylsystem rymma runt 5-7 liter vätska. För att få ut allt behöver du skölja igenom med vatten flera gånger och slutligen tillsätta en mix 50/50 vatten (helst destillerat) och Biltemas röda glykol som är bättre än den blå. Passa gärna på att köra en kylarrengöring innan du börjar.
Citera
2019-03-16, 08:49
Medlem
Om man tar Vag-s senaste G13 specade glykol så är den blandbar med alla tidigare versioner inkl. blåfärgad
https://www.autoexperten.se/bilvard/kemikalier-och-vatskor/glykol/glykol-etylen-774j-1l/
https://www.motor-oel-guenstig.de/schmierstoffe/kuehlerfrostschutz/g12-g13-g40/10119/5-1x5-liter-rowe-hightec-antifreeze-an-13?c=81
(ska klara 8 årsintervall för byte)

tidiga röda är/ska inte vara blandbara med tidigare färger men borde vara borta från marknaden
Citera
2019-03-16, 10:01
Medlem
O pga TS så ledde detta till färgen på glykolen.
Det är många år sedan det fanns en enhetlig färgkod på glykoler. Du kan i dag blanda röd med blå glykol för att få en fin färg på kylarvätskan. Det viktiga är att dessa två har samma sammansättning. Detta står på flaskan o inte på färgen.

Vad gäller bilens felkoder så har inte bilens system någon koll på kylvätskans färg.
Bilen har koll på olika elektriska signaler. Vad jag vet så är det bara tempgivaren o ev nivågivaren i ett kylsystem som är elektrisk.
Tempgivaren ger knappast felkoder då den ska kunna arbeta mella minusgradet till över kokpunkten. Möjligtvis så kan en nivågivare ge en felkod även om den bara borde informera om att systemet inte har rätt mängd vätska.

För mig känns det mer som att TS blivit blåst o gör han en felkodsavläsning så lär det komma upp av vilken anledning den förre ägaren hade att sälja sin bil.
Citera
2019-03-16, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Att motorlampan lyser beror på något fel, och det var väl därför säljaren ville bli av med bilen.
Är ju inte helt ovanligt att lampan släcks inför försäljning.

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
För mig känns det mer som att TS blivit blåst o gör han en felkodsavläsning så lär det komma upp av vilken anledning den förre ägaren hade att sälja sin bil.

Jag sällar mig till dem som tror att N11R7 blev en smula blåst på bilen (eller ja, det beror ju på vad du betalade...).
Jag har aldrig hört talas om att den moderna tekniken skulle ha gått så långt att det finns sensorer som känner av VILKEN slags glykol, eller t o m blandning, som hällts i. Och även om de uppfunnit det på sista tiden så fanns det inte på en 2004:ans Ford!

Fel glykol kan dock skada motorn, ja. Men på lång sikt, det går inte så fort att motorlampan börjar lysa efter några minuter...

Jag säger återigen som de andra. Läs av felkoden. Och börja luska i varför det var för mycket vatten i kylarvätskan. Den vanligaste orsaken är att det läcker någonstans och tidigare ägare bara fyllt på vatten istället för blandning.
Citera
2019-03-16, 15:45
Medlem
killawifes avatar
Färgen på glykolen ingen som helst påverkan på motorns funktion. Du kan köra med vilken som helst, blå, grön, röd eller gul och motorn kommer att fungera lika bra eller dåligt ändå. Balndningen är mycket viktigare, allt över 50% glykol är dåligt.
Den gröna är en äldre typ av glykol, propylenglykol, som inte används i några moderna bilar. Det är egentligen inte något som gör att man inte kan använda denna men den är något mer trögflytande än moderna glykol.
Blå, blågrön, röd och gul glykol är Etylenglykol, den blåa är en äldre variant och de andra är modernare s.k longlife. De går att blanda med varandra även om man helst ska undvika det. Etylenglykolen är väldigt giftig.
Anledningen till att det finns olika är samma som med motoroljor, biltillverkarna vill inbilla sina konsumenter att deras bilar är på något sätt unika fast de inte är det och har därför tagit frma olika typer med tillsatser som ska vara bra yada-yada-yada

Det enda som är viktigt är att man inte använder en modern glykol i en äldre bil(typ 80 talare och äldre) då de kan anfräta en del metaller som användes i äldre bilar. Samt att man inte häller ut kylarvätskan i naturen.

Angående TS problem så kan det kommit in luft i systemet som gör att kylarvätskenivån är felaktig och därmed får du en motorlampa. Den kan ju även lysa av någon annan anledning, det är inte direkt ovanligt men värt att kolla upp.
Citera
2019-03-17, 10:36
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Färgen på glykolen ingen som helst påverkan på motorns funktion. Du kan köra med vilken som helst, blå, grön, röd eller gul och motorn kommer att fungera lika bra eller dåligt ändå. Balndningen är mycket viktigare, allt över 50% glykol är dåligt.
Den gröna är en äldre typ av glykol, propylenglykol, som inte används i några moderna bilar.
55% glykol ger bäst frysskydd.
Etylenglykol kan vara grön, man kan alltså inte ta förgivet att grön är giftfri propylenglykol.
Citera
2019-03-17, 12:19
Medlem
448s avatar
Ja och så finns det glykoltyper som inte får blandas - blir till gele inne i motorn...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in