"Den muslimska kvinnan såg fram mot att äntligen vara fri från sin make som hon inte längre älskade. Istället hade hon funnit kärleken på annat håll, med en man som var snäll mot henne och hennes barn, en man som alltid mötte henne med ett leende. Men den tidigare maken kunde inte stå emot släktens krav och behövde upprätta sin egen heder. Med kniv och bensin gav han sig hem till sin kärleksrival.
/…/
Mannen som överlevde mordförsöket är i 50-årsåldern, och det visade sig att han de senaste åren varit i en kärleksrelation med en kvinna som tidigare varit gift med Mohammed. Den här dagen hade Mohammed anlänt till gården i sin bil, och utrustad med en kökskniv hade han trängt in i huset och gått till våldsamt anfall mot 50-åringen.
– Han skriker och upprepar flera gånger: ”Jag ska slakta dig som vi muslimer gör”, berättar han i förhör.
50-åringen fick ta emot minst fem knivhugg och hade ingen riktig möjlighet att försvara sig.
– Jag skriker till honom att ”nu dör jag, nu… nu är jag död, nu har du dödat mig. Det räcker, du behöver inte göra nånting mer… det räcker”.
Han lyckas svårt skadad fly in på toaletten och låser dörren bakom sig. Han tittar ut genom ett fönster och är övertygad om att hans liv är över.
/…/
Idag dömdes den tidigade ostraffade Mohammed Abu Khalifa till 10 års fängelse för försök till mord och mordbrand. Själv nekar han till brott och säger sig inte minnas mycket av händelsen. Vid rättegången gjorde hans advokat ett försök att beskriva ett alternativt händelseförlopp där 50-åringen var den som haft kniven och gått till angrepp mot Abu Khalifa som sedan lyckats komma över den och huggit 50-åringen i självförsvar. Tingsrätten fäste dock ingen som helst tilltro till den versionen.
50-åringen och hans nya familj lever idag på skyddat boende, och 50-åringen uttryckte vid rättegången att han påverkats svårt av händelserna, både fysiskt och psykiskt – blodförlusten orsakade syrebrist i hjärnan vilket kan innebära livslånga men – och han fruktar att Mohammed Abu Khalifa skall göra ett nytt försök att döda honom när han släpps fri. Han är också rädd att någon av den dömdes bröder skall försöka avsluta jobbet.
För kvinnan fortsatte hoten efter mordförsöket. Hon berättar i förhör att hon fått veta att hennes liv är i fara."
https://nyheteridag.se/doms-for-mord...-muslimer-gor/