2019-03-15, 07:08
Medlem
Nu vill jag se ett reportage av SVT där de kommer ha infallsvinkeln kring om GM känner ånger precis som de gjorde med IS massmördare 6 mars
Swebbtv:
Den 6 mars hade SVT rapport ett förvånande reportage där det kvinnliga reportageteamet uppsöker en jihadist som har varit delaktig vid massavrättningar på oskyldiga människor.

SVTs reporter Stina Blomgren sitter med rosiga kinder i fängelset och ställer trevande sina frågor till terroristen.....SVT verkar vara mest intresserade av att höra om krigaren känner ånger. Även Rapports nyhetsankare undrar om krigaren känner ånger.

Den centrala frågan blir märkligt nog om krigaren känner ånger.

https://www.youtube.com/watch?v=R1bHUx6TNXk
Citera
2019-03-15, 08:06
Medlem
az-Zarqawis avatar
Terrordåd i NZ hämnd för Ebba Åkerlund(Drottninggatan), hur hanterar media?

Moskéattacken på Nya Zeeland utges av en av gärningsmännen vara en hämnd för Ebba Åkerlund, den lilla tjejen som kördes över på Drottninggatan. En av gärningsmännen hade "Ebba Åkerlund" skrivet på sitt gevär, och dessutom sa han nedanstående:

Citat:
I could no longer turn my back on the violence. Something, this time, was different. That difference was Ebba Akerlund. Young, innocent and dead Ebba.

Ebba was walking to meet her mother after school, when she was murdered by an Islamic attacker, driving a stolen vehicle through the shopping promenade on which she was walking. Ebba was partially deaf, unable to hear the attacker coming. Ebba death at the hands of the invaders, the indignity of her violent demise and my inability to stop it broke through my own jaded cynicism like a sledgehammer.

I could no longer ignore the attacks. They were attacks on my people, attacks on my culture, attacks on my faith and attacks on my soul. They would not be ignored.

Hur kommer media hantera det? Det känns ju spontant som att det har extremt högt nyhetsvärde i Sverige, men samtidigt vill media inte skapa sympati eller förståelse för gärningsmännen. Det ska bli intressant att följa.
Senast redigerad av az-Zarqawi 2019-03-15 kl. 08:21.
Citera
2019-03-15, 08:14
Medlem
Jäklar om det stämmer. PK i Stockholm är full gas på "högerextrema" mao ett ord inte lika starkt och allvarligt som "antisemit" men nästan. Vinkeln på "högerextrema" är amatörmässig. Man har redan valt det. Redan för 20 år sedan. Enkelt och banalt.
Citera
2019-03-15, 08:22
Medlem
80kgProteins avatar
På nyhetsmorgon sa man att det här är äckliga rasisitiska och islamofobiska gärningsmän
Citera
2019-03-15, 08:26
Medlem
az-Zarqawis avatar
Vad jag kan se har varken SvD, DN eller Aftonbladet nämnt det än.
Citera
2019-03-15, 08:33
Medlem
Legionariis avatar
Runt 40 döda? Verkar som vissa gör mer sak än att sitta och klaga på internetforum, åtminstone

Nämns iallafall på morgonnyheterna nu.
Senast redigerad av Legionarii 2019-03-15 kl. 08:45.
Citera
2019-03-15, 08:42
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av az-Zarqawi
Vad jag kan se har varken SvD, DN eller Aftonbladet nämnt det än.

Jag tror DN publicerade tweets i en artikel på nätet, där en av DN:s politruker nämnde det. Annars har jag inte läst om det i gammelmedia. Som du själv skriver, så torde det rent logiskt ha nyhetsvärde i Sverige (och öka själva dådets nyhetsvärde), men jag kan tänka mig att man uppfattar det som problematiskt att rapportera om det. Inte bara för att man inte vill skapa sympati och förståelse för GM, utan även för att om man tänker eventuellt politiskt utnyttja ett dåd riktat mot muslimer (d.v.s. associera det till en massa saker som helt saknar koppling till det), så vill man inte samtidigt tvingas påminna läsarna, lyssnarna och tittarna om sambandet mellan det och ett islamistiskt dåd som riktades mot svenskarna. Det förstör ju narrativet en aning.

Edit: Det torde dock inte utgöra något problem för svensk gammelmedia att tiga om det. Minns t.ex. hur man teg om GM:s uttalade motiv vid mordet av den nederländske politikern Pim Fortuyn. Jag hörde inte det anges någonstans i svensk ljugmedia, utan såg t.o.m. en TV-diskussion där journalisterna låtsades inte känna till det uttalade motivet, utan istället spekulerade vagt kring om det kunde handla om "djurrättsaktivism"...
Senast redigerad av Europe 2019-03-15 kl. 08:47.
Citera
2019-03-15, 08:44
Medlem
gregersnegrers avatar
Jag tror att svensk media kommer att tiga ihjäl den där detaljen.

PS. Leve hjältarna i Nya Zeeland!
Citera
2019-03-15, 08:46
Medlem
az-Zarqawis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag tror DN publicerade tweets i en artikel på nätet, där en av DN:s politruker nämnde det. Annars har jag inte läst om det i gammelmedia. Som du själv skriver, så torde det rent logiskt ha nyhetsvärde i Sverige (och öka själva dådets nyhetsvärde), men jag kan tänka mig att man uppfattar det som problematiskt att rapportera om det. Inte bara för att man inte vill skapa sympati och förståelse för GM (motivet i sig lär knappast göra någon sympatiskt inställd till dådet om man inte redan var det en aning innan), utan även för att om man tänker eventuellt politiskt utnyttja ett dåd riktat mot muslimer (d.v.s. associera det till en massa saker som helt saknar koppling till det), så vill man inte samtidigt tvingas påminna läsarna, lyssnarna och tittarna om sambandet mellan det och ett islamistiskt dåd som riktades mot svenskarna. Det förstör ju narrativet en aning.
Ja precis. Storyn media vill köra är att detta dåd är orsakat av alt-right, Trump, Jimmy Åkesson och så vidare, inte att det skulle vara en reaktion på islamistiska terrordåd.
Citera
2019-03-15, 08:58
Medlem
Man kommer köra massa intervjuer med anhöriga precis som man INTE gör vid muslimska terrordåd, där kör man istället reportage ifall IS fångarna känner ånger för massmördandet de gjort.
Citera
2019-03-15, 08:58
Medlem
jay.simpsons avatar
När terrordådet på Drottninggatan ägde rum var msm snabb med att man inte ska vara rädd, lev som vanligt risken att just du drabbad är minimal. Chansen att du antas till nasas astronaututbildning är större än att du drabbas av ett terrordåd. Radikaliserar muslimer och återvändande jihadresenärer är inget hot mot det svenska samhället. Jihadresenärer är också offer. Terrordåden har inget med islam att göra. Manifestation mot högerextremism och Hanif Bali.

TV4 idag
Var rädd var extremt rädd och försiktig. Risken för högerextrema copycats är hög.
Senast redigerad av jay.simpson 2019-03-15 kl. 09:01.
Citera
2019-03-15, 08:59
Medlem
Jaha...då var det dags att samlas på Sergels Torg igen för att lyssna på afrikaner som rappar och visa handhjärtan..... Nähä? Inte denna gång...fel gärningshen...alla människors olika lika värde...bara terrordåd mot västerländningar som kan förstås ur ett postkolonialt perspektiv...osv...osv...osv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in