2019-03-14, 22:08
Medlem
Sten-Ulphs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filosofern
Roligt nog brukade min farsa faktiskt säga just det. Men låt oss säga att det jag gör inte är värt att pissa på även om det brann, hur producerar man en utbildning?

Börja med Komvux om du inte har några eller inte tillräckligt med poäng från gymnasiet. Tråkigt? Ja, absolut. Men det är det som krävs idag. Om du inte skulle lyckas få någon låt att bli superpoppis och på så vis bli signad av något skivbolag. Men med tanke på hur fruktansvärt många andra det är där ute som försöker med just det, i detta nuet, så är ju inte chansen så stor. Tyvärr.
Citera
2019-03-14, 22:18
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Jo tack, en utbildning skulle nog sitta bra. Men hur skaffar man det? Alla jag har kollat på verkar begära antingen en massa gymnasiebetyg som jag inte har eller ”poäng” eller andra saker som jag inte har.

Har du några exempel på utbildningar? Hela systemet är som att jag virrar omkring i en skog med ögonbindel, kom ihåg det haha.

Folkhögskola? Finns allmänna linjer (som ger behörighet till högskola) med diverse estetiska inriktningar. Börja med ett år där sen
finns det diverse konst och designskolor du kan fortsätta på.
En gammal kompis gick den vägen , pluggade på tre olika skolor och fick till slut en examen av något slag.
Jobbade sedan med kläddesign en sväng och är nu typ AD på någon reklambyrå eller liknande.

https://www.folkhogskola.nu
Citera
2019-03-14, 22:23
Medlem
Citat:
Är 20 är, konstnär, animatör, musikproducent, tecknare och illustratör. Allt av det är jag även jävligt bra,
..
Om jag inte kan göra det jag brinner och uttrycka mig kreativt är jag i stort sätt död.

Börja producera content! Kör på bara!
Lyssna inte på alla nej-sägare, de är bara rädda för att du skall lyckas.

Så mitt råd blir, staka ut din egen framgång.
Du behöver inte andra människors godkännande, speciellt inte dönickarna hos arbetsförmedlingen.
På utbildningar talar de om hur saker och ting skall göras, det dödar kreativiteten och likformar.
Hitta din nisch.
Senast redigerad av T|N|X 2019-03-14 kl. 22:28.
Citera
2019-03-14, 22:26
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Jo tack, en utbildning skulle nog sitta bra. Men hur skaffar man det? Alla jag har kollat på verkar begära antingen en massa gymnasiebetyg som jag inte har eller ”poäng” eller andra saker som jag inte har.

Har du några exempel på utbildningar? Hela systemet är som att jag virrar omkring i en skog med ögonbindel, kom ihåg det haha.
Då kanske det bästa för dig är att ta kontakt med komvux i din kommun, för att plugga upp gymnasiebetygen. I alla fall i basämnena, sedan kan du göra högskoleprovet och komma in den vägen.
Vad för utbildning du bör välja är svårt för mig att avgöra, kanske någonting inom design eller konstruktion.
Finns oerhört många olika utbildningar att välja mellan, du gör bara dig själv en otjänst om du inte utbildar dig om du vill jobba inom IT etc.
Citera
2019-03-14, 23:03
Medlem
Stones avatar
Citat:
Är 20 är, konstnär, animatör, musikproducent, tecknare och illustratör. Allt av det är jag även jävligt bra, och det är inte jag som säger det, men vänner, lärare, mentorer och handläggare brukar alltid säga det. Men jag har hitils bara praktiserat på ställen som bara gör mig deppig. Pizzeria, lager, hund dagis, sorterare på second hand, sådana ställen. Men inget har stimulerat min kreativa sida.

Om jag inte kan göra det jag brinner och uttrycka mig kreativt är jag i stort sätt död.

Jag förstår att man måste börja någonstans. Men nu har jag gjort det, och saker verkar inte gå frammåt. Och jag vet inte vad jag ska göra.

När jag sa till min handläggare på arbetsförmedlingen att jag vill jobba med något kreativt och helst digitalt sa han att konkurensen är för stor inom det området och att jag egentligen borde ge upp redan nu och söka mig i någon annan riktning. "Som hund dagis eller lager."

Jag hoppas att han bara ljög. Och ja, jag har skickat ansökningar till kreativa företag, stora och små. Men de säger alla att de inte tror jag har vad som krävs. Vad krävs det? En utbildning? Vart ska jag vända mig? Praktiska kunskaper? Som vadå?

Tack på förhand. /Filosofern

Du måste utbildade dig det du är duktig på. Få struktur på det du kan. Ska du göra musik för reklamfilm så måste du kunna göra musik på beställning och det snabbt. Flummusiker behöver ingen. Tecknare måste behärska flera medium. Kreativitet kräver verktyg. Bestäm dig för ett område. Jag jobbar med mitt dröm jobb, kreativt men jag saknar en del utbildning vilket skulle göra mitt arbete lättare. Utbilda dig. Livet är så jävla mycket längre än 20 år.
Citera
2019-03-14, 23:07
Medlem
Filosoferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Då kanske det bästa för dig är att ta kontakt med komvux i din kommun, för att plugga upp gymnasiebetygen. I alla fall i basämnena, sedan kan du göra högskoleprovet och komma in den vägen.
Vad för utbildning du bör välja är svårt för mig att avgöra, kanske någonting inom design eller konstruktion.
Finns oerhört många olika utbildningar att välja mellan, du gör bara dig själv en otjänst om du inte utbildar dig om du vill jobba inom IT etc.

Försökte det hela 2017 på olika kurser, men kunde inte koncentrera mig på lektionerna för livet av mig. Det är en enormt kuslig känsla när man har tittat igenom en lång text 7 gånger, vars man ska svara frågor på, och man inser att man inte kommer ihåg ett enda ord. Adhd gör sådana saker krångligt. Sen tror vissa att man bara hittar på. Men får väl bara försöka igen, helt enkelt.
Citera
2019-03-14, 23:21
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Försökte det hela 2017 på olika kurser, men kunde inte koncentrera mig på lektionerna för livet av mig. Det är en enormt kuslig känsla när man har tittat igenom en lång text 7 gånger, vars man ska svara frågor på, och man inser att man inte kommer ihåg ett enda ord. Adhd gör sådana saker krångligt. Sen tror vissa att man bara hittar på. Men får väl bara försöka igen, helt enkelt.
Det är nog någonting du måste lära dig att acceptera, har man adhd kommer studier att bli mycket jobbigare. Hjälper dina mediciner någonting med att du kan fokusera under längre perioder?
Det är ju många människor som har adhd/add idag, vet att det till och med var en del som hade adhd på ingenjörslinjen men klarade ändå av att ta examen.
Om det inte funkar för dig kanske du ska fundera på något annat yrke som är mer praktiskt istället för teoretiskt.
Citera
2019-03-14, 23:30
Medlem
Filosoferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Det är nog någonting du måste lära dig att acceptera, har man adhd kommer studier att bli mycket jobbigare. Hjälper dina mediciner någonting med att du kan fokusera under längre perioder?
Det är ju många människor som har adhd/add idag, vet att det till och med var en del som hade adhd på ingenjörslinjen men klarade ändå av att ta examen.
Om det inte funkar för dig kanske du ska fundera på något annat yrke som är mer praktiskt istället för teoretiskt.

Tar ingen medicin alls just nu. Under grundskolan skötte farsan (som är död nu) det där (vilket funkade, och ganska bra) men när jag började gymnasiet var jag tvungen att sköta det på egen hand. Men ingen har berättat hur man gör.

Och vilka praktiska yrken kan det vara? (Säg inte hund dagis haha.)
Citera
2019-03-14, 23:36
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Tar ingen medicin alls just nu. Under grundskolan skötte farsan (som är död nu) det där (vilket funkade, och ganska bra) men när jag började gymnasiet var jag tvungen att sköta det på egen hand. Men ingen har berättat hur man gör.

Och vilka praktiska yrken kan det vara? (Säg inte hund dagis haha.)
Det bör ju inte vara särskilt svårt att ta reda på, ring till vårdcentralen och fråga.
Medicinen kan nog göra gott för dig, även om det är lite jobbigt i början. Har själv en nära vän som har adhd och hatar sin medicin eftersom att han inte tar den regelbundet, men nu när han blivit äldre och arbetar har han insett att medicinen hjälper honom och han får enklare för att fokusera och utföra sina arbetsuppgifter.

Alla praktiska yrken som städare, truckförare, vaktmästare, kock eller väktare. Kanske inte är de roligaste yrkena, men det kanske är vad du behöver just nu för att komma på rätt bana i livet.
Tycker dock att du ska börja med en utbildning och fullfölja den.
Citera
2019-03-14, 23:50
Medlem
Citat:
När jag sa till min handläggare på arbetsförmedlingen att jag vill jobba med något kreativt och helst digitalt sa han att konkurensen är för stor inom det området och att jag egentligen borde ge upp redan nu och söka mig i någon annan riktning. "Som hund dagis eller lager."

Jag hoppas att han bara ljög. Och ja, jag har skickat ansökningar till kreativa företag, stora och små. Men de säger alla att de inte tror jag har vad som krävs. Vad krävs det? En utbildning? Vart ska jag vända mig? Praktiska kunskaper? Som vadå?

Arbetsförmedlingen skiter i dina drömmar. De har bara i uppgift att sätta dig i arbete så snabbt som möjligt och då är konstnärliga/kreativa yrken helt uteslutna.

Gå en utbildning där du kan träffa människor och bygga ett kontaktnät. Om du älskar att göra något och kan göra det timme efter timme utan att tröttna, då är det förmodligen rätt område för dig. Fortsätt göra det och se var det leder.

När det gäller pengar är det snarare regel än undantag att man inom kreativa yrkesområden har ett enklare jobb vid sidan av åtminstone den första tiden, innan man slipat sina förmågor och sitt CV tillräckligt för att kunna försörja sig på dom.
Citera
2019-03-15, 01:28
Medlem
Filosoferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doedsknarkaren
Arbetsförmedlingen skiter i dina drömmar. De har bara i uppgift att sätta dig i arbete så snabbt som möjligt och då är konstnärliga/kreativa yrken helt uteslutna.

Gå en utbildning där du kan träffa människor och bygga ett kontaktnät. Om du älskar att göra något och kan göra det timme efter timme utan att tröttna, då är det förmodligen rätt område för dig. Fortsätt göra det och se var det leder.

När det gäller pengar är det snarare regel än undantag att man inom kreativa yrkesområden har ett enklare jobb vid sidan av åtminstone den första tiden, innan man slipat sina förmågor och sitt CV tillräckligt för att kunna försörja sig på dom.

Bättre att det finns nån chans än ingen. Så alltså, jobba halva dagen och gå på utbildning i andra halvan? Typ Ica 7:00 till 12 och kurs 13:00 till 17:00? Sen efter några år kan man söka nya jobb?
Citera
2019-03-15, 08:20
Medlem
Om du har ADHD rekommenderar jag högproteindiet, absolut ingen alkohol, absolut inga droger, absolut inget socker, motion flera gånger om dagen samt en jämn dygnsrytm.

Gör du inte detta blir det problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in