2019-03-14, 17:13
Medlem
Jag tänker att för varje år som går så kan servrarna hantera mer och mer data allt snabbare så i teorin så borde antalet servrar bli färre och färre ju mer tekniken utvecklas. Flashback är ju trots allt bara ett tidlöst textforum där utvecklingen står stilla. Det är ju liksom inte mer och mer data som ska hanteras i några stora mängder.

Är det så? Blir flashback billigare och billigare att driva för varje år som går ju mer tekniken hanterar allt större datamängder allt snabbare?

Eller hur funkar det?
Citera
2019-03-14, 19:22
Bannlyst
Med rätt kunskaper så kan man driva Flashback för någon hundring per månad.

Flashback har för övrigt enbart en server.
Citera
2019-03-14, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hans-Scheike
Jag tänker att för varje år som går så kan servrarna hantera mer och mer data allt snabbare så i teorin så borde antalet servrar bli färre och färre ju mer tekniken utvecklas. Flashback är ju trots allt bara ett tidlöst textforum där utvecklingen står stilla. Det är ju liksom inte mer och mer data som ska hanteras i några stora mängder.

Är det så? Blir flashback billigare och billigare att driva för varje år som går ju mer tekniken hanterar allt större datamängder allt snabbare?

Eller hur funkar det?

Det funkar som så att Flashback, som föregående skribent framgångsrikt påpekade, kan drivas (eller köpas av en leverantör) för ca 500:-/månaden. Som varenda amatörsajt, t.ex. https://www.civfanatics.com/ eller en halv miljon andra exempel i världen, kan berätta för dig.
Citera
2019-03-14, 19:55
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansingen
Med rätt kunskaper så kan man driva Flashback för någon hundring per månad.

Flashback har för övrigt enbart en server.

Vet inte om du trollar eller bara är dum?
Citera
2019-03-14, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Vet inte om du trollar eller bara är dum?
Som moderator så kanske du ska komma med lite mer substans och inte lämna ett sådant tramsinlägg?

Vad i mitt inlägg stämmer inte?
Citera
2019-03-14, 20:28
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Som moderator så kanske du ska komma med lite mer substans och inte lämna ett sådant tramsinlägg?

Ok, förklara hur man kör en sajt med mängden trafik som Flashback har för någon hundring per månad.
Citera
2019-03-14, 20:29
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:

Internetsladden sitter i hårddisken. Du kan inte driva en webbplats av Flashbacks storlek på en server av många olika anledningar. Dels vill du inte driva den så, eftersom det skulle ge en "single point of failure" och dels finns det en massa andra anledningar som säkerhet osv.

Jag vet inte hur Flashback är byggt, men det är inte bara en server. Så mycket kan jag räkna ut.
Du lär inte få reda på hur många servrar som finns heller, och ifall och hur trafiken tunnlas och lastdelas. Det är inget man släpper ut för sådan information skulle möjliggöra att attackera infrastrukturen som driver webbplatsen.
Citera
2019-03-14, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Ok, förklara hur man kör en sajt med mängden trafik som Flashback har för någon hundring per månad.
Du har väl redan konstaterat att det är omöjligt?

Iallafall så är bandbredd i Sverige pissbillig. Flashback hostas av Bahnhof och servern för hemsidan finns i Sverige. En processor som klarar nginx och ett nätverkskort som klarar gigabithastigheter räcker för dom ca 20,000 användare som aktivt använder Flashback.

Fjanta dig inte mer nu, horunge.

Edit: Justja, en processor som klarar nginx och ett nätverkskort som klarar gbit-hastigheter kostar ca 2-10 USD hos dom flesta leverantörer. Då får du dock pissprestanda då det är delad hårdvara. Flashback har dock en egen server men min poäng var att det inte behövs mycket mer avancerade grejer än så för att driva sidan.

Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Internetsladden sitter i hårddisken. Du kan inte driva en webbplats av Flashbacks storlek på en server av många olika anledningar. Dels vill du inte driva den så, eftersom det skulle ge en "single point of failure" och dels finns det en massa andra anledningar som säkerhet osv.

Jag vet inte hur Flashback är byggt, men det är inte bara en server. Så mycket kan jag räkna ut.
Du lär inte få reda på hur många servrar som finns heller, och ifall och hur trafiken tunnlas och lastdelas. Det är inget man släpper ut för sådan information skulle möjliggöra att attackera infrastrukturen som driver webbplatsen.
"Internetsladden" (ethernetsladden?) sitter inte i hårddisken.

Det är alltså inte möjligt att driva en webbplats av Flashbacks kaliber på endast en server av olika anledningar, bl.a. "single point of failure". Då undrar jag... Vet du hur en serverhall fungerar övht? Poängen med att ställa sin server i ett rackskåp är att det inte finns någon single point of failure, eller jo det finns men då måste du ta dig in i Bahnhofs anläggning först. Det kommer du dock inte hinna med innan piketstyrkan hälsar på.

Du vet inte hur Flashback är byggt (och du vet uppenbarligen inte hur IT fungerar övht) men du är bombsäker på att det inte är endast en server. Då undrar jag, hur är nginx konfigurerat för att lastbalansera trafiken mellan flera servrar? Jag är medveten om att admin hävdar att dom skrivit om hela hemsidan från grunden för att klara av den stora mängden användare, men som redan har påpekats: Det är enbart text som förmedlas på Flashback. Det är seriöst så jävla lite data på Flashback att det inte behövs fler servrar än en för webbservern. Det behövs inga CDN och det behövs ingen dyr säkerhetsutrustning som skyddar mot DoS-attacker eftersom Bahnhof kirrar det.

Flashback kostar (relativt till sitt rykte) ingenting att drifta. Oavsett hur avancerat du tror att IT är.
Citera
2019-03-14, 20:56
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Poängen med att ställa sin server i ett rackskåp är att det inte finns någon single point of failure, eller jo det finns men då måste du ta dig in i Bahnhofs anläggning först. Det kommer du dock inte hinna med innan piketstyrkan hälsar på.

Hur ska du ha det? Vet du om man använder fysiska servrar eller virtuella servrar? Jag tror inte du vet det. Och din övertro på enkelheten med virtuella servrar som man kan köpa färdigt visar att du inte har erfarenhet av drift i stor skala. Visst kan man ha virtuella servrar, men om du bygger ett stort system så är det brukligt att köra på egna fysiska maskiner och köra virituella servrar ovanpå dessa.

Inte köpa "maxi-konfigurerad" mall maskin från ett jävla webbhotell. Med mysql och Wordpress på.

Jag ger inte ett skit för din påstådda driftserfarenhet av komplexa webbplatser.
Citera
2019-03-14, 21:00
Bannlyst
Citat:
Hur ska du ha det? Vet du om man använder fysiska servrar eller virtuella servrar? Jag tror inte du vet det. Och din övertro på enkelheten med virtuella servrar som man kan köpa färdigt visar att du inte har erfarenhet av drift i stor skala. Visst kan man ha virtuella servrar, men om du bygger ett stort system så är det brukligt att köra på egna fysiska maskiner och köra virituella servrar ovanpå dessa.

Inte köpa "maxi-konfigurerad" mall maskin från ett jävla webbhotell. Med mysql och Wordpress på.

Jag ger inte mycket för din driftserfarenhet av komplexa webbplatser.
Som jag sagt hela tiden så använder Flashback en fysisk server till hemsidan.

Att få en virtuell server levererad tar som längst en minut hos DigitalOcean m.fl.

Flashback använder inte Wordpress.

Jag är själv anställd på ett datacenter och har arbetat med detta i över 25 år. Jag har dessutom varit in till Pionen på den tiden som TPB hade sina servrar där. Jag vet exakt hur anläggningen ser ut och jag vet även att det inte finns några som helst logiska anledningar till varför Flashbacks hemsida skulle driftas av minst två servrar.
Citera
2019-03-14, 21:03
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Jag är själv anställd på ett datacenter och har arbetat med detta i över 25 år. Jag har dessutom varit in till Pionen på den tiden som TPB hade sina servrar där. Jag vet exakt hur anläggningen ser ut och jag vet även att det inte finns några som helst logiska anledningar till varför Flashbacks hemsida skulle driftas av minst två servrar.

Då är du kanske medveten om möjligheten att sätta upp tunnelburkar likt det TPB gjorde, så man bara hade tunnelburkarna där och körde trafiken i en tunnel till en annan plats. Det finns många tekniker man kan använda för att dölja sin infrastruktur. Det kan ju vara så att det står en burk i Pionen som kör en tunnel till någon annanstans. It's been known to happen.

Och en sak vet jag, du lär inte få reda på ett skit om hur Flashback byggt sin miljö här.
Senast redigerad av Nostradumbass 2019-03-14 kl. 21:06.
Citera
2019-03-14, 21:13
Bannlyst
Citat:
Då är du kanske medveten om möjligheten att sätta upp tunnelburkar likt det TPB gjorde, så man bara hade tunnelburkarna där och körde trafiken i en tunnel till en annan plats. Det finns många tekniker man kan använda för att dölja sin infrastruktur. Det kan ju vara så att det står en burk i Pionen som kör en tunnel till någon annanstans. It's been known to happen.

Och en sak vet jag, du lär inte få reda på ett skit om hur Flashback byggt sin miljö här.

Frågan är... Till vilken nytta? Flashback är inte en olaglig hemsida och den innehåller inte något material som strider mot svensk lag. Bahnhof har inga som helst problem med att drifta Flashback och ingen tycker att det är kontroversiellt förutom Aschberg och dom få feminister som orkar bry sig.

Flashback har alltså en dedikerad IP-adress, det är enbart hemsidan flashback.org som tillhandahålls av servern.
Citat:
Tracing route to 212.85.75.180 over a maximum of 30 hops

1 78 ms 76 ms 73 ms 10.64.0.1
2 79 ms 76 ms 75 ms 89.249.64.145
3 81 ms 58 ms 73 ms 185.206.226.116
4 83 ms 71 ms 75 ms 185.206.226.92
5 77 ms 75 ms 78 ms 176.10.82.39
6 85 ms 76 ms 73 ms 37.120.128.253
7 93 ms 79 ms 78 ms 80.81.194.54
8 140 ms 200 ms 124 ms 176.10.179.89
9 210 ms 201 ms 200 ms 212.85.75.180

Trace complete.

För att din teori skall fungera så måste 212.85.75.180 vara en VPN-server, och enligt dig så är det flertalet servrar som agerar klienter till 212.85.75.180, och dessa klienter kör i sin tur en specialkonfigurerad nginx som balanserar den otroliga belastningen?

Detta är 100% larvigt. Alla med koll kommer att instämma.

Sedan behöver man inte ha koll på någons infrastruktur för att veta basal information. Om jag startar en hemsida där det står "Hello World! This is an experiment by pro coder MANSINGEN (C) 2019!!", misstänker du att den index.html-filen ligger på en bladserver i ett rackskåp som jag investerat femsiffrigt i? Självklart inte. Samma princip gäller med Flashback. Det finns två alternativ:

1. En enkel server med en snabb anslutning och nginx, inte apache, klart.

ELLER

2. En fruktansvärt komplicerad infrastruktur med 30mW backbone, hundra nätverskort, fem dedikerade linor från olika operatörer varav samtliga är 1000tbps för att klara dom miljarder användare som finns här. Webbservern finns i Moldavien men routas genom servrar i amazonerna, förenta staterna och till slut hos Bahnhof. Allt för att... Ja, varför?

Nummer 1 är ett ganska realistiskt scenario för en nybörjarsajt men även en lite mer krävande sajt. Nummer 2 är något sci-fitrams som jag bara hittade på, hälften är säkert inte ens logiskt. Poängen är att både nummer 1 och nummer 2 hade driftat Flashback lika bra... Förutom nummer 2 då som hade gett oss en ping på minst 100.

(Innan ni gör narr av min ping där ovan så ska ni veta att jag använder bussens wifi just nu, okej)
Senast redigerad av Mansingen 2019-03-14 kl. 21:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in