2019-03-15, 16:46
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
De har tydligen dålig hållbarhet, max 6 månader om man använder dem ofta. Går sönder lätt. Stod så i dagens tidning, 15 mars, där de också intervjuade flera av företagsledare ifråga.

Jo, fast nu är de så många att de inte används hela tiden. Så de överlever kanske lite längre. Det finns även fler utanför kartan nu (många som bor i Kallebäck använder dem från stan trots att Kallebäck inte ligger inom Göteborgs elscooterområde).
Citera
2019-03-26, 13:35
Medlem
Det finns ingen som tar ansvar för elsparkcyklarna. Det är lätt att säga att användaren tar ansvar och sedan inte bry sig. Det är ständigt en massa kids som glider runt i dessa på cykelbanorna och skiter i alla trafikregler (räcker med att majoriteten av cyklisterna gör det) och sedan står dom parkerade överallt också.

Om folk som använde dom följde trafikregler och ställde dom fint så skulle det vara härlig tillgång, nu bara i vägen och dyrt.

Tror att dom kommer finnas ett litet tag till och sedan förbjudas som dom blivit i andra städer.
Citera
2019-03-26, 19:52
Medlem
godboys avatar
Jag bor både i Stockholm och Göteborg, även om jag är skriven i Göteborg och är skriven där och således vistas där mest. El-sparkcyklarna är självklart vanligast i STHLM. problemet med de samma är dock likvärdiga. De skulle vara utmärkta om folk kunde BETE SIG och parkera dem på lämpligt ställe, men det är tydligen för svårt! Det är inte okej att bara slänga den mitt på trottoaren. De är ivägen för personer som använder rollatorer, barnvagnar, synskadade och även vanligt folk! Om folk bara tillämpade normalt vett så skulle de bli ett utmärkt komplement. Tyvärr tror jag enda lösningen är någon form av dockningsstation, typ styr o ställ i Göteborg,vilket är lite trist då det drar ner flexibiliteten en hel del. Jävligt trist att folk inte kan klara så självklara saker som att parkera dem på ett vettigt sätt.

Tror flera av företagen kommer försvinna, såvida inte el-sparkcyklarna är en liten sidoverksamhet. De slängs och hanteras ovarsamt, så de lär inte vara långlivade.
Citera
2019-04-19, 19:49
Medlem
jag-har-oxo-en-kuks avatar
Undrar vem som åker runt och laddar dessa, när de ligger slängda överallt. Hur ser man laddning innan man börjar hyra? Har läst på en sån där VOI att man ska ha hjälm, vem springer runt med det?
Citera
2019-04-24, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jag-har-oxo-en-kuk
Undrar vem som åker runt och laddar dessa, när de ligger slängda överallt. Hur ser man laddning innan man börjar hyra? Har läst på en sån där VOI att man ska ha hjälm, vem springer runt med det?

De betalar folk för att ta med sig dessa hem på kvällen, ladda dem och sen ställa tillbaka dem tidigt på morgonen
Citera
2019-04-24, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
De har tydligen dålig hållbarhet, max 6 månader om man använder dem ofta. Går sönder lätt. Stod så i dagens tidning, 15 mars, där de också intervjuade flera av företagsledare ifråga.

De håller väldigt kort enligt denna undersökning
https://oversharing.substack.com/p/s...dont-last-long
Citera
2019-04-26, 16:38
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jag-har-oxo-en-kuk

du ser ju i appen deras batteri osv.. hjälm har jag då inte sett nån använda på varken lime voi eller tier än... ja o vem som helst kan ansöka till att ladda dom över natten, så man bör ha bil o orken att åka runt osv...
Citera
2019-05-07, 14:38
Bannlyst
Någon som har plocka isär en sådan här sparkcykel, vet hur elektroniken ser ut? Den har väl någon GPS i sej. Hur svårt är det modifiera en sådan här hyr cykel så att den bli min?
Citera
2019-05-15, 22:31
Medlem
The BlaBlas avatar
Det är snoungar som förstör dessa!

Vi har många problem i sverige men ett som är värt att nämna är alla 13åringar med visa kort.
Bor på södermalm och ser dessa snorhyvlar bete sig som svin. De kastar fordonen och kör två stycken på en scooter och hoppar ner för trappor. Vill ge någon en smäll för de är så dryga.
Jag själv går och ställer upp de scootrarna som står välta på gatan. Varför är man så jävla slapp nuförtiden?
Citera
2019-05-16, 11:20
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The BlaBla
Det är snoungar som förstör dessa!

Vi har många problem i sverige men ett som är värt att nämna är alla 13åringar med visa kort.
Bor på södermalm och ser dessa snorhyvlar bete sig som svin. De kastar fordonen och kör två stycken på en scooter och hoppar ner för trappor. Vill ge någon en smäll för de är så dryga.
Jag själv går och ställer upp de scootrarna som står välta på gatan. Varför är man så jävla slapp nuförtiden?
13-åringar har varit slappa till alla tider. Att tänka på omgivningen och samhället i sin helhet brukar utveckla sig runt 15-20 års ålder, för de som inte stannar i växten mentalt.
Citera
2019-05-16, 14:28
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
du ser ju i appen deras batteri osv.. hjälm har jag då inte sett nån använda på varken lime voi eller tier än... ja o vem som helst kan ansöka till att ladda dom över natten, så man bör ha bil o orken att åka runt osv...

Det går att trycka på knappen så visar displayen hur mycket batteri det är kvar, eller om den är tom och därmed inte går att hyra/ansluta sig till.

De som åker runt och hämtar för laddning har oftast cykel med cykelkärra eftersom många kan stå ganska långt från bilväg och parkering. Det är ganska opraktiskt att behöva gå 100 meter för att hämta dem. Har sett en hunter med lådcykel och kärra efter så det ryms ju 30 st utan problem.
Citera
2019-05-16, 15:52
Medlem
De är praktiska men jag håller med om att det inte är en bra deal - startavgiften är för hög.

Det är skönt att de är, eller var, så tillgängliga och jag slipper gärna åka bussen en lång omväg när jag kan kliva ut på gatan och hitta en VOI och köra raka vägen.

Tyvärr ger väl minutpriset effekten att ingen vill vänta x sekunder vid ett rödljus när man kan komma typ 300 meter till på den tiden. Även om det är småpengar, typ 1,0-1,5 kr per rödljus så känns det som samma stresspåslag som att spela Super Mario - man vill bara fram och det är en strid mot klockan.

Nu har de börjat försvinna från tredje rikets största stad... Innan stog de i drivor och nu ser man några enstaka om man går ett par kilometer. De är ofta trasiga... displayen är nästan alltid borta och man ser rakt ner i kretskortet.

Parkeringsproblemet... Jag har sett dem i korsningar, cykelbanor, buskar, innergårdar, låsta trapphus (stor besvikelse när man letar efter en) m.m. Det måste vara ett helvete för synskadade och när det låg en på en oupplyst del av en cykelbana så såg jag en direkt fara för alla cyklister.

Det här hade varit en skitbra grej om folk tog ett kollektivt ansvar men sånt existerar sällan i barns hjärnor och lika lite i klanbaserade människoslag.

Titta bara på apan här ovanför som vill sno en, ger sig in i en tråd om fenomenet, missar poängen med tråden eller att det finns en tråd om precis detta ämnet redan. Apejävlar är ni... oavsett färg eller härkomst.
Senast redigerad av Yudas 2019-05-16 kl. 15:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in