2023-05-18, 09:27
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Jag har precis blivit arbetslös, Sökt några jobb nu och blev orolig då jag inte vet riktigt vad jag ska söka för jobb, för vad kollar dom, googlar lite och hittade den här tråden.

Det är ju otroligt sällan man ens får något svar så hur ska man bevisa.
Vad ska man ta print på egentligen.

Ens mejl som är öppet innan man skickar på sändknappen ?
Inne på alla konstiga sidor där man ska registrera sig?

Var ärlig, dom flesta jobb efter du sökt online får du "tack för din ansökan" så spara alla såna och släng inget, i värsta fall kan AF själva kontakta företaget och fråga om du ens sökt så har du gjort det blir det inga problem.

Du kan ju om du vill ta en printscreen precis innan du skickar in en ansökan så ser man att du fyllt i uppgifterna.

Det borde stå i din handlingsplan vilket typ av yrke och jobb du ska söka baserat på din profil.

Jag sparar alltid på datorn namn på företaget och datum när jag sökte jobbet och har det som underlag ifall nåt, en del arbetsgivare som man skickat en ansökan online får man inte något på sin mail men jag kan allfall vara ärlig och säga exakt vilket datum jag sökte jobbet om AF nu skulle göra nån kontroll hos företaget själva men det är ytterst sällsynt det händer för nån..
Senast redigerad av swebarb 2023-05-18 kl. 09:31.
Citera
2023-05-18, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Var ärlig, dom flesta jobb efter du sökt online får du "tack för din ansökan" så spara alla såna och släng inget, i värsta fall kan AF själva kontakta företaget och fråga om du ens sökt så har du gjort det blir det inga problem.

Du kan ju om du vill ta en printscreen precis innan du skickar in en ansökan så ser man att du fyllt i uppgifterna.

Det borde stå i din handlingsplan vilket typ av yrke och jobb du ska söka baserat på din profil.

Jag sparar alltid på datorn namn på företaget och datum när jag sökte jobbet och har det som underlag ifall nåt, en del arbetsgivare som man skickat en ansökan online får man inte något på sin mail men jag kan allfall vara ärlig och säga exakt vilket datum jag sökte jobbet om AF nu skulle göra nån kontroll hos företaget själva men det är ytterst sällsynt det händer för nån..

AF får inte ringa arbetsgivare, eller du får gärna bevisa det i sådan fall.

Det är ju därför ansvaret ligger på en själv att bevisa, och vad jag förstår nu så är det därför man tar print på allt. Jag kommer söka på stora företag och kommunen som alltid ger svar på att man ansökt.

Jävla pissröra är vad det är. Jag får alltså lägga tid på att söka något jobb enbart för att fylla upp kvoten. Att spana efter ett jobb man vill ha och har kompetens för hör inte ens dit det är ett kapitel för sig själv.
Citera
2023-05-18, 18:23
Medlem
SamuraiBennys avatar
Gammal tråd och allt det, söker själv kanske ett par jobb i månaden men för att soc ska bli nöjda får man ju fylla på med lite nonsens, så det bästa i det fallet (förutom att de facto söka) är att hävda att man skickat in spontanansökningar, då kan man, ifall det blir kontroll, stå fast vid att man skickat ansökan, ska AF börja jaga företag och kräva att de gräver ut ett mail som likväl kan ha försvunnit i skräpkorgen?
Vill de ha bevis från din ände så är det bara att säga att man var där på företaget personligen och lämnade CV och kontaktuppgifter till kanske någon på golvet eftersom chefen inte var där eller så.
Citera
2023-05-18, 18:27
Medlem
SamuraiBennys avatar
Citat:
Jävla pissröra är vad det är. Jag får alltså lägga tid på att söka något jobb enbart för att fylla upp kvoten. Att spana efter ett jobb man vill ha och har kompetens för hör inte ens dit det är ett kapitel för sig själv.
Dubbelpost och måhända Offtopic(?) men det påminner mig om en jävla lallare till jobbcoach jag hade en gång, han var "Man ska söka på ALLT! även sådant man inte har utbildning till! De kan ju bara säga nej, eller hur? Så sök tio jobb tills imorrn!"
Så jag sökte, dagen efter när jag radade upp de jobb jag sökt och avslutade med att jag sökt som kulturchef för en mellanstor kommun så blev han rosenrasande, att slösa tid på att söka!! Fick en rejäl utskällning, lyckades snitcha för hans chef dock om de epitet han gav mig så jag slapp honom efter det
Citera
2023-05-18, 18:34
Medlem
Kotte456s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamuraiBenny
Dubbelpost och måhända Offtopic(?) men det påminner mig om en jävla lallare till jobbcoach jag hade en gång, han var "Man ska söka på ALLT! även sådant man inte har utbildning till! De kan ju bara säga nej, eller hur? Så sök tio jobb tills imorrn!"
Så jag sökte, dagen efter när jag radade upp de jobb jag sökt och avslutade med att jag sökt som kulturchef för en mellanstor kommun så blev han rosenrasande, att slösa tid på att söka!! Fick en rejäl utskällning, lyckades snitcha för hans chef dock om de epitet han gav mig så jag slapp honom efter det
ALLA som jobbar åt eller till Arbetsförmedlingen är idioter, utan undantag. Tyvärr ett vuxendagis för lallande socionomer som är komplett j**** galna. Detsamma gäller de här företagen som de anlitar typ Iris Hadar. Med det sagt så är det nog bäst att ta kopior på allt, risken är liten att de kontrollerar någonting men man vet aldrig
Senast redigerad av Kotte456 2023-05-18 kl. 19:29.
Citera
2023-05-18, 18:34
Medlem
Citat:
Gammal tråd och allt det, söker själv kanske ett par jobb i månaden men för att soc ska bli nöjda får man ju fylla på med lite nonsens, så det bästa i det fallet (förutom att de facto söka) är att hävda att man skickat in spontanansökningar, då kan man, ifall det blir kontroll, stå fast vid att man skickat ansökan, ska AF börja jaga företag och kräva att de gräver ut ett mail som likväl kan ha försvunnit i skräpkorgen?
Vill de ha bevis från din ände så är det bara att säga att man var där på företaget personligen och lämnade CV och kontaktuppgifter till kanske någon på golvet eftersom chefen inte var där eller så.

men läs på i stället , det sår ju att dom kan skicka ett brev där dom väljer ut ett antal jobb man påstått man sökt. Det är ens eget ansvar att dokumentera allt man ansöker.

Typ så... gaska oklart hur det ska gå till. men jag kommer ju ta pint på allt. mig ska man inte kunna stänga av.

Jag har redan en plan, Ska byta bransch helt, jag ska in på en utbildning.
Citera
2023-05-18, 22:50
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
https://arbetsformedlingen.se/for-ar...ollavsoktajobb

https://arbetsformedlingen.se/for-ar...rka-sokta-jobb
Citera
2023-05-21, 14:01
Medlem
Ja det gör dom men sjukt sällan.

Precis månaden innan jag fick nytt jobb efter att ha varit arbetslös ett tag blev jag faktiskt utvald för en stickprovskontroll.

Fick brev på kivra att jag skulle intyga att jag sökt vissa jobb jag skrev att jag sökt och om jag inte gjorde det så skulle jag få varning/bli avstängd etc etc ja ni vet.

"Jobb du ska bevisa:

Tesla test-pilot 27/6

Nasa raketforskare 3/8

Google Programmerare 5/7

BMW Mekaniker 8/12"
Ovan är exempel och ingenting jag hade sökt

Dom kopierar det du skrivit i din aktivitetsrapport alltså måste både datum och titel stämma.

Skickade in svaren på ansökningarna jag fick på mailet "tack för visat intresse" mailen.

Hade ju alla svar och bevis så blev inget mer med det men det görs absolut.
Citera
2023-09-05, 15:09
Medlem
Med tanke på att arbetsförmedlingen har dom senaste åren stängt ner mer än hälften av sina kontor och sparkat många anställda så finns det nog varken tid eller möjlighet att kontrollera sökta jobb.
Citera
2024-04-17, 08:23
Medlem
anre24s avatar
Över 10 000 arbetssökande fastnade förra året i Arbetsförmedlingens nya slumpmässiga stickprov.

Under året genomfördes 24 000 kontroller och i nästan hälften av ärendena fanns frågetecken att utreda vidare.

https://sverigesradio.se/artikel/arb...assigt-utvalda
Citera
2024-04-17, 08:41
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Över 10 000 arbetssökande fastnade förra året i Arbetsförmedlingens nya slumpmässiga stickprov.

Under året genomfördes 24 000 kontroller och i nästan hälften av ärendena fanns frågetecken att utreda vidare.

https://sverigesradio.se/artikel/arb...assigt-utvalda

Man bör ju vara medveten om att det i mängder av dessa ärenden så handlar det inte om något medvetet fuskande utan folk kan ibland helt enkelt inte bevisa att de sökt specifika jobb då företagen man sökt hos inte svarar på mail och AF inte alltid godkänner de bevis man har. Det är också vanligt att man som arbetssökande får straff i dessa kontroller trots att man redan är i åtgärd och befriad från att söka jobb, endast för att AF är så jävla dåliga om att informera om vad som egentligen gäller eller att arbetsförmedlarna helt enkelt ljuger efteråt när det visat sig att de gjort fel. Och alla dessa fall är med i deras statistik, trots att det är fel.
Jag har själv råkat ut för detta och det spelade ingen roll hur mycket man förklarade för AF's överklagar-avdelning att man faktiskt gjort det man ska. De bara sket i det.
Citera
2024-04-17, 13:05
Medlem
Citat:
AF får inte ringa arbetsgivare, eller du får gärna bevisa det i sådan fall.

En gång för över 15 år sen hade jag en handläggare på AF som gjorde just det. Ringde till ett företag för att fråga om jag skickat in en jobbansökan till dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in