Citat:
Ursprungligen postat av
.ono.
Tack! Finns det något särskilt märke du vill tipsa om?
Tack för tipsen! Har du något tips på någon St Agur av bra kvalitet? Med "bra kvalitet" menar jag alltså något som smakar så milt och neutralt som möjligt.

Vad är det för skillnad på mögelost som är vit vs grön/blå, smakmässigt? (Vet att det används olika "mögelsorter" vid tillverkning, men har inte fått grepp om hur/om det påverkar smaken.)
Det där ska jag kolla upp! Tack!
Finns det inte massa olika sorter som heter "brie"? Har du tips på något specifikt märke (både att testa och att undvika)?
Det låter bra! Någon särskild briesort du vill tipsa om?
Nej, jag tänker på själva "formatet" med en rund/trekantig mindre ostklump med någon slags "mjukost" i fast i fast form som man skär med kniv. Och som har sånt där "mögelskal" (som jag såklart kommer skära bort pga vek). Tänker egentligen främst på vit mögelost, där man inte ser "möglet".

Har fått för mig att de som har blått/grönt mögel är "starkare", men det kanske bara är illusion?
Brie och Camembert alltså. Som är pastöriserade. Är de flesta mögelostar i vanlig matbutik det, eller har du något förslag på vad jag ska gå efter mer specifikt? Märke?
Danmark producerar sådana ostar, och det är ofta dessa du kan gå och handla i den vanliga dagligvarubutiken också.
De är mycket milda i smaken.
Om du dessutom vill få dem ännu mildare och smaklösare så lägg osten i kylen och ät den kylskåpskall.
Kylan neutraliserar smaken.
Vill du däremot få ut så mycket smak från osten du bara kan, så låt den värmas upp till normal rumstemperatur före du äter den. Dvs lägg fram osten i förväg.
"Höng" är ett vanligt danskt märke.
Men, alla Brie- och Camembertostar du köper från osthyllan i din ICA-butik är milda och smaklösa.
Om du vill ha något extra, så går du till Delikatessdisken och ber personalen ge dig ett smakprov.
Du kan tex be om Dels ett smakprov från den allra mildaste Brieosten, och efter det ett smakprov på den allra smakrikaste Brieosten.
Så du vet hur spännvidden ser ut alltså.
Du kan förresten även handla hårdostar till din ostbricka.
Det finns många goda hårdostar som lämpar sig väl till dina kex till helgen.
En mycket god, och mild, hårdost är Gruyere och Comte.
Men jag tror att du kommer att gilla alla "vita" och ljusa alp-ostar.
De är ofta milda med en vag subtil nötliknande karaktär.
En populär dessertost, med vit mögen runt omkring (som du säger dig uppskatta) är kombinationsosten "Cambonzola".
Det är en vitmögelost (som Brie- eller Camembertost alltså) fast som har korsats med Gorgonzola (som är en grönmögelost).
Resultatet är en mycket krämig mild vitmögelost med behaglig Sälta.
Grönmögeln är det som ger sältan.
Cambonzolan är alltså en bra nybörjarost, för den som vill smaka något annat än bara mild Brie.
---
PS. Angående de "märken" du efterfrågar.
Det finns inte riktigt "märken" inom ostvärlden.
Utan det är Sort som gäller.
Om det är samma ost som flera tillverkare gör, så är det ändå samma recept, samma tillverkningsmetoder.
Ungefär samma sak som med "mjölk."
Och du frågar väl inte efter "märke" på mjölken, eller hur ???
Dessutom, om du verkligen inte vill ha det där "vita skalet" på ostar som Brie och Cmembert,då kan du istället handla "trekanter" från Kvibille.
Och alla deras "trekantsostar" är milda och lite krämiga.
De smakar knappt något alls, även i de fall det finns marmorering av mögel inuti.