2019-03-12, 21:32
Medlem
Cykeltutas avatar
Kan TS berätta mer exakt vad det var för jobb som utfördes och ungefär vilket material som fakturerats? Jag har viss bakgrund i rörbranschen, och det låter som det var något VVS-jobb iom att delarna kom från Dahl... kan eventuellt kolla upp listpriserna på Dahl om jag har min inloggning kvar och se om priserna är rimliga eller helt uppåt väggarna.
Citera
2019-03-12, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas941
Tack för råden! Problemet gällande materialet (som handlats på dahl) är att vi inte kom överens om pris på detta före arbetet. Men samtidigt kan de väl inte fakturera 100 miljarder för materialet bara för det? Måste väl vara rimligt påslag om säg 10-15% ?

Nja, det ska vara själigt, så man kan inte ta vilka priser som helst, men dahls bruttoprislista är själigt och så den punkten faller det,

Kan du beskriva arbetet som utförts, det är ju såklart ett vvs arbete,

Kan du speca materialet,

Det enklaste är att bestrida och sen komma överens om ett lägre pris, tex 5000kr,

Ingen orkar dra något till tingsrätten för 3000 kr, knappt ens 5000kr
Citera
2019-03-12, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas941
Även för FT-mål?

Enklast och kolla med försäkringsbolaget.
Citera
2019-03-12, 21:46
Medlem
Strongmanx2s avatar
Som f.d hantverkare ber jag dig att bestrida fakturan, vilket jag har läst att du har gjort.

Hur kom du i kontakt med dessa hantverkare och skrev ni kontrakt eller var det endast muntligt över telefon? Hade du någon offert?

Det stämmer att ibland strular saker, särskilt när man piffar upp äldre saker och man behöver åka iväg för att hämta reservdelar, detta skall bekostas av kunden (tiden det tar att åka att hämta).
Det är så svårt att sia om vad som är gjort i ditt fall, jag renoverade folks badrum och det hände att vi hade gett fast pris på vissa saker men så visar det sig senare att det är fuktskador överallt som gör att allt drar ut på tiden samt att vissa andra saker kommer in i bilden, i dessa fall är vi hantverkare SKYLDIGA att meddela kund att något är fel, och kund får bestämma ifall vi skall avbryta eller gå vidare.

Däremot ifall ni har på avtal att priset skulle vara bestämt pris så är det det som gäller för de timmar ni har kommit överens om, därefter skall hantverkaren ringa dig ifall det behövs mer tid och ni får komma överens.

Angående material så är hantverkaren fri att köpa vilket material som helst såvida inte kund bestämt om något annat i förväg, dvs hantverkaren kan utan problem åka till dyr grossisthandel fastän det är halva priset på biltema.
Däremot får hantverkaren/företaget inte lägga på extra i pris för materialet, men däremot för slitage på bil, bränslekostnad etc.
Citera
2019-03-12, 21:55
Medlem
Tyvärr har det satts i system av vissa att ha enorma påslag på material (verkar främst vara VVS/EL) för att kompensera för vad de själva tycker är för låga timpriser.
Eftersom kunderna aldrig får se en prislista på material så är det höga påslag hela vägen från grossist.

Begär att få en specifikation på materialkostnaden och kolla vad motsvarande skulle kosta på nätet.
Hoppas du tar det hela vägen till tingsrätten, det skulle vara intressant att höra vad en domstol egentligen tycker om de här oannonserade påslagen.
Citera
2019-03-12, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Som f.d hantverkare ber jag dig att bestrida fakturan, vilket jag har läst att du har gjort.

Hur kom du i kontakt med dessa hantverkare och skrev ni kontrakt eller var det endast muntligt över telefon? Hade du någon offert?

Det stämmer att ibland strular saker, särskilt när man piffar upp äldre saker och man behöver åka iväg för att hämta reservdelar, detta skall bekostas av kunden (tiden det tar att åka att hämta).
Det är så svårt att sia om vad som är gjort i ditt fall, jag renoverade folks badrum och det hände att vi hade gett fast pris på vissa saker men så visar det sig senare att det är fuktskador överallt som gör att allt drar ut på tiden samt att vissa andra saker kommer in i bilden, i dessa fall är vi hantverkare SKYLDIGA att meddela kund att något är fel, och kund får bestämma ifall vi skall avbryta eller gå vidare.

Däremot ifall ni har på avtal att priset skulle vara bestämt pris så är det det som gäller för de timmar ni har kommit överens om, därefter skall hantverkaren ringa dig ifall det behövs mer tid och ni får komma överens.

Angående material så är hantverkaren fri att köpa vilket material som helst såvida inte kund bestämt om något annat i förväg, dvs hantverkaren kan utan problem åka till dyr grossisthandel fastän det är halva priset på biltema.
Däremot får hantverkaren/företaget inte lägga på extra i pris för materialet, men däremot för slitage på bil, bränslekostnad etc.

Exakt så är det kan med tillägga att många hantverkare vägrar montera material som dom inte har handlat själv. Dom lär lämna garantier och kunna garanetera att det är korekt utfört. Därför handlar som endast det bästa kunden betalar ändå. Är det vvs vi snackar här så ska firman ha säkert vatten. https://www.sakervatten.se där kan du snabbt kolla upp det i så fall.
Citera
2019-03-12, 22:05
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrsharpangel
Exakt så är det kan med tillägga att många hantverkare vägrar montera material som dom inte har handlat själv. Dom lär lämna garantier och kunna garanetera att det är korekt utfört. Därför handlar som endast det bästa kunden betalar ändå. Är det vvs vi snackar här så ska firman ha säkert vatten. https://www.sakervatten.se där kan du snabbt kolla upp det i så fall.

När jag arbetade med våtrum för ca 8år sedan fanns det ingen lag om att man behövde licens, tror det är samma som gäller idag.
Det du länkade är precis sånt våran chef lurade kunder med, "våra killar har behörighet för våtrum utfärdat av företag ABC, du kan själv söka upp mina grabbar på deras hemsida".

Problemet är endast vid vattenskador och ifall försäkringen skall täcka, eller ev om det är regler i någon bostadsförening att alla hantverk skall utföras med vissa licenser, men det finns ingen lag på licens för våtrum.
Citera
2019-03-12, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Tyvärr har det satts i system av vissa att ha enorma påslag på material (verkar främst vara VVS/EL) för att kompensera för vad de själva tycker är för låga timpriser.
Eftersom kunderna aldrig får se en prislista på material så är det höga påslag hela vägen från grossist.

Begär att få en specifikation på materialkostnaden och kolla vad motsvarande skulle kosta på nätet.
Hoppas du tar det hela vägen till tingsrätten, det skulle vara intressant att höra vad en domstol egentligen tycker om de här oannonserade påslagen.

Grosisten tar ut extremt bra betalt sedan ger dom vvs firman jätte rabbater ofta 80-90% då hamnar man på det värkliga priset kunden betalr dock fullpris till vvs firman. Går det till tinget så visar dom bara sin prislista kolla här vad vi får betala utan rabbater då så klart. Deta är satt i system alla gör det. Dalh allsell lunda alla gör så här.
Citera
2019-03-12, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
När jag arbetade med våtrum för ca 8år sedan fanns det ingen lag om att man behövde licens, tror det är samma som gäller idag.
Det du länkade är precis sånt våran chef lurade kunder med, "våra killar har behörighet för våtrum utfärdat av företag ABC, du kan själv söka upp mina grabbar på deras hemsida".

Problemet är endast vid vattenskador och ifall försäkringen skall täcka, eller ev om det är regler i någon bostadsförening att alla hantverk skall utföras med vissa licenser, men det finns ingen lag på licens för våtrum.

Nej absolut ingen lag men alla seriösa har säkert vatten har dom inte det så gäller inga försäkringar som du säger. Och det är så man kollar upp seriösa vvs företag.
Citera
2019-03-12, 23:24
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrsharpangel
Nej absolut ingen lag men alla seriösa har säkert vatten har dom inte det så gäller inga försäkringar som du säger. Och det är så man kollar upp seriösa vvs företag.
Jodå, försäkringar gäller trots att ingen licens från företaget säkra vatten finns, dock brukar det vara lättare att få igenom försäkringsärenden när dessa trams licenser finns med i bilden.

Förövrigt fick jag våtrumslicens efter 2dagars fika (man satt och fikade mest hela dagarna), så bara för någon har en licens innebär inte ett skvatt i verkligheten nödvändigtvis.
Citera
2019-03-12, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag

Var med om exakt samma sak fast från en plåtslagare när vi la nytt tak på sommarstugan och tog in offerter.

Var ett enkelt jobb som skulle göras. Men han ville uppenbart inte göra jobbet och istället för att säga nej gav han ett hutlöst pris för material och hoppades att vi skulle vara dumma nog att acceptera.

Tyvärr tror jag många lyckas med detta då folk inte tar in offerter från flera aktörer för småjobb.
Citera
2019-03-13, 05:39
Medlem
Poor man pays twice.
Lär dig till nästa gång att anlita en seriös firma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in