2019-03-12, 18:23
Medlem
Det måste ju vara avsevärt dyrare att handlägga ärendet. Slår vad om att det minst kostar 500 kr att driva in de här pengarna. Känns ju som rent slöseri av skattemedel bara för principen.
Citera
2019-03-12, 18:29
Medlem
jontebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkNordicSkies
Det måste ju vara avsevärt dyrare att handlägga ärendet. Slår vad om att det minst kostar 500 kr att driva in de här pengarna. Känns ju som rent slöseri av skattemedel bara för principen.
Ja men det är det jag menar, kan de inte bara låta mig behålla pengarna istället för att slösa bort 500 på att göra en utredning och "investigation"?

Det är nästan löjligt att de bryr sig om så små summor.
Senast redigerad av jonteboj 2019-03-12 kl. 18:35.
Citera
2019-03-12, 20:08
Medlem
BiggusDs avatar
Va fan, lite rättshaveri är sällan tråkigt.
Klart du ska bestrida, vi hjälper dig formulera din överklagan
Citera
2019-03-12, 21:00
Medlem
nittrass avatar
Enligt FKs rutin ska inte felutbetalningar återbetalas om de understiger 2000 kr (tror det är 2000 kr) om det inte finns särskilda skäl att kräva in dem, tex att man misstänker att någon satt i system att fuska till sig extrapengar. Så det verkar konstigt att du ska behöva betala tillbaka en så liten summa. Står det något om detta i beslutet? Ring och kolla annars.
Citera
2019-03-13, 07:21
Medlem
Waross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj
Haha jo men precis, 162kr för mycket är ju så löjligt lite.........håller med dig dock, det är ju för fan småpengar och helt sjukt att de pallar bry sig....haha vad ska de med 162kr till?

Om varje kund hos FK fick 162 kronor för mycket betalt talar vi om extra kostnader på flera miljarder varje år.
Citera
2019-03-13, 07:22
Medlem
Waross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittras
Enligt FKs rutin ska inte felutbetalningar återbetalas om de understiger 2000 kr (tror det är 2000 kr) om det inte finns särskilda skäl att kräva in dem, tex att man misstänker att någon satt i system att fuska till sig extrapengar. Så det verkar konstigt att du ska behöva betala tillbaka en så liten summa. Står det något om detta i beslutet? Ring och kolla annars.
1200 är det som gäller vid avstämning varje år
Citera
2019-03-13, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waros
1200 är det som gäller vid avstämning varje år

Det gäller för bostadsbidrag, men gäller det generellt?
Citera
2019-03-13, 08:38
Medlem
smoerreboms avatar
Jag tycker oxå det är lite märkligt att de kräver tillbaka en så liten summa då de har rutiner om mindre belopp. Det har jag lite svårt att hitta grunden till, det kanske hänger ihop med att de har upptäckt relativt snabbt?

Jag rekommenderar i alla fall läsning av deras vägledningar om återkrav och fordringshantering.
https://www.forsakringskassan.se/wps...df?MOD=AJPERES

https://www.forsakringskassan.se/wps...df?MOD=AJPERES

Som jag minns det ska det även finnas en föreskrift som reglerar hantering av mindre belopp men jag hittar inte den just nu.

Det verkar hursomhelst som att du inte har förbrukat pengarna i god tro och då föreligger återbetalningsskyldighet även om det är en bevisfråga naturligtvis. Varför inte dra ditt strå till stacken och vara statsförvaltningen behjälplig med denna lilla sak? Att överklaga för att våra politiker gödslar ut pengar på människor från arabvärlden ser jag ingen poäng med då du bara kommer att bidra till att ytterligare resurser inte kommer att kunna användas till sådant som kommer oss alla till nytta. Jag tycker att man ska skilja på hororna som sitter i regeringen och riksdagen och tjänstemännen som arbetar i statens tjänst. Utgångspunkten med politikerna är naturligtvis att de förtjänar att avrättas eller i vart fall fråntas sina förmögenheter och förmåner men de som arbetar i staten har i regel inte gjort något fel.
Citera
2019-03-13, 11:14
Medlem
jontebojs avatar
Citat:
Om varje kund hos FK fick 162 kronor för mycket betalt talar vi om extra kostnader på flera miljarder varje år.
Fast nu så får ju inte varje kund 162kr för mycket?

Dessutom så är det ju bara bra, ju mindre massinvandring och muslimer ju bättre
Citera
2019-03-13, 11:15
Medlem
jontebojs avatar
Citat:

Dessutom så är det ju bara bra, ju mindre massinvandring och muslimer ju bättre. Jag kommer göra precis allt för att sponsra det så lite som möjligt
Citera
2019-03-13, 11:47
Medlem
Waross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj

Nej. Men många bäckar små.
Citera
2019-03-13, 11:47
Medlem
Waross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Det gäller för bostadsbidrag, men gäller det generellt?

Du har koll Kan inte svara på om det gäller generellt faktiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in