2019-03-11, 19:57
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crew009
Jag jobbar extra med porr på nätet och undrar nu hur jag ska deklarera detta. Förra året tjänade jag sen starten Nov/Dec 6000kr cirkus, kaffe pengar med andra ord. Detta är som sagt ingen fast inkomst utan varierar från månad till månad beroende på hur mycket jag jobbar. Kan jag bara skriva upp hobby porr 6000kr?

Skriv upp detta i deklarationen under rubriken "inkomst av tjänst".
-Omkostnader (som arbetsgivaren inte betalar) får dras av.

Möjligen kan detta gå under "hobbyverksamhet", men detta vågar jag inte vara säker på.

Har du fått kontrolluppgifter rörande ersättningen/lönen av din eventuelle arbetsgivare?
Citera
2019-03-11, 19:58
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Den summan kan jag lösa om det vore så

Du vill dock inte hamna på skatteverkets register som någon som slarvar med skatten.
Citera
2019-03-11, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Skriv upp detta i deklarationen under rubriken "inkomst av tjänst".
-Omkostnader (som arbetsgivaren inte betalar) får dras av.

Möjligen kan detta gå under "hobbyverksamhet", men detta vågar jag inte vara säker på.

Har du fått kontrolluppgifter rörande ersättningen/lönen av din eventuelle arbetsgivare?

Yes allting stämmer förutom det här 6000kr under Nov/Dec
Citera
2019-03-11, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Du vill dock inte hamna på skatteverkets register som någon som slarvar med skatten.

Då är man väl rökt även om det handlar om kaffe pengar
Citera
2019-03-11, 20:00
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Då är man väl rökt även om det handlar om kaffe pengar

Rökt blir du väl inte, men de kommer att trakassera dig.
Citera
2019-03-11, 20:02
Medlem
Hobbyverksamhet ska beskattas redan från första kronan, däremot får du göra avdrag för saker du använt för din verksamhet som du har köpt in. Har du köpt en dator för 2 år sedan, gör porren nu så får du dra av det från skatten.. Dock måste du ha kvitto kvar.

Om du så vill beskatta då för dom ynka 6000 kr, vilket skatteverket inte kommer bry sig om så rekommenderar jag att du ringer dem och frågar hur du skall gå tillväga, för F-skatt behöver du inte skaffa för en hobbyverksamhet.
Citera
2019-03-11, 20:02
Medlem
Citat:
Är den summan värt det? Det är frågan TS får ställa sig.
Man ska alltid följa lagen. Alla inkomster ska deklareras.
Citera
2019-03-11, 20:04
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Man ska alltid följa lagen. Alla inkomster ska deklareras.

Håller med, fast samtidigt är det en filosofisk fråga. Den svebska staten bränner sina skattepengar på flyktigar. Istället för att prioritera polis, sjukvård etc.
Citera
2019-03-11, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
för F-skatt behöver du inte skaffa för en hobbyverksamhet.

Ingen F-skatt fått in dom på mitt privata konto.
Citera
2019-03-11, 20:08
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Yes allting stämmer förutom det här 6000kr under Nov/Dec

Tipset är väl (inofficiellt) att du ska strunta i detta.
Har du (som jag) närmast oförvitligt samvete, så skriv in uppgifterna i så fall i din deklaration.

(Om du får "ångest" eller liknande för att du inte tagit upp småsumman i din deklaration, ta upp den i så fall!. Tror faktiskt att ingen bryr sig så jättenoga, fast "fan vet"..)
Citera
2019-03-11, 20:44
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Håller med, fast samtidigt är det en filosofisk fråga. Den svebska staten bränner sina skattepengar på flyktigar. Istället för att prioritera polis, sjukvård etc.

Skatt är ju å andra sidan just skatt, den styr man (själv) inte direkt hur den används..
(Avgifter är dock rent juridiskt, eller var förr i alla fall, en helt annan sak..)

Skatter kan staten, eller derivat av staten som exempelvis kommuner, "använda hur den vill"..

Men för att återgå till TS fråga, så tror jag nog att TS kan göra "som hon vill" gällande deklarationen rörande hennes "porrinkomster". (Rent inofficiellt sagt ska väl då tilläggas).
Sannolikheten är rätt stor att ingen bryr sig om TS 6.000:-
Citera
2019-03-11, 20:47
Medlem
Citat:
Jag tror att TS är någon sorts programmerare.
Skulle han vara en porrstjärna så skulle han tjäna mer än 6000. Framförallt om han är i samma kaliber som Rocco Siffredi.

Ja en riktig FB kuk
Drar in stora summor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in