2019-03-11, 16:04
Medlem
En knivig juridisk fråga:

Om man blir illa behandlad av ett företag (oavsett om det företaget har gjort är ett brott eller om det bara rör sig om dåligt bemötande), och man har underlag/bevis på det (email, ljudfil, videofil etc), begår man ett brott ifall man kräver kompensation/ersättning från företaget, med direktiv om att ifall man inte får ersättningen/kompensationen, så kontaktar man / tipsar man media om vad som skett, alternativt att man själv skriver om det på bloggar, på internetforum, samt lägger ut ljudfiler/videofiler på Youtube?

Alltså, är det olagligt (t ex utpressning / olaga hot)?

Om det är olagligt så är det ju något fel i så fall på lagen, i o m jag anser att man som konsument måste ju ha rätten att välja att säga att "visst, ni har behandlat mig som skit, och jag har bevis på det. Men om ni gör så att jag känner mig kompenserad, så upplyser jag därmed inte andra/allmänheten om det, och antagligen så har ni lärt er något av detta".

Ang trådens frågeställning: jag vet inte om det skulle göra skillnad juridiskt ifall man kräver rena pengar, eller produkter/tjänster från företaget ifråga (eller rabatt, rejält kraftig sådan, nästa gång man handlar / utnyttjar deras tjänster)?

En sak vet jag, och det är att lagen om förtal är inte applicerbar i sådana här fall , i o m att endast privatpersoner kan bli föremål (offer) för förtal. Ej juridiska personer.

Tacksam för all info/hjälp jag kan få. Gärna rättsfall/domar.

Mvh
Citera
2019-03-11, 16:11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity

Om man blir illa behandlad av ett företag (oavsett om det företaget har gjort är ett brott eller om det bara rör sig om dåligt bemötande), och man har underlag/bevis på det (email, ljudfil, videofil etc), begår man ett brott ifall man kräver kompensation/ersättning från företaget, med direktiv om att ifall man inte får ersättningen/kompensationen, så kontaktar man / tipsar man media om vad som skett, alternativt att man själv skriver om det på bloggar, på internetforum, samt lägger ut ljudfiler/videofiler på Youtube?

Om det är olagligt så är det ju något fel i så fall på lagen, i o m jag anser att man som konsument måste ju ha rätten att välja att säga att "visst, ni har behandlat mig som skit, och jag har bevis på det. Men om ni gör så att jag känner mig kompenserad, så upplyser jag därmed inte andra/allmänheten om det, och antagligen så har ni lärt er något av detta".

Ang trådens frågeställning: jag vet inte om det skulle göra skillnad juridiskt ifall man kräver rena pengar, eller produkter/tjänster från företaget ifråga (eller rabatt, rejält kraftig sådan, nästa gång man handlar / utnyttjar deras tjänster)?

En sak vet jag, och det är att lagen om förtal är inte applicerbar i sådana här fall , i o m att endast privatpersoner kan bli föremål (offer) för förtal. Ej juridiska personer.

Mvh

Beror på hur du framför dina "hot", framför du detta som något som kan räknas till utpressning, så är detta inte ett lagligt förfarande. Men att offentliggöra sådant du räknat upp på ett sakligt sätt, kan knappast vara olagligt. Nu skriver du inte om du är konsument (konsumentköplagen) eller företagare, dvs. köplagen. (Om detta nu har någon större betydelse i sammanhanget).

Spontant kommer jag att tänka på konsumentprogrammet "Plus", som både tar emot sådant du räknat upp från allmänheten, och sysslar med liknande journalistik själva. Vad jag vet så är Plus och deras medverkande "drabbade offer" inte att räkna som kriminella.

Men allt beror nog på hur du "lägger texten" så att säga, i dina anklagelser.
Att spela in folk, i sammanhang där man själv är aktivt inblandad, exempelvis telefonsamtal etc. är inte olagligt i Sverige. (I affärsuppgörelser etc.)
Citera
2019-03-11, 17:16
Medlem
Jag är ju trött på att bli behandlad som skit av företag, och dessutom all tid det tar när man ska ta itu med och joxa med deras telefonköer, tala med idiotiska kundtjänstmedarbetare, och leta upp chefer och osv, så jag vill helt enkelt säga till cheferna att "kolla, jag är missnöjd kund, jag är missnöjd pga av följande punkter / följande upplevelser / följande bemötande / följande incidenter etc, och allt detta har dessutom tagit mig si och så mycket tid, och jag har bevis/underlag för följande punkter/upplevelser/bemötanden/incidenter, och jag vill bli kompenserad (dels för skiten man varit med om, men även för tiden det sedan tar att bråka med kundtjänst och klaga, och leta upp chefer via telefonväxlar osv). Då blir jag nöjd som kund. Är jag dock inte i slutänden nöjd som kund, ja, då måste jag ju visa för omvärlden vad jag var varit med (inkl att jag inte fick kompensation för vad jag varit med) om OCH att jag också inte blev nöjd i slutänden (dvs att jag INTE fick någon kompensation), och detta gör jag i så fall genom att kontakta media, och/eller skriva i forum eller på en blogg/hemsida om det inträffade, samt och/eller lägga ut underlag/ljudfiler/videofilmer/bilder på t ex youtube."

Men det känns lite riskabelt att göra så i o m att så som lagen är utformad så kanske man blir dömd för någon slags utpressning / olaga hot eller något, trots att det ovannämnda jag har beskrivit borde ju vara helt lagligt.
Citera
2019-03-11, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity

Mvh

Om du överhuvudtaget ska ha rätt till ersättning så ska du ha blivit kränkt på något vis och i den grad att det ska generera något skadestånd. Att försöka tillskansa sig kompensationer utan bra grund är inget att rekommendera.

Men i alla fall, maila ett skadeståndsanspråk med motivering och skriv att du kommer gå vidare rättsligt ifall du nekas. Är det ett större företag kommer de gå dig till mötes.
Citera
2019-03-11, 17:53
Medlem
I det generella fallet är det du vill göra inte olagligt. Det är mycket möjligt att det kan finnas undantag, men normalt sett är sådana hot helt i sin ordning.

Vi kan börja med att titta på olaga hot.

Den som hotar någon annan med brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig rädsla för egen eller annans säkerhet till person, egendom, frihet eller frid, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år.

Som du själv har konstaterat är förtal inget som är tillämpligt på företag, och det måste vara en brottslig gärning du hotar med. Vidare måste gärningen även framkalla allvarlig rädsla. En dålig recension på en blogg uppfyller knappast det.

Utpressning då?

Den som genom olaga tvång förmår någon till handling eller underlåtenhet som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den tvingade eller någon i vars ställe denne är döms, om inte brottet är att anse som rån eller grovt rån, för utpressning till fängelse i högst två år.

Det ska alltså vara ett olaga tvång, så vad är det?

Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar någon att göra, tåla eller underlåta något döms för olaga tvång till böter eller fängelse i högst två år. Om någon med sådan verkan utövar tvång genom hot att åtala eller ange någon annan för brott eller att lämna menligt meddelande om någon annan, döms också för olaga tvång, om tvånget är otillbörligt.

Detta är inte heller tillämpligt.

Däremot skulle jag kunna tänka mig att det blir problem om du hotar med att avslöja företagshemligheter, men det verkar ju inte vara något sådant du är inne på.
Citera
2019-03-11, 19:04
Medlem
Gabriel Knights avatar
Troligen är det just för att folk kräver kompensationer och annat på tex garantiärenden som vissa företag i USA funderar på att helt ta bort garantiärenden och kompensationer till missnöjda kunder. Vad jag förstod det så handlade det om just det TS tar upp: hotelser mot personalen och grävande journalistik som går för långt. Håller man god ton mot kundtjänsten och inte kommer med hotelser så blir man bättre bemött annars tas garantiärenden och andra kompensationer mm bort även här. Jag har full förståelse för att kundtjänstpersonal blir arga och kräver att slippa tala med missnöjda och hotande kunder varje dag så på ett sätt så välkomnar jag att alla garantiärenden försvinner.
Har man köpt en sak får man stå sitt kast utan garantier och inbyten mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in