• 1
  • 2
2019-03-10, 23:42
Medlem
Bunnys avatar
Hej
Tillhör du dom som väljer att äta med pinnar istället för gaffel och kniv när du ska äta sushi? Jag gör inte det, och kan inte ser inte heller fördelarna med att göra det. Min fråga är alltså varför så många väljer pinnar framför gaffel och kniv när det vankas sushi, samtidigt som dom aldrig skulle få för sig att äta exempelvis pannbiff eller blodpudding med pinnar. Om valet av att äta med pinnar ska te sig någorlunda rationellt, borde det vara aktuellt även för många andra rätter utöver sushi, och vara lika aktuellt för rätter som inte kommer från Asien, som rätter som gör det.

Dina tankar kring den här frågan?
Citera
2019-03-10, 23:44
Medlem
Hur fan doppar du sushibitarna med kniv och gaffel? Pinnar funkar därför använder jag det.
Citera
2019-03-10, 23:46
Citat:
Ursprungligen postat av Analytiker1975
Hur fan doppar du sushibitarna med kniv och gaffel? Pinnar funkar därför använder jag det.

Man ska visserligen äta sushi maler händerna
Citera
2019-03-10, 23:47
Medlem
Decadarchys avatar
Dels lättare att äta och är en del av upplevelsen att äta med pinnar. Av samma anledning som man äter soppa med sked.

Man plockar upp sushin hela, hugga är uteslutet eftersom du förstör sushin, alternativet är att använda gaffeln under sushin och håva in den men då ska man balansera den på gaffeln och försöka få in den redan stora sushin i munnen vilket gör att den kan lättare tappas.

Med pinnar har man mer kontroll om man vet vad man håller på med, särskilt när det kommer till sushi.

Sedan har vi upplevelseaspekten. Man kan dricka vin ur en kaffemugg, men väljer att inte göra det.
Citera
2019-03-10, 23:49
Medlem
Det blir godare med pinnar.
Citera
2019-03-10, 23:50
Medlem
Jag öter sushi och sashimi ned pinnar för att det är mest praktiskt. Jag äter även andra smårätter med pinnar. Just av praktiska skäl. Asiatiska rätter eller inte, spelar ingen roll.
Citera
2019-03-10, 23:50
Medlem
PierreTanguys avatar
För att om man skulle spetsa en gaffel i en bit känns det som att den bör ramla isär, det känns helt enkelt mest praktiskt att använda pinnar för att doppa i soja.

Av samma anledning föredrar jag pinnar till t.ex. dumplings
Citera
2019-03-10, 23:51
Medlem
kakelpannas avatar
Bitarna går sönder och är otympliga att plocka med gaffel. Har man kniv så måstem an använda båda händerna.

Bestick har också en viss metallsmak som man inte vill ha med när man njuter av sin sushi.
Citera
Medlem
F.Hansens avatar
Ja man kanske inte bara är intresserad av maten utan även kulturen. Som bekant är ju nästan allt i japan styrt kring traditionella ritualer. Man kanske vill vara lite japaneesy för en stund.

Själv äter jag med kniv och gaffel. Jag kan äta med pinnar, men det är ju mer funktionellt med bestick. Så varför äta på ett sätt som fungerar sämre bara för att det är kultur?
Citera
Medlem
Vad jag förstått äts sushi med händerna i Japan. De tycker antagligen vi är muppar som äter det med pinnar.
Citera
Medlem
Jag äter sushi och sashimi med pinnar för att det är mest praktiskt. Jag äter även andra smårätter med pinnar. Just av praktiska skäl. Asiatiska rätter eller inte, spelar ingen roll.
Citera
2019-03-10, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Man ska visserligen äta sushi maler händerna

Jag gillar att doppa mina sushibitar rejält och vill inte bli kladdig om fingrarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in