Ett lyckat liv är att lära känna sig själv och mogna - att vara tacksam för sina framgångar och att lära sig av motgångarna istället för att krossas av dem. Och ta ansvar för sig själv och undvika att skada/utnyttja andra - att skapa en bra relation till sig själv och till (några) andra.
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2019-12-02 kl. 15:51.
Vad ett lyckat liv är betyder ofta olika människor emellan och är beroende av ålder och kanske kön och religion. Men vilka saker borde alla kunna enas om är de viktiga i livet? Vad kan göras för att inte ångra sitt liv, sin tid och sina handlingar eller vad man inte gjorde?
Att begå onödiga eller grova brott är att ta enorma risker med sin framtid. Att skaffa sig fiender för småsaker hör också den dumme till. Att röka. Finns inget med cigaretter som är värt grejen. Inte heller att missbruka något annat på daglig basis. Att bry sig på ett negativt sätt om saker och ting i världen som ändå inte enkelt kan påverkas är utkastat och destruktivt, att exempelvis vara oavlönad miljökämpe eller annan slags aktivist.
Att exempelvis besöka pyramiderna vore enligt mig slöseri med livet men alla kan antagligen inte enas om det, så därför mer eller mindre uppenbara saker men som man likväl kanske inte tänker på. Hur fortsätter listan enligt er? Vad är lönt och vad är meningslöst? När man för sista gången sluter ögonen, vad var då ett lyckat liv?
Jag fick en hjärtinfarkt för 5 år sedan. Innan jag kom till sjukhuset var det enda jag kunde tänka på mina barn och all den tid jag slösat bort på värdelöst nonsens. Att jag inte hade kämpat hårdare för att skapa något av genuint värde.
Kanske ett lyckat liv är att bli ihågkommen. Om så är fallet så innebär det att man skall göra saker för andra och hjälpa folk. Man blir ju ihågkommen för den påverkan man haft på andras liv i första hand.
Det kan låta trivialt men jag tror faktiskt att det kan vara så att bli ihågkommen är det främsta tecknet på ett lyckat liv.
Ett lyckat liv är för mig ett ordnat liv, med allt vad det innebär. Man har flyttat hemifrån, har ett jobb, goda relationer, och en tillfredsställande fritid.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!