2019-03-10, 16:24
Medlem
Hej

Om man röker cannabis eller tar något annat på en fest och säg att man kör bil på måndag och man blir stoppad av polisen vid en vanlig rutin kontroll och de misstänker av någon anledning att man är drogpåverkad trots att man ej har rökt eller gjort något på 3 dagar. Säg att man blir inkallad på blodprov samt pisseprov och det syns positivt på de testerna.

Kan man bli av med körkortet trots att man, säg en vecka innan hade rökt (Om det syns i blodet?). Ja tänker att man inte är påverkad under just tillfället med syns i blodet ändå ett par dagar därefter.

Har man rätt att neka blodprov om man, av någon anledning blir stoppad och misstänkt för att ha brukat droger?

Om man pissar positivt, Hur länge i så fall blir man av med körkortet? Som sagt, jag undrar endast och har ej rökt men det är bra att veta.

Trodde ej att man kunde bli av med körkortet om man pissar positivt, tänker på de som har rökt länge, så sitter det ju i blodet ett bra tag även om man inte skulle vara påverkad.
Citera
2019-03-10, 16:27
Medlem
whiteblacks avatar
Ja de kan du! Jag blev av med körkortet för att jag kissade positivt även fast jag inte körde bil 😅😅 blev av med lappen i 10 månader 😞
Citera
2019-03-10, 17:02
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinderPlus
Hej

Om man röker cannabis eller tar något annat på en fest och säg att man kör bil på måndag och man blir stoppad av polisen vid en vanlig rutin kontroll och de misstänker av någon anledning att man är drogpåverkad trots att man ej har rökt eller gjort något på 3 dagar. Säg att man blir inkallad på blodprov samt pisseprov och det syns positivt på de testerna.

Kan man bli av med körkortet trots att man, säg en vecka innan hade rökt (Om det syns i blodet?). Ja tänker att man inte är påverkad under just tillfället med syns i blodet ändå ett par dagar därefter.

Har man rätt att neka blodprov om man, av någon anledning blir stoppad och misstänkt för att ha brukat droger?

Om man pissar positivt, Hur länge i så fall blir man av med körkortet? Som sagt, jag undrar endast och har ej rökt men det är bra att veta.

Trodde ej att man kunde bli av med körkortet om man pissar positivt, tänker på de som har rökt länge, så sitter det ju i blodet ett bra tag även om man inte skulle vara påverkad.
Alltså, har du illegala droger i blodet och kör bil och testas så blir du tagen, hur svårt är det att förstå?
Blir man så här korkad av cannabis, eller var du dum från start?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rattfylleri
Citat:
Rattfylleri är trafikbrottet att framföra ett motordrivet fordon eller spårvagn med otillåten mängd alkohol eller droger i blodet
Cheez ...
Citera
2019-03-10, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Alltså, har du illegala droger i blodet och kör bil och testas så blir du tagen, hur svårt är det att förstå?

Cheez ...

Jag tänker att det kan sitta i blodet i två veckor. Även om man är nykter.

Nej jag brukar ej droger utan är nyfiken. Du behöver inte ha den attityden, om du vill så kan du skriva på pm om adress och plats så ska vi se om du har den attityden i verkligheten.
Citera
2019-03-10, 17:26
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Efter c:a ett dygn finns endast inaktiva metabolier i blodet så då är det inte fråga om drograttfylla. Dock kan lämpligheten som bilförare ifrågasättas ändå.
Citera
2019-03-10, 17:30
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Jag tänker att det kan sitta i blodet i två veckor. Även om man är nykter.

Nej jag brukar ej droger utan är nyfiken. Du behöver inte ha den attityden, om du vill så kan du skriva på pm om adress och plats så ska vi se om du har den attityden i verkligheten.
Wow, big guy, vad tänker du göra då, blåsa rök på mig?
Syns det i blodet räknas du inte som nykter, vad är det du inte fattar, slagskämpe?
Eller kanske du nte är läskunnig, vad vet jag ..?
Citera
2019-03-10, 17:58
Medlem
Citat:

Cheez ...
Fast alla tester är inte för aktiva ämnen, utan för inaktiva restprodukter. Det enda de testerna kan bevisa är att du har tagit droger, men inte att du hade olagliga ämnen i blodet när du körde bil.

Gör lite efterforskningar innan du kallar folk korkade. Det blir lite löjligt annars.
Citera
2019-03-10, 18:12
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Fast alla tester är inte för aktiva ämnen, utan för inaktiva restprodukter. Det enda de testerna kan bevisa är att du har tagit droger, men inte att du hade olagliga ämnen i blodet när du körde bil.

Gör lite efterforskningar innan du kallar folk korkade. Det blir lite löjligt annars.
Cannabismuppar, all the same ...
Jag har inget emot lite weed, men när jag läser idioterna här blir jag fan mörkrädd, blir man så här dum av weed?
Citera
2019-03-10, 18:17
Medlem
Citat:
Wow, big guy, vad tänker du göra då, blåsa rök på mig?
Syns det i blodet räknas du inte som nykter, vad är det du inte fattar, slagskämpe?
Eller kanske du nte är läskunnig, vad vet jag ..?

Ok. Kan man säga Nej om de vill att man ska göra ett blodprov?
Citera
2019-03-10, 18:20
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Cannabismuppar, all the same ...
Jag har inget emot lite weed, men när jag läser idioterna här blir jag fan mörkrädd, blir man så här dum av weed?

Vad är det som är fel menar du? Ett flertal tester kollar efter metaboliter, och det är även därför man kan få positivt utslag på en viss drog utan att faktiskt ha brukat den, tex kan efedrin ge positivt utslag på tester för amfetamin pga detta.

Mig veterligen så skickas dock alltid blodprov på masspektrografi, och hittar därmed den aktiva drog som man testar efter, så det här är bara ett potentiellt problem för kemiskt baserade urinprov, och därmed inte speciellt relevant för TS fråga.

Sedan så tycker jag inte att frågan är speciellt konstig heller. Rattfylleri kräver att man har den aktiva substansen i blodet, så om polisen av någon anledning endast har kollat efter metaboliter i blodet, och därmed inte kunnat påvisa att den aktiva substansen faktiskt fanns i blodet när personen framförde fordonet, så bör man inte kunna dömas för rattfylleri, utan endast för narkotikabrott. Körkortet kan man dock bli av med oavsett.

Citat:
Ja, du kan säga nej, så får du lite extra fysisk kontakt när de håller fast dig så att sjuksköterskan kan ta blodprovet ändå. Det vanliga är att man stretar emot urinprov, eftersom drogerna syns längre i urinet än i blodet, men även där så kan de tvinga upp en kateter i dig och få ut ditt urin om de vill. Det anses dock inte alltid vara befogat eftersom det blir ett större ingrepp mot personen, varför vissa (de flesta?) då klarar sig undan med enbart blodprov.
Senast redigerad av bjornebarn 2019-03-10 kl. 18:24.
Citera
2019-03-10, 18:24
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Absolut. Du kan säga vad du vill. Kolla hur bra det går ...

Tror du på allvar att en nykterhetstest när du kör bil är frivillig? Alkohol, weed, speed, horse, spelar ingen roll, vill de kolla dig blir du kollad.
Citera
2019-03-10, 18:31
Medlem
mikkelbergs avatar
21-23dagar efter senaste användning har det tagit för mig då jag testat mig med stickor i urinet.

Det var samma varje gång(5-6ggr) under 1 år.

Självklart är det ganska individuellt beroende på vikt etc.

Så ja, du kan torska långt efter användande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in