Citat:
Ursprungligen postat av
mikaels
Cannabismuppar, all the same ...
Jag har inget emot lite weed, men när jag läser idioterna här blir jag fan mörkrädd, blir man så här dum av weed?
Vad är det som är fel menar du? Ett flertal tester kollar efter metaboliter, och det är även därför man kan få positivt utslag på en viss drog utan att faktiskt ha brukat den, tex kan efedrin ge positivt utslag på tester för amfetamin pga detta.
Mig veterligen så skickas dock alltid blodprov på masspektrografi, och hittar därmed den aktiva drog som man testar efter, så det här är bara ett potentiellt problem för kemiskt baserade urinprov, och därmed inte speciellt relevant för TS fråga.
Sedan så tycker jag inte att frågan är speciellt konstig heller. Rattfylleri kräver att man har den aktiva substansen i blodet, så om polisen av någon anledning endast har kollat efter metaboliter i blodet, och därmed inte kunnat påvisa att den aktiva substansen faktiskt fanns i blodet när personen framförde fordonet, så bör man inte kunna dömas för rattfylleri, utan endast för narkotikabrott. Körkortet kan man dock bli av med oavsett.
Citat:
Ursprungligen postat av
TinderPlus
Ok. Kan man säga Nej om de vill att man ska göra ett blodprov?
Ja, du kan säga nej, så får du lite extra fysisk kontakt när de håller fast dig så att sjuksköterskan kan ta blodprovet ändå. Det vanliga är att man stretar emot urinprov, eftersom drogerna syns längre i urinet än i blodet, men även där så kan de tvinga upp en kateter i dig och få ut ditt urin om de vill. Det anses dock inte alltid vara befogat eftersom det blir ett större ingrepp mot personen, varför vissa (de flesta?) då klarar sig undan med enbart blodprov.