• 1
  • 2
2019-03-11, 14:47
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Om det är en person som gillar vitt vin och gärna äter fisk hade jag köpt tre flaskor av en spännande torr eller halvtorr tysk riesling för mellan 300 och 400 kr. De är vin som passar till det mesta i fiskväg och bör tryggt ge en fin vinupplevelse för pengarna. Där kan du välja något ur beställningssortimentet. Är det någon som gillar ost så är det aldrig fel med tre flaskor vintage portvin i samma prisklass. Det säkra men lite konventionellare och därmed kanske tråkigare röda alternativet är tre eller fyra flaskor av någon Châteauneuf-du-Pape i aktuellt prisläge. Där går du inte fel även om du själv inte känner dig helt trygg i vinvärlden och även den som är bra på vin blir glad för Châteauneuf-du-Pape.

Väljer du portvin kan du välja tre olika, i övrigt rekommenderar jag tre flaskor av samma, i alla fall om det är en person som gärna bjuder vänner på middag och tycker om att vara generös mot sina gäster.

Precis! Châteauneuf-du-Pape går hem hos i princip alla. Nackdelen med Bordeaux och Bourgogne är just att smaken inte uppskattas av alla och att det oftast tar tid att lära sig att uppskatta dessa viner.

Portvin glömde jag, en mycket trevlig gåva att få!
Citera
2019-03-12, 23:40
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Är du inne på champange så satsa på en Bollinger eller Tattinger. Dompan är dyr men tyvärr inte värd sin peng tycker iallafall jag. Blev missnöjd när jag provade.
Citera
2019-03-14, 12:06
Medlem
magpies avatar
En bra tysk Riesling eller vit Bourgogne och en bra Barolo/Barbaresco eller klassisk Bordeaux. En annan idé är ett portvin från den disputerandes födelseår.
Citera
2019-03-16, 23:23
Medlem
Jag har en sommelierexamen, har jobbat i vinbranschen och har hyfsad koll. Tusen kronor kommer man inte långt med om man går på de klassiska distrikten Bourgogne, Bordeaux och Champagne. Jag samlar själv Bourgogne på premier cru och grand cru-nivå och det är svårt att hitta något riktigt bra under tusen kronor. Det finns undantag, men det är lättare att gå på nitar.
För prisvärdhet i relation till kvalitet skulle jag kolla på andra kvalitetsområden. Ett som är galet prisvärt är t ex Ribera del Duero i Spanien. För mindre än en femhunka får man fantastiska viner som t ex Pago de los Capellanes tinto reserva 2013.
Ett av mina favoritviner är också fantastiskt prisvärt. Moulin Touchais.. halvsött vitt vin från Loire. Hälften av druvorna skördas när de är omogna, andra senskördade. Sparas minst tio år innan det släpps på marknaden. Ett av de bästa vinerna till gåslever! Under slutet av 60-talet hittades det mängder av Moulin Touchais-viner i källare som var igenmurade efter WW2. Idag går det att köpa t ex Moulin Touchais från 1968 på bolaget för en dryg sexhundring. Ett vin som fått en viss sherrykaraktär, men fortfarande en ivrig syra som bär upp vinet. Drack det så sent som för en månad sen - fantastiskt bra!
Nya Zeeland är också ett favoritland. Galet bra pinoter från Wairarapa/Martinborough och Central Otago (världens sydligaste vindistrikt).
Snackar man vita så är Rias Baixas i spanska galicien grymma också och väldigt prisvärda.
Beaujolais och cru beaujolais områdena tillhör också bland de mest prisvärda viner som finns.
I Italien lyfter jag gärna Etna Rosso, men gillar förstås också Piemonte.

Well, kontentan är väl att undvika Bourgogne, Bordeaux och Champagne. Inte för att de är dåliga, tvärtom det görs GALET bra viner där, men prisnivåerna är höga, drivet av efterfrågan.
Citera
2019-03-17, 12:16
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWC3717
Jag har en sommelierexamen, har jobbat i vinbranschen och har hyfsad koll. Tusen kronor kommer man inte långt med om man går på de klassiska distrikten Bourgogne, Bordeaux och Champagne. Jag samlar själv Bourgogne på premier cru och grand cru-nivå och det är svårt att hitta något riktigt bra under tusen kronor. Det finns undantag, men det är lättare att gå på nitar.
För prisvärdhet i relation till kvalitet skulle jag kolla på andra kvalitetsområden. Ett som är galet prisvärt är t ex Ribera del Duero i Spanien. För mindre än en femhunka får man fantastiska viner som t ex Pago de los Capellanes tinto reserva 2013.
Ett av mina favoritviner är också fantastiskt prisvärt. Moulin Touchais.. halvsött vitt vin från Loire. Hälften av druvorna skördas när de är omogna, andra senskördade. Sparas minst tio år innan det släpps på marknaden. Ett av de bästa vinerna till gåslever! Under slutet av 60-talet hittades det mängder av Moulin Touchais-viner i källare som var igenmurade efter WW2. Idag går det att köpa t ex Moulin Touchais från 1968 på bolaget för en dryg sexhundring. Ett vin som fått en viss sherrykaraktär, men fortfarande en ivrig syra som bär upp vinet. Drack det så sent som för en månad sen - fantastiskt bra!
Nya Zeeland är också ett favoritland. Galet bra pinoter från Wairarapa/Martinborough och Central Otago (världens sydligaste vindistrikt).
Snackar man vita så är Rias Baixas i spanska galicien grymma också och väldigt prisvärda.
Beaujolais och cru beaujolais områdena tillhör också bland de mest prisvärda viner som finns.
I Italien lyfter jag gärna Etna Rosso, men gillar förstås också Piemonte.

Well, kontentan är väl att undvika Bourgogne, Bordeaux och Champagne. Inte för att de är dåliga, tvärtom det görs GALET bra viner där, men prisnivåerna är höga, drivet av efterfrågan.

Moulin Touchais är en riktig klassiker, men ska man köpa dem rekommenderar jag att man köper dem utomlands, byte av importör och skev prissättning har gjort att dem är dyra i Sverige(1968 kostar 795 kr idag). 1953 som är en mycket bra årgång och som fortfarande håller än köpte jag betydligt billigare utomlands. 1985 och 1975 är mycket bra, till som sagt anklever eller ost, yngre årgångar har ofta äppel och citrustoner så de passar bra till dessert.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in