2019-03-12, 11:08
Medlem
lasternassummas avatar
Allt fler belägger 737 MAX med flygförbud
Förutom att bl.a. Australien, Sydkorea, Singapore och några länder till belagt 737 MAX med flygförbud så står nu hälften av alla 737 MAX på marken, enligt FlightRadar.

FAA i USA ser ännu ingen anledning att låta 737 MAX stå på marken. Inte heller Norge/Sverige eller Norweigan.

Citera
2019-03-12, 11:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
"Three Latin American airlines have grounded their Boeing 737 Max fleets, adding to a growing number of global airlines suspending operations of the type after a fatal crash of an Ethiopian Airlines 737 Max 8."

Hur länge innan Norweigian måste följa? Blir jobbigt för dem....

Norwegian följer sannolikt efter, likaså resten, en tidsfråga, dock handlar det sannolikast om förtroendeskapande än att man inte litar på flygplanet. Ingen vill framstå som oansvarig i en hårt konkurrensutsatt bransch.

Notera vem som var först med att grounda. Kina
Citera
2019-03-12, 11:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Du kan slappna av. Absolut ett av de säkraste flygplanen du kan sätta dig i. Sen är det aldrig 100% att man kommer fram, olyckor kan alltid ske av olika anledningar, men det är oerhört mer sannolikt att du dör i trafiken på väg från eller till flygplatserna.

Boeing 737-800 har inte alls samma problematik som den 737 MAX-8 som störtade i Indonesien i höstas.

Vidare som jag förstår det flygs Boeing 737 MAX-modellerna på längre sträckor än de Boeing 737-800 modellerna flygs.

De flygs även på samma sträckor, till exempel Skandinavien --> Kanarieöarna. Just nu en TUI 737 MAX 8 från Arlanda på väg till solen.

Inrikes och inom Europa, men även längre flygningar, det varierar.

Som sagt, bilen är farligare, och det är sannolikt större risk att dö av hjärtinfarkt i flygplanet på grund av rädsla än att MAX störtar.
Citera
2019-03-12, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det är väl generellt gällande alla vittnesmål och inte enbart de vid flygkrascher.
Jovisst är det så!

Men, jag tyckte det passade bra här med en genomarbetad studie som just handlade om ögonvittnen vid flygolyckor...
/T
Citera
2019-03-12, 11:19
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
De flygs även på samma sträckor, till exempel Skandinavien --> Kanarieöarna. Just nu en TUI 737 MAX 8 från Arlanda på väg till solen.

Inrikes och inom Europa, men även längre flygningar, det varierar.

Som sagt, bilen är farligare, och det är sannolikt större risk att dö av hjärtinfarkt i flygplanet på grund av rädsla än att MAX störtar.

För Boeing 737-800 är väl Kanarieöarna ett exempel på maxdistans för den flygplanstypen, medan MAX-8 kan flyga till Kanarieöarna men även längre än så.
Citera
2019-03-12, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Vittnesmål (ögonvittnen) från flygolyckor är problematiskt.
Man vet att kvalitén på sådana utsagor är mycket otillförlitliga.
Inte så att folk medvetet skulle ljuga, men deras sinnen luras.
Se exempelvis
https://commons.erau.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1040&context=ijaaa

/T

Mycket bra artikel. Stämmer med vad jag själv lagt märke till. Såg en person dö en gång. Hörde ett annat vittne målande beskriva hur blodet hade sprutat på en (vit) vägg intill. Det var helt enkelt inte sant, jag var där från början till slut och såg inget blod. För personen som beskrev det var det nog ytterst verkligt. Jag sade ingenting för jag antog att det var en chockreaktion.
Citera
2019-03-12, 11:29
Medlem
Presentpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Haverikommissionen tycks bestå av ortens bybor som godtyckligt hanterar persedlar och vrakdelar som om dom befann sig på en soptipp. Är det så det brukar se ut på en haveriplats??

Mjoo, även jag inser att den Svarta Lådan är viktigast här. Men ändå

Det är ett jobb som måste utföras, helt enkelt. Det är inget konstigt egentligen. Viktigaste är att samla informationen från olycksplatsen, gå vidare med en utredning och säkerställa varför olyckan har skett och hur det kan förhindras i framtiden.

Olyckor är hemskt men å ena sidan får det tekniken att utvecklas och gör det mer säkert att flyga i längden.
Senast redigerad av Presentpapper 2019-03-12 kl. 11:32.
Citera
2019-03-12, 11:32
Medlem
Lian.Vendls avatar
Med vettiga piloter bakom spakarna så förstår jag inte problemet!?
Citera
2019-03-12, 11:38
Avslutad
Citat:
Ungefär lika tillförlitliga som media och alla flygexperter som spekulerar och slår på stora larmtrumman just nu.

Jag tycker den här artikeln tex är ganska nyanserad:
https://edition.cnn.com/2019/03/10/investing/boeing-737-crash/index.html
Citera
2019-03-12, 11:42
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Det påstås i media att det finns många likheter med Lion Air olyckan.

Kan någon räkna upp tre likheter förutom nedanstående?

Några likheter som nämns är att det hände kort efter start. Piloten begärde att få återvända till flygplatsen. Båda var 737 MAX 8.

Det är inte ovanligt att något fel upptäcks efter start, inte heller att piloten begär att få återvända och landa. Sånt händer dagligdags, även med 737.

Så vad får folk att tro eller ens misstänka att olycksorsaken är densamma?

I både katastrofer med Boeing 737 Max 8 var ett nytt anti-stall MCAS system inblandad.
MCAS aktiveras per automatik och sänker flygplans nos när den tror att det finns risk för stalling. Problemet är att MCAS systemet kan få falska uppgifter från pitotrör, då saknas algoritm för att kasta bort falska uppgifter.
Här finns bra beskrivning hur MCAS fungerar

https://theaircurrent.com/wp-content/uploads/2018/11/mcas-737-max-diagram-2.jpg
Citera
2019-03-12, 11:46
Medlem
Tror orsaken är detsamma som i indonesien men skulle även vara ett lämpligt mål för arabländer då många som jobbar med klimatmål och var på väg till en stor klimatkonferens o vill ha bort oljan och även folk som jobbar med mänskliga rättigheter fanns ombord
Citera
2019-03-12, 11:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
I både katastrofer med Boeing 737 Max 8 var ett nytt anti-stall MCAS system inblandad.
MCAS aktiveras per automatik och sänker flygplans nos när den tror att det finns risk för stalling. Problemet är att MCAS systemet kan få falska uppgifter från pitotrör, då saknas algoritm för att kasta bort falska uppgifter.
Här finns bra beskrivning hur MCAS fungerar

https://theaircurrent.com/wp-content/uploads/2018/11/mcas-737-max-diagram-2.jpg

Att MCAS har med den senaste olyckan att göra har du inga som helst bevis för. Du skapar en trådsanning.

Jag är insatt i hur MCAS fungerar, återgå till ditt dagis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in