Citat:
Ursprungligen postat av
OmedelSvensson
Definitionen på stall för en vinge är när man passerat CL Max, dvs den anfallsvinkel där max lyftkraft uppnås. Ökas anfallsvinkeln minskar lyftkraften. Det vill säga, runt 19 grader på denna CL-kurva:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lift_coefficient#/media/File%3ALift_curve.svg
Det är också enda sättet att stalla en vinge. Din beskrivning av att innervingen klipper för att man flyger sakta och svänger är också en stall, och vingen har nått samma anfallsvinkel då också. Rent aerodynamiskt är det exakt samma sak.
Eftersom en vinge stallar vid en viss anfallsvinkel så kan man flyga fort och stalla ändå, om man G-belastar så att vingen får uppnå den kritiska anfallsvinkeln.
Lyftkraften påverkas av farten i kvadrat så dubbel fart = 4ggr lyftkraft. Innebär också att du stallar vid 4g med dubbel fart mot ”normal” stallfart. Anfallsvinkeln kommer vara den samma som vid ”vanlig stall”
[Edit]Kom på att nämna stallegenskaper: om man torderar vingen så att vingroten har högre anfallsvinkel och vingspetsarna lägre anfallsvinkel kommer man behålla stabiliteten om man gör en inte alltför våldsam stall. Innervingen stallar, lyftkraften minskar och nosen droppar mene vingspetsarna med skevroder är knte stallade och har kvar full styrförmåga samt stabilitet i rolled.
Vissa trafikkärror har torderad vinge, oxh har man pilvinge kommer då lyftkraften vid vingroten dvs långt fram att upphöra först, maskinen kommer doppa nosen eftersom vingspetsarna som sitter långt fram har kvar lyftkraften= det sker en omfördelning av lyftkraftscentrum när innervingen stallar.
Många maskiner är byggda så att den turbulenta luften från huvudvingen när den börjar stalla passerar stabilisatorn och då får man vibrationer och skakningar i maskinen pga den turbulenta luften som träffar stabben. Dessa naturliga stallvarningar är önskvärda eftersom de tydligt talar om för piloten( förutsatt att han är korrekt tränad och har upplev det innan) att maskinen är på väg in i en stall. De maskiner som saknar naturliga indokationer på stall brukar behöva syntetiska diton.
Jag försöker läsa vad du skriver men det är så inpluggad din kunskap verkar det så att du inte förstår vad du lärt dig, typiskt med de som läst för proven utan att bry sig om att förstå.
Du är alltså inte medveten om att G kraften inte har ett skit med stall att göra eller?
G kraften skapas att du ändrar riktning, AoA skapas av att du ändrar vingens vinkel mot vinden förstår du själv skillnaden?
Farten har ingenting med att stalla att göra!!
Du vet, enkelt förklarat, luften måste följa vingen hela tiden, både på ovansidan och undersidan, gör den inte det då blir det stall.
Dina G krafter och fart kan du ta ur ekvationen direkt.
Men med tanke på hur du försökte idiotförklara mig och jag tillslut bara ruskade på huvudet och sa jaja, då har jag fattat allt fel i hela mitt liv och nu säger du tvärt om att jag hade rätt WTF
Så sluta med dina långa utläggningar, du kan inte det här med aerodynamik heller, börjar fundera på om du gått i samma skola som AF piloten Bonet för han var en riktig bevisad sopa som aldrig skulle fått suttit i en cockpit så lägg ned.