2019-04-12, 20:06
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Oavsett MCAS så har piloterna förvärrat en hanterbar situation och det var det som direkt orsakade haveriet. Piloterna försatte sig i en ohanterbar situation som de inte hade behövt befinna sig i. Orsaken till det finner vi sannolikt i bristande utbildning, träning , systemförståelse, CRM och eventuellt också erfarenhet. Bollen hamnar på Ethiopian Airlines planhalva.

Ja, eller: Ett föygsäkerhetssystem försöker skapa flera säkerhetsnivåer.
En olycka händer inte innan man brutit igenom alla nivåer/skydd.

Tillverkarens system skall skydda: detta var inte okey, systemet var undermåligt.
Operatörens SOP/MCCska klara av motsvarande fel,men gjorde inte.
Nödträningen lär ha brustit, och skyddade inte heller.
Piloterna gjorde fel, men det var inte deras fel.
Citera
2019-04-12, 20:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
Självklart, skulle det mot OY expertisutlåtande vara så att dom kommer fram till något annat då är dom korrumperade

Hur i h-e kan man skriva så j-a idiotiskt, ursäkta språket men va f-n.

BalsaBiggles har talat. 0

Det kommer att visa sig att jag och en handfull andra skribenter har haft rätt syn på saken sedan trådstart, även du vet det, men kverrulerar bara för att du kan.

Att Ethiopian Airlines påstår att piloterna gjorde allt rätt enligt Boeings instruktioner är en stark indikation på att det inte står rätt till med hederligheten i Addis Abeba nu när vi har ett delfacit i hand.

Och en annan sak, att anklaga de stackars oskyldiga piloterna.

Hur är det med Boeings ingenjörer, helt okej att sparka på dem, ledningen har inget ansvar för vad de anställda gör?
Citera
2019-04-12, 20:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Definitionen på stall för en vinge är när man passerat CL Max, dvs den anfallsvinkel där max lyftkraft uppnås. Ökas anfallsvinkeln minskar lyftkraften. Det vill säga, runt 19 grader på denna CL-kurva: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lift_coefficient#/media/File%3ALift_curve.svg

Det är också enda sättet att stalla en vinge. Din beskrivning av att innervingen klipper för att man flyger sakta och svänger är också en stall, och vingen har nått samma anfallsvinkel då också. Rent aerodynamiskt är det exakt samma sak.
Eftersom en vinge stallar vid en viss anfallsvinkel så kan man flyga fort och stalla ändå, om man G-belastar så att vingen får uppnå den kritiska anfallsvinkeln.

Lyftkraften påverkas av farten i kvadrat så dubbel fart = 4ggr lyftkraft. Innebär också att du stallar vid 4g med dubbel fart mot ”normal” stallfart. Anfallsvinkeln kommer vara den samma som vid ”vanlig stall”

[Edit]Kom på att nämna stallegenskaper: om man torderar vingen så att vingroten har högre anfallsvinkel och vingspetsarna lägre anfallsvinkel kommer man behålla stabiliteten om man gör en inte alltför våldsam stall. Innervingen stallar, lyftkraften minskar och nosen droppar mene vingspetsarna med skevroder är knte stallade och har kvar full styrförmåga samt stabilitet i rolled.
Vissa trafikkärror har torderad vinge, oxh har man pilvinge kommer då lyftkraften vid vingroten dvs långt fram att upphöra först, maskinen kommer doppa nosen eftersom vingspetsarna som sitter långt fram har kvar lyftkraften= det sker en omfördelning av lyftkraftscentrum när innervingen stallar.
Många maskiner är byggda så att den turbulenta luften från huvudvingen när den börjar stalla passerar stabilisatorn och då får man vibrationer och skakningar i maskinen pga den turbulenta luften som träffar stabben. Dessa naturliga stallvarningar är önskvärda eftersom de tydligt talar om för piloten( förutsatt att han är korrekt tränad och har upplev det innan) att maskinen är på väg in i en stall. De maskiner som saknar naturliga indokationer på stall brukar behöva syntetiska diton.
Jag försöker läsa vad du skriver men det är så inpluggad din kunskap verkar det så att du inte förstår vad du lärt dig, typiskt med de som läst för proven utan att bry sig om att förstå.

Du är alltså inte medveten om att G kraften inte har ett skit med stall att göra eller?

G kraften skapas att du ändrar riktning, AoA skapas av att du ändrar vingens vinkel mot vinden förstår du själv skillnaden?

Farten har ingenting med att stalla att göra!!

Du vet, enkelt förklarat, luften måste följa vingen hela tiden, både på ovansidan och undersidan, gör den inte det då blir det stall.

Dina G krafter och fart kan du ta ur ekvationen direkt.

Men med tanke på hur du försökte idiotförklara mig och jag tillslut bara ruskade på huvudet och sa jaja, då har jag fattat allt fel i hela mitt liv och nu säger du tvärt om att jag hade rätt WTF

Så sluta med dina långa utläggningar, du kan inte det här med aerodynamik heller, börjar fundera på om du gått i samma skola som AF piloten Bonet för han var en riktig bevisad sopa som aldrig skulle fått suttit i en cockpit så lägg ned.
Citera
2019-04-12, 20:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ja, eller: Ett föygsäkerhetssystem försöker skapa flera säkerhetsnivåer.
En olycka händer inte innan man brutit igenom alla nivåer/skydd.

Tillverkarens system skall skydda: detta var inte okey, systemet var undermåligt.
Operatörens SOP/MCCska klara av motsvarande fel,men gjorde inte.
Nödträningen lär ha brustit, och skyddade inte heller.
Piloterna gjorde fel, men det var inte deras fel.

Precis, och det finns en handfull dagdrömmare i tråden som fortfarande inte har förstått att piloterna är en del i säkerhetssystemet, och som har svårt för att acceptera att denna del av systemet sannolikt hade allvarliga brister.

Jag tror inte att det är piloternas fel att de hanterarade situationen fel, dock är inte jag den som kan påstå att det inte var deras fel. Det finns i ärlighetens namn faktorer som piloterna själva råder över som kan ha inverkat, sådant har framkommit i andra haveriutredningar.
Citera
2019-04-12, 20:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Nu skrev du någorlunda rätt, framförallt rättade du OY som vanligt helt felaktiga slutsats då piloterna var sista chansen och dom misslyckades och det var inte deras fel.

Fick OY bestämma skulle flygplanet räta upp sig själv när piloterna gjort fel
, dvs piloterna skulle bara finnas där för att ha någon att skylla på ifall olyckan var framme så att inte Boeing skulle få skulden.

Nu pratar du emot dig själv, jag anför din posthistorik som bevis för det.

Du är en av dem i tråden som har ansett och sannolikt fortfarande anser att Boeing har tillverkat MAX utan att tänka på att det kan finnas piloter som inte har adekvat utbildning och är kvalitetssäkrade. Detta är kontentan av det resonemang du har fört i tråden, det går inte att förstå ditt ältande på annat sätt.

Aktuellt flygplan skulle rädda piloterna, Det gjorde tyvärr inte det, därför att MCAS som skall stödja piloterna i kritiska situationer var behäftat med fel.

När maskinen krånglar är det back to basic som gäller, piloterna ska kunna hantera det, de gjorde inte det den här gången.
Citera
2019-04-12, 20:58
Medlem
lasternassummas avatar
Pilot i USA som fick reprimand för att han kritiserade utbildningen för 737 MAX
Video från USA om pilot som fick en reprimand för att han sa att skillnaderna mellan 737 NG och 737 MAX var så stora så att det krävdes mer utbildning än någon timma med en läsplatta.
Ändå var det att det räckte med någon timma med läsplattan som Boeing lovat sina kunder.

https://www.youtube.com/watch?v=6PYkYy17r2o

Vad piloten begärde och som resulterade i en reprimand var:
1. Att få träna 737 MAX (kanske också MCAS-fel) i simulator.
2. Att få flyga sin första flygning i 737 MAX med en pilot/instruktör som kunde MAX.

Allt med tanke på säkerheten.

Citera
2019-04-12, 21:22
Bannlyst
Citat:
Jag har inte sett videon men kärnan lär vara att det inte är ett enbart MCAS-relaterat problem: får man en trim runaway i *any* 737 så kommer det gå dåligt om man inte klarar att hantera det som tillverkaren tänkt.
Varken operatörer eller tillverkaren är intresserad av att sprida den informationen...utom möjligen den operatören som faktiskt tagit ansvaret och utbildat/tränat och sitter 100% trygg i att deras besättningar faktiskt klarar att läsa det som tillverkaren tänkt.
MCAS initierade det, garanterat skulle 737:ans testpilot fixat det utan att blinka men det är oväsentligt då inga piloter kan lika mycket som dom.
Citera
2019-04-12, 21:30
Bannlyst
Citat:
Jag har inte sett videon men kärnan lär vara att det inte är ett enbart MCAS-relaterat problem: får man en trim runaway i *any* 737 så kommer det gå dåligt om man inte klarar att hantera det som tillverkaren tänkt.
Varken operatörer eller tillverkaren är intresserad av att sprida den informationen...utom möjligen den operatören som faktiskt tagit ansvaret och utbildat/tränat och sitter 100% trygg i att deras besättningar faktiskt klarar att läsa det som tillverkaren tänkt.

Förstår inte vad du vill säga med att "Varken operatörer eller tillverkaren är intresserad av att sprida den informationen...utom möjligen den operatören som faktiskt tagit ansvaret och utbildat/tränat och sitter 100% trygg i att deras besättningar faktiskt klarar att läsa det som tillverkaren tänkt"

Förklara gärna

Däremot Den som inte är intresserad av att sprida den filmen är inte det minsta intresserad av att minimera alla möjligheter att olyckan upprepar sig ELLER någon annan olycka orsakad av samma försumlighet hos tillverkaren.
Citera
2019-04-12, 21:49
Medlem
[quote=OY|67296708]I

Du påstår att jag inte besitter kunskap i ämnet flygsäkerhet. Tyck det, men min posthistorik i den här tråden talar för motsatsen, det är uppenbart.

Du gör dig till åtlöje genom att påstå nonsens
, trollar bara för att du kan?[/QUOTE

Jesus....menar du att dina googlingar har gett dig kunskap i ämnet flygsäkerhet? Vi lekmän här på FB kan bilda oss en uppfattning om ämnet och ET 302 men jag är så pass intelligent att jag inser att jag har mycket ytlig kunnskap i ämnet (till skillnad från dig har jag åtminstone suttit ett tjugotal timmar i cockpit på jumpseat som flygbolagsanställd och fått en inblick i komplexiteten och stressnivået). Att du tror att du är en flygsäkerhetsexpert säger inte lite om dig och din (förvirrade) självbild.
Senast redigerad av Neida 2019-04-12 kl. 21:55.
Citera
2019-04-12, 21:57
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Förstår inte vad du vill säga med att "Varken operatörer eller tillverkaren är intresserad av att sprida den informationen...utom möjligen den operatören som faktiskt tagit ansvaret och utbildat/tränat och sitter 100% trygg i att deras besättningar faktiskt klarar att läsa det som tillverkaren tänkt"

Förklara gärna

Däremot Den som inte är intresserad av att sprida den filmen är inte det minsta intresserad av att minimera alla möjligheter att olyckan upprepar sig ELLER någon annan olycka orsakad av samma försumlighet hos tillverkaren.

Tillverkaren vill inte sprida bilden att det finns möjliga felfunktioner som inte piloter klarar....okey?
Operatörer som vet att de inte tagit 100% ansvar för att deras piloter klarar av nödåtgärderna( utbildning och recurrent training, SOP,MCC) vill inte sprida detta heller...okey?
Om vi har ett bolag som är 100% tryggt i att de har tillräckligt bra utbildning, återkommande träning, SOP och MCC är troligen inte speciellt oroliga för att deras piloter inte klarar de nödåtgärder som kan behövas. De är inte oroliga, och känner inget problem med att informationen sprids...okey?
Citera
2019-04-12, 22:09
Medlem
[quote=sukhoi-t50|67298080]
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Du vet vad man säger om sådana som OY
"Never argue with an idiot. They drag you down to their level and then beat you with experience"

OY är fullt i klass med Anni Lööf, Mona Sahlin och några till...

Kommer från dig..... speciellt när källor från utredningen säger att piloterna inte gjort det de ska. Men du forsätter att enbart skälla på Boeing. Men du sa det själv, meningslöst att diskutera med en idiot.

Vad sker nu efter att preliminära rapporten har släppts? Kommer det finnas något att datum att hålla reda på eller kommer man helt enkelt få vänta ut slutgiltiga?
Citera
2019-04-12, 22:16
Bannlyst
[quote=returned|67298219]
Citat:

Kommer från dig..... speciellt när källor från utredningen säger att piloterna inte gjort det de ska. Men du forsätter att enbart skälla på Boeing. Men du sa det själv, meningslöst att diskutera med en idiot.

Vad sker nu efter att preliminära rapporten har släppts? Kommer det finnas något att datum att hålla reda på eller kommer man helt enkelt få vänta ut slutgiltiga?
Jag det kommer från mig, att döma piloterna innan man vet allt gör man inte i detta skeende det kommer du att lära dig också om du hänger med i haveriutredningar ett tag, så din kommentar om mig förlåter jag dig för då du inte tydligen inte vet bättre och det är okey en gång eller två.

Du får nog vänta först på att/om planet kommer upp i luften igen, gissar på att om det kommer upp så kommer det nog upp före den slutgiltiga haverirapporten är klar kommer inte planet upp innan dess så kommer det aldrig upp.

Jag hoppas du noterat att samtliga "fakta" kommentarer från de två Boeing fantasterna har konstaterats felaktiga, MCAS bra, MCAS inte skydd för stall, MCAS inte orsakat krascherna, bara att släppa kontrollerna och veva upp rodret, "ett litet fel som alla klarar av" även om svensson ännu inte erkänt det, men han verkar inte kunna erkänna utan är den som hoppas att det är glömt tex inlägg #20
Senast redigerad av sukhoi-t50 2019-04-12 kl. 22:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in