2019-03-22, 15:28
Medlem
Boeing visar riktigt sitt fula ansikte genom att det tydligen fanns ett varningssystem som tillägg. Varför ha ett varningssystem som tillägg ifall man alltid prioriterar säkerheten. Kostnaden för en extra knapp/indikator måste ju vara försumbar om man ser till kostnaden för flygplanet så att kränga det som extrautrustning låter riktigt konstigt.

Enda 'vettiga' skälet ur Boeings perspektiv att göra så är att ifall varningssystemet var standard så hade det varit uppenbart att det behövde någon sorts utbildning och då skulle ett av deras stora säljargument för planet försvinna. Så därför lägger man in det som extrautrustning.
Boeing måste ha förstått att varningssystemet behövdes, varför annars utveckla det, men eftersom det riskerade att försämra deras marknadsföring för planet så tog man inte med det i standardutförandet.

Är detta ett företag som sätter säkerheten främst? Deras VD är en patetisk lögnare (antagligen psykopat med).
Citera
2019-03-22, 15:39
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambrovink
Personligen tycker jag att det som står här ovan är väldigy intressant. Något som jag fick en känsla av att ngn av piloterna i tråden bara avfärdade som en liten del i händelsekedjan. Men om Boeing gör systemet mycket mera aggresivt så till den grad att den ger fullt utslag på trimmern efter MCAS aktiverats endast två gånger så minskar ju piloternas möjlighet att reagera på detta särskilt på låg höjd.
Tyckte mig se någonstans hur mycket fullt utslag på trimmern skulle göra på anfallsvinkeln, är det någon som har den uppgiften?
Om inget görs och ingen flyger flygplanet, kommer MCAS sekundärt bidra till att minska anfallsvinkeln. Det är egentligen hela syftet med anordningen.
Citat:
Ett enkelt exempel är ju om MCAS (felaktigt) vid planflykt vid relativt låg flyghöjd skulle trimma ned nosen med 5 grader eller 20 grader så är ju det en hysteriskt stor skillnad. 5 grader skulle ju ingen pilot reagera nämnvärt på men 20 grader blir ju en rejäl dykning. Det senare är bara ett påhittat exempel men jag vill bara illustrera det med att MCAS kanske är på tok för aggresivt när man ändrade det från 0,6-2,5.
2,5 grader (eller 0,27 grader per sekund) är antagligen det lämpliga och nödvändiga värdet.
Problemet är vad som händer i kombination med fel värden från AoA-givaren. Där måste det begränsas vad MCAS får göra.

Jag tror att en del av svårigheterna ligger i att piloterna får två kritiska fel att hantera i följd.
Först unreliable airspeed och sedan strax efter runaway stabilizer. Lyckas man inte hantera det första, leder det andra lätt till task saturation.

Citat:
Vet någon i tråden hur mycket varje justering av MCAS kommer att påverka AoA?
Du tänker på flygplanets attityd?
Nu är trimmen en sekundär kontroll och ska det bli någon attitydförändring alls, förutsätter det att ingen håller i flygspaken eller flyger flygplanet.

Visst nämnde du att du segelflugit?
Då är du bekant med att flygplanet hela tiden rör på sig att du ständigt gör små justeringar med spaken. Detta gör du hela tiden och att du skulle släppa spaken och ägna dig åt något annat för några sekunder händer helt enkelt inte, eller hur?

Det som händer om MCAS felaktigt trimmar är alltså inte att attityden förändras, utan att krafterna i flygspaken blir större.
Låter man detta pågå i kanske 25 sekunder utan att trimma rätt den, kommer man till slut sitta med fullt höjdroderutslag utan att det räcker. I det läget kommer attityden minska och nosen falla.

Trimskalan på 737NG går från 0 - 17 grader och jag har för mig att man ligger någonstans på 5 - 6 grader normalt under flygning. Det gör att det i så fall bara krävs ett par sådana 10-sekundersintervall av MCAS för att trimmen ska nå 0. Förutsatt att den som flyger flygplanet inte trimmar mot, vill säga.
Citera
2019-03-22, 15:50
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av igel123
Boeing visar riktigt sitt fula ansikte genom att det tydligen fanns ett varningssystem som tillägg. Varför ha ett varningssystem som tillägg ifall man alltid prioriterar säkerheten. Kostnaden för en extra knapp/indikator måste ju vara försumbar om man ser till kostnaden för flygplanet så att kränga det som extrautrustning låter riktigt konstigt.
Jag tror att artikeln försökt ge en förenklad beskrivning, alternativt missuppfattat vad det handlar om.

Vad jag tror det handlar om, som jag vet är en option, är en AoA-mätare på bildskärmen.
Detta är något som inte finns i de flesta trafikflygplan, eftersom det inte används vid vanlig trafikflygning.

De flesta bolag har valt bort detta. Skärmen är redan ganska plottrig och ytterligare information är inte nödvändigtvis att föredra.

Jag har flugit maskiner som haft en sådan och jag ska erkänna att det inte är något jag brukat titta på.
Vad jag förstår av Omedelsvensson är det helt annorlunda för piloter med militär bakgrund.
Senast redigerad av ksv 2019-03-22 kl. 16:24.
Citera
2019-03-22, 15:57
Moderator
OYs avatar
Kastar in en teori som jag hittade, kanske har diskuterats?

Citat;

Blowback means the elevator is gradually blown back to lower and lower elevation angles by the pressure of the air as the speed increases. The hydraulic actuators can’t overcome the force of the air and gradually back down if the force of the air grows too strong.

...

have checked with longtime pilots of the 737. They have not heard of a Blowback problem when flying at elevated speeds at low altitude. And before MCAS there was no reason to, it was beyond normal flying practice.

But the JT610 investigators saw what can happen when you run into the MCAS rodeo. Why didn’t they warn to keep speeds within normal speed range for the altitude?

Källa: https://leehamnews.com/2019/03/22/bjorns-corner-the-ethiopian-airlines-flight-302-crash-part-2/

Blowback, nytt för mig, kanske någon har något att säga om fenomenet?

Låter det som en rimlig teori, någon?
Citera
2019-03-22, 16:23
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kastar in en teori som jag hittade, kanske har diskuterats?

Citat;

Blowback means the elevator is gradually blown back to lower and lower elevation angles by the pressure of the air as the speed increases. The hydraulic actuators can’t overcome the force of the air and gradually back down if the force of the air grows too strong.

...

have checked with longtime pilots of the 737. They have not heard of a Blowback problem when flying at elevated speeds at low altitude. And before MCAS there was no reason to, it was beyond normal flying practice.

But the JT610 investigators saw what can happen when you run into the MCAS rodeo. Why didn’t they warn to keep speeds within normal speed range for the altitude?

Källa: https://leehamnews.com/2019/03/22/bjorns-corner-the-ethiopian-airlines-flight-302-crash-part-2/

Blowback, nytt för mig, kanske någon har något att säga om fenomenet?

Låter det som en rimlig teori, någon?
Det är en intressant teori, men jag har egentligen inget att tillföra.

Om man lämnar trottlarna i full thrust och blåser igenom flygplanets maximala tillåtna hastighet som ET302 antagligen gjorde, kommer oönskade saker hända till slut.

Det leder till en annan fråga vi inte försökt analysera. Vad kan tänkas vara orsaken till att de lät motorerna gå för fullt och tillät planet komma upp i dessa hastigheter?

En teori skulle kunna vara att de i respons på en felaktig stallvarning vid takeoff, dragit på för fullt. De har sedan blivit överbelastade (task saturated) och helt enkelt glömt bort trottlarna.
Alternativt inte hanterat en ev. unreliable airspeed på rätt sätt och därefter glömt hur mycket thrust de hade.
Senast redigerad av ksv 2019-03-22 kl. 16:37.
Citera
2019-03-22, 16:31
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ja, visst är det naturligt att spekulera i den orsak som verkar mest trolig.

Det som förvånar mig är bara att ingen, vare sig här eller i media, har funderat det minsta över alternativa orsaker. T ex genom att följa upp och granska vittnesmålen om att saker ska ha fallit från planets alterparti.

Tänk om det visar sig att det varit fel på en lastlucka eller liknande?
Ja, vi vet som sagt inte så mycket.

Det enda vi gått på är uppgifterna om att de har rapporterat problem med fartmätarna och kontroll problem via radio, samt uppgifter efter att de tömt FDR om att det fanns likheter med JT610.
Citera
2019-03-22, 16:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Utan tillgång till en massa faktauppgifter så är det omöjligt att spekulera på något specifikt sätt. Men man kan t o m tänka sig att det är ett matningsspänningsfel. Då ligger det helt utanför själva givaren och någonstans i elsystemet på 737MAX. Det kan vara ett fel som blir beroende av om annat är inkopplat eller inte.

Har det börjat bli "fel" på många AoA-givare samtidigt med MCAS så kan man t o m tänka sig ett fel som sitter i MCAS-lådan. Har ingången för låg impedans så kan det dra ner signanivån även till varningssystemet med stickshakern. Att signalen dras ner betyder inte automatiskt "låg indikerad AoA", relationen kan vara omvänd där.

Nu ger jag bara exempel på hur otroligt lurigt det kan vara. Jag har ingen aning om hur det ser ut i kopplingsscheman osv så det är bara typexempel som kan vara helt irrelevanta just här.

Man kan hoppas att en hel massa tekniker klurar på detta och undersöker planen som ändå står på marken just nu. Det är väl rätt reglerat vem som får pilla på maskinerna men om ingenjörer hade fritt spelrum så skulle de garanterat säga "Du Nisse, vi tar multimetern och går och kollar lite iaf, bara för att liksom, det kan ju inte skada".

En del människor är såna helt enkelt. De sitter och letar dokument och fakta och försöker klura ut vad som hände helt utan att det någonsin kommer ha någon praktisk nytta och inte ge dem något annat än det nöje de finner i själva aktiviteten. En och annan finns t o m på FlashBack...
Nu vet vi att det är ett systemerings fel i grunden map redundans, indikeringar, deaktiveringar od inkl certifieringen som gjorde för en mindre ändring än den som det blev.

Men däremot håller jag med dig rörande ev jordfel och kanske matningsspännings fel(men dom är lättare att ha koll på), just jordfel dvs att det blir en potentialskillnad mellan en jord på "batteriet" och på tex en dator kan få allt att gå rent ut sagt åt h-e och det hittar man inte vid skrivbordet normalt.

Så visst, när txt en solenoid/motor som stickshakern drar igång kan det hända roliga saker.
Citera
2019-03-22, 16:52
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Det leder till en annan fråga vi inte försökt analysera. Vad kan tänkas vara orsaken till att de lät motorerna gå för fullt och tillät planet komma upp i dessa hastigheter?

Vi vet att Lion hade en del varningar, bla IAS DISAGREE om jag minns rätt samt stick shaker direkt från de roterat.
Vi gissar att man gick på IAS DISAGREE och körde pitch-power inledningsvis.
När man senare hade god fart och trimnen började bli obehagligt nosned så upptäckte man att full power hjälpte att hålla nosen uppe - alla försök att minska power sänkte nosen. Samtidigt hade man stallwarn/stickshaker.

Har för mig jag läste att man rundade ett rätt högt berg i et302-fallet så man har antagligen även haft fullt upp med att inte flyga in i terrängen.
Att detta slutar med överfart känns inte så konstigt...
Artiklarna senaste dagarna om flygningen före Lion 610 talar ju om att ordinarie besättning ibte ibsåg trimproblem utan gick på IAS DISAGREE och det var han på klappen som förstod vad felet var.
Citera
2019-03-22, 16:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Ja, vi vet som sagt inte så mycket.

Det enda vi gått på är uppgifterna om att de har rapporterat problem med fartmätarna och kontroll problem via radio, samt uppgifter efter att de tömt FDR om att det fanns likheter med JT610.
Dom har väl läst ut CVR också vill jag minnas dock vill dom inte presentera dess information förrän utredningen är klar.
Citera
2019-03-22, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Vi vet att Lion hade en del varningar, bla IAS DISAGREE om jag minns rätt samt stick shaker direkt från de roterat.
Vi gissar att man gick på IAS DISAGREE och körde pitch-power inledningsvis.
När man senare hade god fart och trimnen började bli obehagligt nosned så upptäckte man att full power hjälpte att hålla nosen uppe - alla försök att minska power sänkte nosen. Samtidigt hade man stallwarn/stickshaker.

Har för mig jag läste att man rundade ett rätt högt berg i et302-fallet så man har antagligen även haft fullt upp med att inte flyga in i terrängen.
Att detta slutar med överfart känns inte så konstigt...
Artiklarna senaste dagarna om flygningen före Lion 610 talar ju om att ordinarie besättning ibte ibsåg trimproblem utan gick på IAS DISAGREE och det var han på klappen som förstod vad felet var.
Lite varningar, jag läste att "allt2 verkade flippa ut så dom inte visste något i cockpiten.
Citera
2019-03-22, 17:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har tittat på det där med bin men inte kunnat få in det i den här olyckan. AoA sensorn verkar vara boven, men hur sjuttsingen få bin att kunna påverka den?

Ett rör ja, men AoA sensorn?

Minns inte om MCAS är beroende av både AoA sensor och pitotrör?

I princip så skulle ju en plastpåse kunna fastna på AoA sensorn och möjligtvis rubba funktionen tänker jag. Men borde hända oftare i så fall, och varför just två MAX?

Tror nog mer på något slarv eller misstag i underhållskedjan.
Du menar att dom slarvade när dom rengjorde den efter att bina flugit in i den!

Tänk att du alltid alltid faller tillbaka allt utom Boeing, Boeing problem vill du inte grotta ned dig i
Citera
2019-03-22, 17:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
Du menar att dom slarvade när dom rengjorde den efter att bina flugit in i den!

Tänk att du alltid alltid faller tillbaka allt utom Boeing, Boeing problem vill du inte grotta ned dig i

Helt seriöst, jag har redan förklarat vilken infallsvinkel jag är intresserad av, lite mer konkret flygrelaterat, mycket mindre mystiska VD-brev och giriga direktörer.

Dock så har jag kommenterat både Boeing och FAA mellan varven.

Att du ens orkar göra dig lustig över några bin. Faktum är ju att bin har orsakat problem för flyget, varför är insekter mindre intressant än konspirationer i Boeing?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in