Citat:
Ursprungligen postat av
Ambrovink
Personligen tycker jag att det som står här ovan är väldigy intressant. Något som jag fick en känsla av att ngn av piloterna i tråden bara avfärdade som en liten del i händelsekedjan. Men om Boeing gör systemet mycket mera aggresivt så till den grad att den ger fullt utslag på trimmern efter MCAS aktiverats endast två gånger så minskar ju piloternas möjlighet att reagera på detta särskilt på låg höjd.
Tyckte mig se någonstans hur mycket fullt utslag på trimmern skulle göra på anfallsvinkeln, är det någon som har den uppgiften?
Om inget görs och ingen flyger flygplanet, kommer MCAS sekundärt bidra till att minska anfallsvinkeln. Det är egentligen hela syftet med anordningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ambrovink
Ett enkelt exempel är ju om MCAS (felaktigt) vid planflykt vid relativt låg flyghöjd skulle trimma ned nosen med 5 grader eller 20 grader så är ju det en hysteriskt stor skillnad. 5 grader skulle ju ingen pilot reagera nämnvärt på men 20 grader blir ju en rejäl dykning. Det senare är bara ett påhittat exempel men jag vill bara illustrera det med att MCAS kanske är på tok för aggresivt när man ändrade det från 0,6-2,5.
2,5 grader (eller 0,27 grader per sekund) är antagligen det lämpliga och nödvändiga värdet.
Problemet är vad som händer i kombination med fel värden från AoA-givaren. Där måste det begränsas vad MCAS får göra.
Jag tror att en del av svårigheterna ligger i att piloterna får två kritiska fel att hantera i följd.
Först unreliable airspeed och sedan strax efter runaway stabilizer. Lyckas man inte hantera det första, leder det andra lätt till
task saturation.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ambrovink
Vet någon i tråden hur mycket varje justering av MCAS kommer att påverka AoA?
Du tänker på flygplanets attityd?
Nu är trimmen en sekundär kontroll och ska det bli någon attitydförändring alls, förutsätter det att ingen håller i flygspaken eller flyger flygplanet.
Visst nämnde du att du segelflugit?
Då är du bekant med att flygplanet hela tiden rör på sig att du ständigt gör små justeringar med spaken. Detta gör du
hela tiden och att du skulle släppa spaken och ägna dig åt något annat för några sekunder händer helt enkelt inte, eller hur?
Det som händer om MCAS felaktigt trimmar är alltså inte att attityden förändras, utan att krafterna i flygspaken blir större.
Låter man detta pågå i kanske 25 sekunder utan att trimma rätt den, kommer man till slut sitta med fullt höjdroderutslag utan att det räcker. I det läget kommer attityden minska och nosen falla.
Trimskalan på 737NG går från 0 - 17 grader och jag har för mig att man ligger någonstans på 5 - 6 grader normalt under flygning. Det gör att det i så fall bara krävs ett par sådana 10-sekundersintervall av MCAS för att trimmen ska nå 0. Förutsatt att den som flyger flygplanet inte trimmar mot, vill säga.