Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-18, 20:59
  #2353
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diarrehampus
Har rakat mig med en safety razor (Merkur HD 34C, featherblad) i lite över en månad nu men tycker inte att jag får ett optimalt resultat. Problemområdet är hakan, där jag får en len rakning, men det syns fortfarande att det är hår kvar. Har rakborste, en bra tvål och alltid vassa rakblad. Kan det vara att min rakhyvel är lite för "snäll", eller behöver jag bara slipa på min teknik?
Hur rakar du? Efter tre pass, med, tvärs och mot, så kan du väl knappast se eller känna skägget? Hur gör du innan rakning? Varmvatten (dusch) och pre-shave? Jag tror knappast att det är hyveln som är för snäll, det ligger nog mer i tekniken.
Citera
2015-09-18, 21:55
  #2354
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diarrehampus
Har rakat mig med en safety razor (Merkur HD 34C, featherblad) i lite över en månad nu men tycker inte att jag får ett optimalt resultat. Problemområdet är hakan, där jag får en len rakning, men det syns fortfarande att det är hår kvar. Har rakborste, en bra tvål och alltid vassa rakblad. Kan det vara att min rakhyvel är lite för "snäll", eller behöver jag bara slipa på min teknik?

34C är visserligen ganska "snäll" hyvel men det ska ändå inte vara ett problem, särskilt inte med sylvassa featherblad. Även jag tror att tekniken är problemet! Hakan brukar vara ganska lurig, då det oftast växer åt flera håll på hakan och inte lika självklart som övriga delar av ansiktet.
Citera
2015-09-18, 23:38
  #2355
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Hur rakar du? Efter tre pass, med, tvärs och mot, så kan du väl knappast se eller känna skägget? Hur gör du innan rakning? Varmvatten (dusch) och pre-shave? Jag tror knappast att det är hyveln som är för snäll, det ligger nog mer i tekniken.

Citat:
Ursprungligen postat av SNOHV
34C är visserligen ganska "snäll" hyvel men det ska ändå inte vara ett problem, särskilt inte med sylvassa featherblad. Även jag tror att tekniken är problemet! Hakan brukar vara ganska lurig, då det oftast växer åt flera håll på hakan och inte lika självklart som övriga delar av ansiktet.
Är säkert en fråga om teknik. Använder inte pre-shave, men duschar alltid innan samt blöter ansiktet innan jag sätter på nytt lödder.
Citera
2015-09-19, 08:51
  #2356
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Jag körde safety razor i två år, testade en jävla massa olika blad under tiden. Men det blev aldrig i närheten av så slät rakning som med en vanlig gillette fusion. Slutsatsen jag kan dra är att sk safety razors är bra för många, men funkar inte alls lika bra för andra.

Har suttit och googlat ner mig i massa youtube klipp, för jag trodde först att jag på något vänster använde min safety razor på fel sätt. Men så var inte fallet, den är inte för alla.

Det är ju inte en okänd produkt, jag tror nog de flesta skulle kört safety razor om den nu var så grym. Det är ju en riktig sparbössa, jämfört med alternativen i vanliga handeln.

Jag jämförde min Gillette Fusion med deras blåfärgade "disposable" som funnits sedan 70-talet. Ingen remsa och två blad på den. Rakade varsin sida med kommersiellt raklödder och ser ingen skillnad på resultaten alls. Engångshyveln bränner dock huden lite grann. Bic Sensitive, som faktiskt är en DE-hyvel, skall visst vara bättre.

Valet av DE-hyvel (egentligen är en modern hyvel också en säkerhetshyvel) kan grunda sig i kritik av reklam och marknadsföring från framförallt Gillettes sida. Renrakad har alltid betytt just renrakad.
Citera
2015-09-19, 11:26
  #2357
Medlem
Nu har dom höjt priset på mina 3-blads-favoriter så tänkte pröva på safety razors igen.

Jag funderade på den eviga klassikern Merkur 34C , men efter att det kommit lite kritik mot den kanske jag ska satsa på nåt snäppet dyrare.
Finns det några hyvlar som är klart bättre om man går upp några hundringar i pris?
Tar gärna nåt rostfritt (hört att Merkur på sistone börjat snåla och köra mässing)

En ställbar vore kanske bra, för jag vet inte riktigt hur 'snäll' hyvel jag är ute efter. Just brukar jag att raka mig rätt snabbt så en snäll vore bra men när jag lär mig kanske jag vill va noggrannare. Är Merkur Futur värd 700 kr?
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Jag körde safety razor i två år, testade en jävla massa olika blad under tiden. Men det blev aldrig i närheten av så slät rakning som med en vanlig gillette fusion. Slutsatsen jag kan dra är att sk safety razors är bra för många, men funkar inte alls lika bra för andra. .
Sant! Flerbladssystemen funkar helt enkelt bäst för vissa av oss.
(Jag tycker billiga 3bladare över postorder funkar lika bra som dyra Gilette)
Jag har aldrig någonsin fått irritation av en 3-5 bladare även om jag bara använder lite vatten och rakar mig snabbare än en curling-sopare.
Däremot kan jag ofta bli irriterad av en säkerhetshyvel om jag inte verkligen tar extremt god tid på mig.
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2015-09-19 kl. 11:39.
Citera
2015-09-19, 12:22
  #2358
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Nu har dom höjt priset på mina 3-blads-favoriter så tänkte pröva på safety razors igen.

Jag funderade på den eviga klassikern Merkur 34C , men efter att det kommit lite kritik mot den kanske jag ska satsa på nåt snäppet dyrare.
Finns det några hyvlar som är klart bättre om man går upp några hundringar i pris?
Tar gärna nåt rostfritt (hört att Merkur på sistone börjat snåla och köra mässing)

En ställbar vore kanske bra, för jag vet inte riktigt hur 'snäll' hyvel jag är ute efter. Just brukar jag att raka mig rätt snabbt så en snäll vore bra men när jag lär mig kanske jag vill va noggrannare. Är Merkur Futur värd 700 kr?
Sant! Flerbladssystemen funkar helt enkelt bäst för vissa av oss.
(Jag tycker billiga 3bladare över postorder funkar lika bra som dyra Gilette)
Jag har aldrig någonsin fått irritation av en 3-5 bladare även om jag bara använder lite vatten och rakar mig snabbare än en curling-sopare.
Däremot kan jag ofta bli irriterad av en säkerhetshyvel om jag inte verkligen tar extremt god tid på mig.
Som jag nämnt tidigare i tråden så är jag också nybörjare på safety razors och efter en del övervägande köpte jag en Futur, just för att den är ställbar. Men så här med facit i hand så skulle jag nog inte köpa den, iaf inte för 700. Visst, den är säkert bra, men jag tycker att min Weishi för några få dollar funkar minst lika bra.
Citera
2015-09-21, 08:05
  #2359
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Nu har dom höjt priset på mina 3-blads-favoriter så tänkte pröva på safety razors igen.

Jag funderade på den eviga klassikern Merkur 34C , men efter att det kommit lite kritik mot den kanske jag ska satsa på nåt snäppet dyrare.
Finns det några hyvlar som är klart bättre om man går upp några hundringar i pris?
Tar gärna nåt rostfritt (hört att Merkur på sistone börjat snåla och köra mässing)

En ställbar vore kanske bra, för jag vet inte riktigt hur 'snäll' hyvel jag är ute efter. Just brukar jag att raka mig rätt snabbt så en snäll vore bra men när jag lär mig kanske jag vill va noggrannare. Är Merkur Futur värd 700 kr?
Sant! Flerbladssystemen funkar helt enkelt bäst för vissa av oss.
(Jag tycker billiga 3bladare över postorder funkar lika bra som dyra Gilette)
Jag har aldrig någonsin fått irritation av en 3-5 bladare även om jag bara använder lite vatten och rakar mig snabbare än en curling-sopare.
Däremot kan jag ofta bli irriterad av en säkerhetshyvel om jag inte verkligen tar extremt god tid på mig.

Kritik mot 34C? Jag kan tänka mig att någon med jättehänder kan tycka den är kort och borde köpt barberpole istället men kvalitetsmässigt är den riktigt fin. Gillar dessutom Merkurs system att byta blad där man slipper skruva av handtaget. Vet inte om det är fler tillverkare som använder sig av det iofs?

Av mina 4 säkerhetshyvlar så är det klart 34C som används mest, aggressivare behövs inte för egen del iaf då risken för irritation blir ganska mycket större har jag märkt.

Någon mer som gillar Merkurs egna blad förresten? Får alltid toppenresultat med dom, synd att dom är så jädra dyra bara.
Citera
2015-09-21, 09:46
  #2360
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
[quote=LaCucaracha|

Någon mer som gillar Merkurs egna blad förresten? Får alltid toppenresultat med dom, synd att dom är så jädra dyra bara.[/QUOTE]

Brukar inte dom totalsågas och kallas för ett av dom sämsta bladen på marknaden?
Citera
2015-09-21, 11:16
  #2361
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Brukar inte dom totalsågas och kallas för ett av dom sämsta bladen på marknaden?

Ingen aning, har bara hört Derby nämnas mest som dåliga blad i allmänhet.
Citera
2015-09-21, 11:19
  #2362
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Ingen aning, har bara hört Derby nämnas mest som dåliga blad i allmänhet.
Derbys blad är ingen höjdare om du frågar mig. Blir slöa efter en rakning och är allmänt märkliga.
Citera
2015-09-21, 11:27
  #2363
Medlem
mrtowlies avatar
När vi ändå pratar om blad kan jag nämna att jag fick med ett sample av Mühles blad när jag gjorde en beställning från Sliqhaq. De är riktigt bra, ligger i nivå med Astra i vasshet och räcker lätt 5-7 rakningar. Lite väl dyra dock, dubbelt så dyra som Astra.
Citera
2015-09-21, 20:37
  #2364
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Som jag nämnt tidigare i tråden så är jag också nybörjare på safety razors och efter en del övervägande köpte jag en Futur, just för att den är ställbar. Men så här med facit i hand så skulle jag nog inte köpa den, iaf inte för 700. Visst, den är säkert bra, men jag tycker att min Weishi för några få dollar funkar minst lika bra.

Något för den fattige: http://www.tinydeal.com/gillette-fus...k=1249835587Og

Denna hyvel var visst ganska vanlig i väst fram till slutet av 1980-talet. Det enda folk ogillar med den är att handtaget är av plast.

http://www.mr-razor.com/Rasierer/One...tet%20Logo.jpg
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback