2019-03-08, 11:00
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Metro vräks från lokalerna - har inte betalat hyran

Metros hyresvärd stämmer tidningen på 2,4 miljoner kronor för utebliven hyra och har gått till tingsrätten för att få tidningen vräkt från lokalerna på Regeringsgatan i Stockholm.

Citat:
Ursprungligen postat av Åsa Larsson
Det här är chockartat. Vi har inte fått veta någonting om detta. Vi har fått veta att det finns planer på att vi ska flytta till andra lokaler, men det har inte sagts när det ska bli av. Vi förväntar oss förstås att vi ska få information om vad som pågår av ledningen.

Utkastade på gatan som ett gäng lodisar. Oh, how the mighty have fallen.

https://www.journalisten.se/nyheter/metro-vraks-fran-lokalerna-har-inte-betalat-hyran
Citera
2019-03-08, 11:25
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen

Metros hyresvärd stämmer tidningen på 2,4 miljoner kronor för utebliven hyra och har gått till tingsrätten för att få tidningen vräkt från lokalerna på Regeringsgatan i Stockholm.

https://www.journalisten.se/nyheter/metro-vraks-fran-lokalerna-har-inte-betalat-hyran
Dom får väl försöka hitta något billigare. Typ ett cykelförråd i en källare i Rinkeby.
Men även det blir kanske svårt nu när dom har fogden i hälarna.
Citera
2019-03-08, 11:35
Medlem
Ratads avatar
Citat:

Att små suspekta firmor som Lasses porr och svets råkar missa eller myglar med hyran känns inte så avlägset. Att Metro som är en del av en etablerad koncern missar eller håller inne med hyresbetalningen finner jag mycket anmärkningsvärt. Med tanke på hur stora förluster ägarna är redo att täcka upp för är väl den här summan (plus eventuella dröjsmålsavgifter) inga större belopp att betala?
Citera
2019-03-08, 11:49
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:

Oj oj oj, jisses... Min gissning är att de ansett att de är för fina och för viktiga för att nedlåta sig till något så simpelt som att betala hyra. "Amen hallå! Vi är faktiskt journalister!"

Metro, moralens väktare. Metro, skuldbeläggaren av det svenska folket.

Så utomordentligt patetiskt. Som du skriver: Utkastade på gatan som ett par trasiga uteliggare.

Skillnaden är att jag kan känna medlidande med uteliggaren.

När det är så här illa att man inte ens betalar hyran så undrar man onekligen hur det står till med övriga ekonomin.

Ha ha, Metro... vilken obsolet skitblaska.

Jag måste ändå säga att jag är småförvånad över att den över huvud taget finns kvar.

Här där jag bor står det en sådan där ful låda utanför lokalbutiken men jag har aldrig någonsin vid ett enda tillfälle sett någon som tagit en tidning. Däremot fungerar den fula lådan som ryggstöd åt den lokala zigenartiggaren som sitter och smutsar ner utanför ingången.

Det är kanske därför Metro låter lådan stå kvar
Citera
2019-03-08, 11:58
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Oj oj oj, jisses... Min gissning är att de ansett att de är för fina och för viktiga för att nedlåta sig till något så simpelt som att betala hyra. "Amen hallå! Vi är faktiskt journalister!"

Nu är det knappast så att journalisterna eller någon på Metroredaktionen som sköter månadshyrorna, det sker antagligen högre upp i koncernen men det gör det bara underligare. Med tanke på vad hyran för kontor är i centrala Stockholm känns det inte som något man bara missar.
Citera
2019-03-08, 12:03
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Nu är det knappast så att journalisterna eller någon på Metroredaktionen som sköter månadshyrorna, det sker antagligen högre upp i koncernen men det gör det bara underligare. Med tanke på vad hyran för kontor är i centrala Stockholm känns det inte som något man bara missar.

Tänker på uttrycket "det sitter i väggarna".
Citera
2019-03-08, 12:13
Medlem
Anmärkningsvärt är väl en kort och bra analys av att Metro av en eller annan anledning missat att betala hyra för ett par miljoner. Antingen är pengarna slut, eller så är det en administrativ miss. Vi lär snart få veta orsaken till fadäsen.
Annars ska man inte underskatta Metros betydelse för demokratin och samhällsinformationen. Det stora korsordet på fredagar verkar t ex vara en attraktion eftersom just på fredagar brukar Metro-lådan utanför min lokala Ica-butik vara tomt på eftermiddagen. Som alla vet är korsord lika med allmänbildning, och medborgarna behöver just detta. (obs ironi).
Citera
2019-03-08, 12:20
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Anmärkningsvärt är väl en kort och bra analys av att Metro av en eller annan anledning missat att betala hyra för ett par miljoner. Antingen är pengarna slut, eller så är det en administrativ miss. Vi lär snart få veta orsaken till fadäsen.
Annars ska man inte underskatta Metros betydelse för demokratin och samhällsinformationen. Det stora korsordet på fredagar verkar t ex vara en attraktion eftersom just på fredagar brukar Metro-lådan utanför min lokala Ica-butik vara tomt på eftermiddagen. Som alla vet är korsord lika med allmänbildning, och medborgarna behöver just detta. (obs ironi).
"Administrativ miss" känns mindre troligt. Dom lär ju ha fått en jävla massa påminnelser.
Citera
2019-03-08, 12:27
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Man har nog hållit på hyran för att kunna dra en rövare när man väl hittat nya lokaler. Man tänkte sig inte att hyresvärden skulle spänna hanen så snabbt.

Dessvärre för Metro verkar hyresvärden vara insatt i det dåliga läget i journalistbranschen och beslutade att man inte ville vänta i godan tro.

Får bli en cognac till eftermiddagskaffet! Skål kära näthatarfränder - trevlig helg!
Citera
2019-03-08, 12:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Att små suspekta firmor som Lasses porr och svets råkar missa eller myglar med hyran känns inte så avlägset. Att Metro som är en del av en etablerad koncern missar eller håller inne med hyresbetalningen finner jag mycket anmärkningsvärt. Med tanke på hur stora förluster ägarna är redo att täcka upp för är väl den här summan (plus eventuella dröjsmålsavgifter) inga större belopp att betala?
Det är Custos med Ager-Hanssen som äger Metro. Han är känd för FlyMe konkursen och att han var Qvibergs dektektiv och torped inför HQ-rättegången.
Att Metro inte sköter betalningarna är inte så underligt med sådana ägare.
Senast redigerad av Sonnenwende 2019-03-08 kl. 12:58.
Citera
2019-03-08, 12:40
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Man har nog hållit på hyran för att kunna dra en rövare när man väl hittat nya lokaler. Man tänkte sig inte att hyresvärden skulle spänna hanen så snabbt.

Dessvärre för Metro verkar hyresvärden vara insatt i det dåliga läget i journalistbranschen och beslutade att man inte ville vänta i godan tro.

Får bli en cognac till eftermiddagskaffet! Skål kära näthatarfränder - trevlig helg!
Haha, precis vad jag tänkte skriva!
Nu slapp jag det. Hoppas nu att de åker ut fortare än kvickt.
Citera
2019-03-08, 12:56
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det är Custos med Ager-Hanssen som äger Metro. Han är kända för FlyMe konkursen och att han var Qvibergs dektektiv och torped inför HQ-rättegången.
Att Metro inte sköter betalningarna är inte så underligt med sådana ägare.

Aj då. Då kanske det finns andra ekonomiska läckor som han nyttjat. Företagsskojare är inte direkt typen som slutar... eller bryr sig om andras pengar och jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in