• 1
  • 2
2019-03-08, 20:11
Kollar nu på förrgårdagens sändning av CL för jag ville se Uniteds grymma vinst, då jag lade mig i tid i onsdags. I alla fall.. Även Porto fick en VAR-straff (ursäkta fotbollstermerna, för ni som inte har koll), vilket jag innan sändningen inte kände till - detta var osannolikt.

Så då började den gamla Pan Pizzan rotera i mikron: hur osannolikt kan osannolikhet egentligen vara? Om jag flippar 1000 enkronor, en enkrona i taget, hur osannolikt är det då att jag får krona 990 gånger? Det finns ju givetvis ett matematiskt svar, men jag tycker det bleknar när man tänker på hur osannolikt det scenariot är.

Hur osannolikt kan något vara så att det övergår från att vara osannolikt till att bli mer av ett möjligt skeende som borde vara omöjligt? Hur många skulle exempelvis tro på Jesus återkomst om han uppenbarade sig - i dessa tider där man kan fake:a det mesta?

För att återgå till fotbollens värld. I tidigare VM/EM-turneringar har de bl a haft en bläckfisk som "förutspått" matchvinnaren. Detta handlar om en 50% möjlighet för fisken att välja rätt. Det har gått bra för några av de djur som blivit tilltrodda uppgiften. Hur många rätt kan en bläckfisk ha, när chansen är 50%/match, innan det osannolika blir mer osannolikt än vad som är sannolikt? Skulle bläckfisken pricka in 500 matcher på raken så skulle man väl börja minst sagt tro på det övernaturliga?

Hur osannolik kan osannolikheten vara?
Vad är egentligen osannolikhet - finns där en dimension bortom den matematiska världen?
Citera
2019-03-08, 20:15
Medlem
https://youtu.be/mCl6ILcocf8
Citera
2019-03-08, 20:17
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
https://youtu.be/mCl6ILcocf8

Haha exakt vad jag tänkte på...

Men OnT, https://en.wikipedia.org/wiki/Boolean_algebra
Citera
2019-03-08, 20:19
Medlem
Du sätter aaaaldrig krona 990 ggr i rad. Oavsett hur teoretiskt möjligt det är haha. Gillar frågeställningen! Jevvla united med 19 ggr pengarna på att gå vidare. ”Jaja gör dom ju aaaaldrig”. Så länge den mänskliga faktorn är inblandad blir det ju långt mer omöjligt som blir möjligt än om det vore naturlagar. Det är väl egentligen bara dom som är fredade. Du kan ju kanske lära dig flippa på ett visst sätt att du faktiskt klarar flippa krona 990 ggr i rad. Då blir det omöljiga möjligt för dig men fortfarande ”omöjligt” för oss andra.

Bläckfisken hade väl f ö inte alla rätt heller? Fluke säger jag
Senast redigerad av TheBDsaint 2019-03-08 kl. 20:21. Anledning: Bläckfisk add
Citera
2019-03-08, 20:44
Medlem
Om universum är oändligt eller om det finns oändligt många universum så är väl allt möjligt?
Citera
2019-03-08, 21:07
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Haha exakt vad jag tänkte på...

Men OnT, https://en.wikipedia.org/wiki/Boolean_algebra

Aldrig att jag tänker läsa hela den sidan. Du får highlighta det viktiga.
Citera
2019-03-08, 21:11
Medlem
Du tittade alltså på fotboll när en pizza helt plötsligt började rotera i din mikrovågsugn? Började pizzan rotera av sig själv? Varför låg det en gammal pan pizza i mikrovågsugnen från första början, brukar man inte ta upp dem ur frysen och värma dem direkt i mikron?
Citera
2019-03-08, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenMan
Du tittade alltså på fotboll när en pizza helt plötsligt började rotera i din mikrovågsugn? Började pizzan rotera av sig själv? Varför låg det en gammal pan pizza i mikrovågsugnen från första början, brukar man inte ta upp dem ur frysen och värma dem direkt i mikron?

Lol jag tolka det som att det var hans hjärnkontor som var mikron...
Citera
2019-03-08, 21:22
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Aldrig att jag tänker läsa hela den sidan. Du får highlighta det viktiga.

Inte ens jag tänker läsa den sidan heller :-)

Men skall förklara så enkelt jag kan, det handlar om att du kan uttrycka allt (och jag menar allt) med 1 och 0 eller sant eller falskt. Datorn du sitter med just har bara dessa två uttryckssätt (sant/falskt).

Sannolikhet kan alltså också representeras av sant eller falskt. Men saknar egentligen betydelse, då detta alltid är något förutseende/framtidsanalys. Sant eller falskt är vad allt handlar om egentligen sannolikhet/osannolikhet är bara en diskussion tills sant eller falskt uppstår.

Men samtidigt är jag ateist och agnostiker samt religiösa håller givetvis inte med.
Citera
2019-03-08, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBDsaint
Lol jag tolka det som att det var hans hjärnkontor som var mikron...

Haha, jag tror du tolkade det bättre än vad jag gjorde. Min "autism" gör sig påmind...
Citera
2019-03-08, 21:54
Medlem
AlexanderMockbas avatar
Att just jag skulle finnas och bestå av precis de atomer jag gör, är på gränsen till helt osannolikt. Tänk om inte kvantmekanik funnits.. Då hade allt detta varit exakt förutbestämt i ögonblicket Big Bang inträffade. Men teoretiskt sett hade Laplaces demon ändå med stor träffsäkerhet kunnat räkna ut allt detta bara någon sekund efter smällen..
Citera
2019-03-08, 22:48
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenMan

Det var inte osannolikt att du fann den tolkningen. F.ö. gör sig Pan Pizza bäst i ugn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in