2019-03-08, 14:42
Medlem
Exempel 1. vi säger att man ska köpa ett hus för 500 000kr och jag har 300 000kr sparat.
Sen lånar jag 700 000kr och använder de 200 000kr extra till att köpa annat typ bil, dator, eller investera i aktier.

Exempel 2.
Köper ett hus som kostar 700 000kr och jag har 300 000kr sparat. Jag lånar 400 000kr. Med huset följer med 100ha skog. Jag styckar av den och säljer för 400 000kr sen investerar de 400 000kr i aktier. Jag har då tagit ett lån till aktier med samma ränta som bolån.

Såklart så får man väl inte göra detta, men går det? och vad blir straffet om man blir påkommen? Är det svårt att göra?
Citera
2019-03-08, 14:49
Medlem
Conceptions avatar
Varför skulle du inte få det?

Exempel 1: Du kan lika gärna säga att du köper ett hus för 800k. Kör handpenningen på 100k och använder dina övriga 200k till vad du vill.

Exempel 2: Finns ingen som säljer ett hus som har avverkningsfärdig skog för de pengarna. Säger sig självt. Men skulle det finnas någon idiot som gör det så är det bara att köra!
Senast redigerad av Conception 2019-03-08 kl. 14:53.
Citera
2019-03-08, 14:49
Moderator
tobess avatar
Relativt vanligt. Det brukar heta att man ska låna pengar för att renovera köket eller något liknande

Kör på bara, med andra ord. Även om det nu inte nödvändigtvis är särdeles smart att låna pengar till varken bilar eller aktier.
Citera
2019-03-08, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afs123
Såklart så får man väl inte göra detta, men går det? och vad blir straffet om man blir påkommen? Är det svårt att göra?

Vad får dig att tro att man "såklart" inte får göra så? Finns ingen bank som kräver att du lägger hela sparande beloppet på huslånet...

Har du ekonomi så får du tom ta privatlån (upp till 300 000kr) till kontant insats + bolån för resterande beloppet.. Så har du kvar varenda krona av ditt sparande...

Som sagt, så länge det finns ekonomi att göra avbetalningen så bryr sig inte banken, banken förlorar snarare på att du kan låna till så lite som möjligt, deras affärsidé är att gå med vinst på lånet..

Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Exempel 2: Finns ingen som säljer ett hus som har avverkningsfärdig skog för de pengarna. Säger sig självt. Men skulle det finnas någon idiot som gör det så är det bara att köra!

Väldigt väldigt många som gör det, varför är det idiotiskt? Kan handla om tid och energi.. Självklart tar folk betalt av skogen av dess värde i försäljningen, finns ingen som ger bort den. TS gjorde väldigt dåligt exempel visst.
Senast redigerad av Noccofocus 2019-03-08 kl. 15:13.
Citera
2019-03-08, 15:13
Medlem
constants avatar
Citat:
Som de andra har sagt: Du lånar inte till ditt hus, du lånar med ditt hus som säkerhet. Vad du gör med dina pengar bryr sig banken inte om, så länge du betalar dina räntor och amorteringar, och värdet på det belånade bibehålls.
Citera
2019-03-08, 15:16
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Väldigt väldigt många som gör det, varför är det idiotiskt? Kan handla om tid och energi.. Självklart tar folk betalt av skogen av dess värde i försäljningen, finns ingen som ger bort den.

Precis det jag menar, det är ingen som ger bort den för då är man ju en idiot. Men TS får det att låta som om försäljaren gör det och det får hela frågeställningen att låta dum.

Det är precis som om du skulle köpa en bil för 200k och sedan sälja den för 300k. Såklart det går men då har man ju en idiot till försäljare i första skedet.

Tid och energi? Det är väl ingen som avverkar skogen själv nuförtiden.
Citera
2019-03-08, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Varför skulle du inte få det?

Exempel 1: Du kan lika gärna säga att du köper ett hus för 800k. Kör handpenningen på 100k och använder dina övriga 200k till vad du vill.

Brukar inte banken vilja ha information om objektet? Att bara ta ett par hundra 100 SEK extra i lån för att det "går" utan att banken vet om det riktiga priset känns långsökt.

mvh
Gräsets störste fiende
Citera
2019-03-08, 19:58
Medlem
Varför jag tyckte att det var konstigt var för att när man lånar till t.ex aktier på kredit så betalar man typ 5-6%. Så det vore konstigt att banken erbjuder en att låna för 1-2%, men som sagt så har man ju huset som säkerhet.
Citera
2019-03-08, 20:39
Medlem
constants avatar
Citat:
...när man lånar till t.ex aktier på kredit så betalar man typ 5-6%.
Nja. Hos Avanza kan du belåna upp till 10% av värdet på dina aktier för 0% ränta...
Citat:
Superlånet - Låna pengar till 0% ränta
Storbankerna har länge lånat pengar av dig utan att ge dig någon ränta. Vi tänker lite tvärtom. Nu när räntorna är negativa så kan vi ju låta dig låna upp till 50 000 kr av oss till 0% effektiv ränta istället, att köpa nya värdepapper för.
Givetvis med vissa krav, som att pengarna ska gå till aktier.

https://www.avanza.se/lana/superlane...hoCMbUQAvD_BwE
Citera
2019-03-09, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Nja. Hos Avanza kan du belåna upp till 10% av värdet på dina aktier för 0% ränta...
Givetvis med vissa krav, som att pengarna ska gå till aktier.

https://www.avanza.se/lana/superlane...hoCMbUQAvD_BwE
Jo, 10% är ju inte så mycket
Citera
2019-03-09, 07:44
Medlem
constants avatar
Citat:
Jo, 10% är ju inte så mycket
Jo, så det blev en dålig jämförelse. Frågan om varför det är betydligt dyrare att belåna värdepapper än bostäder kvarstår.
Citera
2019-03-11, 13:51
Medlem
Fast är det verkligen såhär i dagens läge? Min syn på banker är att de vill veta vad varenda lånade krona ska gå till. För en del år sedan skulle jag köpa en nyproduktion och hade tänkt utöka lånet med med 100-200k för att finansiera ett bilköp. Det gick då absolut inte. Banker behöver väl ha bevis på vad man ska köpa, och stämmer inte summorna så drar dom öronen åt sig....?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in