Citat:
Ursprungligen postat av
Jack.Cates
Dessa chefer/ägare av verksamheten är småpåvar med för stort ego alltid, bara för att affärerna rullar på. Mobbning, sektbeteende, inkompetens, kontroll, stress, prestationskrav mot otydliga mål och rent trams på arbetsplatsen är kutym. Inte sällan tar de in sina släktingar i verksamheten också och alla är alltid kräk. Ytterst sällan jag varit med om att trivas på mindre företag som anställd. Jag undviker alltid småföretag och en del medelstora företag. Det är rena mardrömmen ofta.
Stora företag och myndigheter är alltid att föredra.Stabilt, tryggt och du kan vara dig själv mycket mer. Du presterar mycket mer också under mindre stress. Samt sällan mobbning och trams.
Vad tycker du om småföretagare som chefer?
Snacka om att dra alla över en kam.
Det finns både bra o dåliga småföretagare. Oftast brukar det gå hand i hand med lönsamheten.
Den bästa chef jag haft drev ett företag med tio anställda där då även kontoret som han jobbade på ingick.
Företaget gick bra o jag som inte var värst snittade 60h/v.
Förutom hög lön så utgick bonus samt att vi fick alla spånpengar i egen ficka. Spånpengar är då att industrin säljer överblivet material till återvinning.
En gång per år så stängde han företaget o bjöd med alla på en fotbollsresa över en fyradagarshelg.
Som anställd fick man även på betald arbetstid åka på div mässor.
Den här chefen insåg, precis som alla andra småföretagare jag kommit i kontakt med att det är personalen som är AoO för att få företaget att gå runt.
Jag känner personligen flertalet småföretagare o då både privat samt de jag jobbat för.
Alla vårdar sin personal utifrån bästa förmåga men samtidigt så kan de inte gå längre än vad kassaflödet tillåter.
Det företaget jag beskrev drog till slut in alla förmåner. All övertid försvann över en natt. Efter ett halvår kom permitteringarna. Eftersom personalomsättningen var noll så var jag efter fem år så ny att jag bara hade en kille anställd efter mig. Jag var permitterad i ett halvår o chefen grät när han meddelade att jag o den andra killen var tvugna att sluta.
Nej, småföretagare kan jag bara hylla då de oavsett förutsättningarna gör så gott de kan.