2019-03-08, 12:48
Medlem
Dessa chefer/ägare av verksamheten är småpåvar med för stort ego alltid, bara för att affärerna rullar på. Mobbning, sektbeteende, inkompetens, kontroll, stress, prestationskrav mot otydliga mål och rent trams på arbetsplatsen är kutym. Inte sällan tar de in sina släktingar i verksamheten också och alla är alltid kräk. Ytterst sällan jag varit med om att trivas på mindre företag som anställd. Jag undviker alltid småföretag och en del medelstora företag. Det är rena mardrömmen ofta.

Stora företag och myndigheter är alltid att föredra.Stabilt, tryggt och du kan vara dig själv mycket mer. Du presterar mycket mer också under mindre stress. Samt sällan mobbning och trams.

Vad tycker du om småföretagare som chefer?
Senast redigerad av Jack.Cates 2019-03-08 kl. 12:54.
Citera
2019-03-08, 12:53
Medlem
BigBusinesss avatar
Småföretagare är dom ända hederliga cheferna. Dom har byggt upp sin verksamhet själva (eller möjligen rättmätigt ärvt dom av föräldrar). På stora företag och myndigheter tenderar chefer utses på grund av nepotism eller att dom inte dög till något annat - obs lysande undantag finns.

Dock blir det som du upplevt betydligt mer påfrestande i ett litet företag om ägaren är en dålig chef. Då får man söka sig vidare i arbetslivet. Kanske öppna eget själv så får man se hur kul det är med griniga kravmaskiner till anställda.
Citera
2019-03-08, 13:11
Medlem
mastejags avatar
skulle snarare säga tvärtom, i ett mindre företag har du inte utrymme för inkompetens och fjantande i ett stort bolag försvinner dock sådant snabbt och den ene tomten är värre än den andra och en dålig chef anställer en sämre för att själv framstå som duktig osv osv...

Finns givetvis undantag i båda världar men nja delar inte din bild.
Citera
2019-03-08, 13:20
Medlem
Det jag ogillar mest är familjeföretag där man förväntas vara nån sorts allt-i-allo som hela tiden ska rycka in och styra upp andras tillkortakommanden, samtidigt som chefen alltid hänger över axeln och ska försöka ha "koll" på allting vilket gör att man känner sig övervakad och ifrågasatt hela tiden.
Sen måste man hålla sig "kompis" med alla och de anser sig därmed ha rätt att ringa och störa med jobbrelaterade frågor på min fritid.

Bättre med större företag där man är mer anonym och aldrig träffar högsta hönset överhuvudtaget.
Citera
2019-03-08, 13:26
Medlem
skulle aldrig vilja jobba på nått litet företag speciellt inte familjeägd. fyfan
Citera
2019-03-08, 13:33
Medlem
Pershagen76s avatar
Jag har bara arbetat åt ett mindre företag (ca 40 anställda) och det upplevde jag som lite obekvämt då ägaren var väldigt micromanagerande. Jag förstår varför han kan känna så då det var hans baby, men jag trivdes inte i det.
Citera
2019-03-08, 14:24
Medlem
killawifes avatar
Det är enna olika. Ibland bra ibland dåligt. Precis som med alla andra saker så kan man inte generalisera.
Citera
2019-03-08, 16:09
Medlem
grungewhores avatar
som nån sa tidigare: micromanaging är det värsta med att jobba med ägaren i småföretagande.

De kan göra vad som helst själva, men ställer orimliga krav på dem runt omkring sig.

Jag tror det är lätt hänt, för man litar inte helt ut på någon annan än sig själv, och man får nog tunnelseende av stress. Men kan man ha överseende med det så finns det oerhört många fördelar också.
Citera
2019-03-08, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
skulle aldrig vilja jobba på nått litet företag speciellt inte familjeägd. fyfan

Vad är det dåliga med att ett företag är familjeägt?
Citera
2019-03-08, 19:37
Medlem
Tranquility Bass avatar
Jag har under mina år i arbetslivet jobbat på både små-, medel och storföretag. Min erfarenhet är att det inte beror på hur stort företaget är utan kulturen och personerna har har större vikt. Med andra ord går det inte generellt att säga att storleken avgör om det är bättre eller sämre.
Citera
2019-03-08, 20:06
Medlem
Knobelsdorffs avatar
Jävla skitsnack du pratar. Små och medelstora företag med ägare i verksamheten vars fortlevnad står på spel kommer ställa helt andra krav än monopolskyddade företag överfylld av småpåvar på varenda jävla position. Att du sedan inte platsar i dessa verksamheter är din brist på självinsikt. Dessa företag verkar allt som oftast på extremt konkurrensutsatta marknader och det är kapitalismen i sitt esse, där sådana som du inte platsar och ska slås ut. Du har ingenting på en marknad att göra.
Citera
2019-03-10, 23:30
Medlem
Jag anser att småföretag många gånger är skit för att:
1. Du förväntas ta prestera mer för mindre lön än på ett storföretag
2. Företaget och tjänsten företaget erbjuder är det viktigaste i världen
3. Du förväntas tycka det är helt ok att bli uppringd av kollegor/chefen efter arbetet för att prata jobb.
4. Det är en kultur bland kollegor att ställa upp för firman att jobba utan OB, göra klart det man sysslar med innan man åker hem, dvs man "bjuder" på massa tid.

Även verkar det vara en kultur att slänga kommentarer till kollegor som exempelvis: "du har ju inte fått nått gjort idag"
"Äsch de är bara att jobba"
"Jobba lite hårdare då"
och dylikt,
Samtliga med kommentarer med ett hånflin trots att dem inte menar det dem säger men dem gör det endast för att alla andra gör så.
5. Upplever även mer skitsnack och smörande på småföretag.

Detta har jag lämnat bakom mig och aldrig igen kommer jag sträva efter att jobba på ett litet företag, har jobbat på 3 småföretag och 3 stora företag. Alla 3 småföretag ligger i botten medan de större firmorna i toppen.

Småföretagen har varit mellan 1-50 anställda och de större mellan 200-10.000 anställda totalt sett.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in