• 1
  • 2
2019-03-08, 05:53
Medlem
Aftonbladet: Skott mot byggnad i Uppsala

Citat:
Skott avlossades mot en byggnad i centrala Uppsala sent under torsdagskvällen.

...antal skott mot en näringsidkare

...inget bostadshus

Ingen skadades

unt.se: Skottlossning på St Olofsgatan

Citat:
skottlossning på St Olofsgatan. Ingen människa verkar ha blivit beskjuten men vi har hittat kulhål i ett näringsställe

Det är alltså inte en bostad som har blivit beskjuten men polisen har ändå inlett en förundersökning om mordförsök.

Vet någon mer om händeslen?
Senast redigerad av fredag2010 2019-03-08 kl. 05:55.
Citera
2019-03-08, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Aftonbladet: Skott mot byggnad i Uppsala

unt.se: Skottlossning på St Olofsgatan

Vet någon mer om händeslen?
Ser ut att vara innergården där en tatueringsstudio ligger. Dvs gården till Svartbäcksgatan 19.

Har inte restaurang Hava (fd Pub 19) sin baksida där? Restauranger ligger alltid i farozonen för beskyddarverksamhet.
Senast redigerad av kopparfisk 2019-03-08 kl. 08:41.
Citera
2019-03-08, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopparfisk
Ser ut att vara innergården där en tatueringsstudio ligger. Dvs gården till Svartbäcksgatan 19.

Har inte restaurang Hava (fd Pub 19) sin baksida där? Restauranger ligger alltid i farozonen för beskyddarverksamhet.

Det är helt riktigt den innergården men restaurangen ligger ju i gatuhuset mot Svartbäcksgatan, de avspärrningar man ser på bilden är i nedre hörnet av gårdshuset. Jag tror knappast att restaurangen Hava som ligger i gamla 19s/äldsta Katalins lokaler sträcker sig så långt ned på innergården. Det bör vara något annat näringsställe. (Kan ju vara en annan sylta där inne, det har jag ingen superuppdaterad koll på iofs.)
Senast redigerad av Jatroddejavaprometeus 2019-03-08 kl. 09:25. Anledning: felskrivning
Citera
2019-03-08, 09:33
Medlem
tegelpanna123s avatar
Lusthuset ligger väl där🙄! Finns även Psykolog.. ”English bookshop” samt också ”Skin care”
Citera
2019-03-08, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jatroddejavaprometeus
Det är helt riktigt den innergården men restaurangen ligger ju i gatuhuset mot Svartbäcksgatan, de avspärrningar man ser på bilden är i nedre hörnet av gårdshuset. Jag tror knappast att restaurangen Hava som ligger i gamla 19s/äldsta Katalins lokaler sträcker sig så långt ned på innergården. Det bör vara något annat näringsställe. (Kan ju vara en annan sylta där inne, det har jag ingen superuppdaterad koll på iofs.)

Det är nog inte Hava.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/

"Skottlossning mot butik". Bilden visar skotthål i fönster. Äldre hus, gul puts, brunmålade fönster-karmar. Detta verkaR vara på gården.

En annan bild visar avspärrning vid samma hus fast mot gatan, och det ser ut som frisören på S:t Olofsgatan 32, enligt Google streetview.

Finns den kvar? Hemsidan är övergiven ("elitfrisor.se is hosted by One.com")
Citera
2019-03-08, 10:34
Medlem
Citat:
När polisen anländer kan de konstatera att någon har skjutit mot ett hus på St Olofsgatan. Huset som har beskjutits är inte ett bostadshus utan ett näringsställe.

– Det är någon form av frisör som är belägen där. Det är den som mottagit skotten.

https://24uppsala.se/extra-skottloss...psala_5f47e3f5

Mycket riktigt verkar det röra sig om frisören.
Citera
2019-03-08, 12:43
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woollacott
https://24uppsala.se/extra-skottloss...psala_5f47e3f5

Mycket riktigt verkar det röra sig om frisören.
Ja, här har vi ett bildbevis också:

https://minfil.com/22qdn6w5bd/Skott_2_jpg
Citera
2019-03-08, 13:07
Medlem
Måste ha varit fel mål. Verksamheten verkar clean och bara svenskar. Lite komiskt är att någon för 20 minuter sedan gav en recension på fejjan!

Möjligt är att någon bruscha har fått dålig en harline och ville busa lite?
Citera
2019-03-08, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alltidantidig
Måste ha varit fel mål. Verksamheten verkar clean och bara svenskar.
Notera att det var baksidan av lokalen som besköts, inne på gården. Där är det kanske inte lika uppenbart vilket fönster som hör till vilken verksamhet? Vad är det i grannlokalerna på gårdssidan? (Det var flera år sedan jag var inne på den gården, så jag kommer inte ihåg exakt hur det ser ut.)

Fast varken skivaffären eller bokaffären är troliga mål de heller.
Citera
2019-03-08, 15:43
Medlem
Citat:
Tre skott avfyrades och polisen var snabbt på plats. Det uppger en granne till den butik på S:t Olofsgatan som blev beskjuten på torsdagskvällen.

– Jag låg i badet när jag hörde att något smällde. Just då var jag inte säker på om det var pistolskott eller något annat, så jag låg kvar, säger grannen.

[...]

Han bor 10 meter från den butik som utsattes för attentatet strax efter 22 på torsdagskvällen. En händelse som rubriceras av polisen som försök till mord.

Grannen blev förvånad men inte direkt chockad av händelsen.

– Sånt här kan ju hända. Jag känner mig inte speciellt orolig då polisen var snabbt på plats efter att det hade hänt, säger han.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...-horde-skotten

Luttrad granne, "Sånt här kan ju hända."

Betyder "försök till mord" att det fanns någon i lokalen då den besköts?
Senast redigerad av kopparfisk 2019-03-08 kl. 15:45.
Citera
2019-03-08, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopparfisk
Notera att det var baksidan av lokalen som besköts, inne på gården. Där är det kanske inte lika uppenbart vilket fönster som hör till vilken verksamhet? Vad är det i grannlokalerna på gårdssidan? (Det var flera år sedan jag var inne på den gården, så jag kommer inte ihåg exakt hur det ser ut.)

Fast varken skivaffären eller bokaffären är troliga mål de heller.
Just ja. Där finns det ett gäng unga utlänningar från Mellanöstern.
Citera
2019-03-08, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alltidantidig
Just ja. Där finns det ett gäng unga utlänningar från Mellanöstern.
Var? I någon av de två butiker jag nämnde?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in