2019-03-07, 21:00
Medlem
Tjena! Det är såhär att jag kikade på min deklaration som kom via Kivra för några timmar sedan.
Står att jag inte tjänat/betalat någon skatt under hela året?

Hur går man till väga, efter man pratat med arbetsgivaren som i det här fallet säger att han och revisorn har gjort allting rätt?

Finns säkert trådar om detta redan och ursäktar om det är så att jag gör en ny!

Alla svar uppskattas.
Citera
2019-03-07, 21:03
Medlem
Du har väl fått kontrolluppgifter från arbetsgivaren, ett papper som heter KU10, där står uppgifter om lön som är rapporterat till Skatteverket. Visa upp det för Skatteverket så får dom rota vidare i varför dom inte fått uppgifterna från arbetsgivaren. Har du inte fått KU10 så har arbetsgivaren lurat dig.
Citera
2019-03-07, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kotlettfrillan
Du har väl fått kontrolluppgifter från arbetsgivaren, ett papper som heter KU10, där står uppgifter om lön som är rapporterat till Skatteverket. Visa upp det för Skatteverket så får dom rota vidare i varför dom inte fått uppgifterna från arbetsgivaren. Har du inte fått KU10 så har arbetsgivaren lurat dig.
Nej det är det som är så skumt, har alltid fått kontrolluppgifterna via brev tidigare. Inte detta året tyvärr, måste vara någonting som är skumt.
Citera
2019-03-07, 21:17
Medlem
gersmans avatar
Alltid, ALLTID kontrolluppgift på varje löneutbetalning. ÄVEN till bankkonto! ALLTID!!! Insättning på konto betyder ALDRIG att det automatiskt är vita pengar. ALDRIG! Både Nordea och Swedbank flödade gladeligen svarta pengar till mig från arbetsgivare i flera år när jag trodde att det var vita pengar.
Händer något åker DU dit! Inte arbetsgivaren.
Citera
2019-03-07, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Alltid, ALLTID kontrolluppgift på varje löneutbetalning. ÄVEN till bankkonto! ALLTID!!! Insättning på konto betyder ALDRIG att det automatiskt är vita pengar. ALDRIG! Både Nordea och Swedbank flödade gladeligen svarta pengar till mig från arbetsgivare i flera år när jag trodde att det var vita pengar.
Händer något åker DU dit! Inte arbetsgivaren.
När du säger kontrolluppgift menar du lönespecifikation då? För dem har jag fått.
Citera
2019-03-07, 21:27
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoodiak
När du säger kontrolluppgift menar du lönespecifikation då? För dem har jag fått.

Står det inget om dragen skatt på lönebeskedet?

Hur ska Tyskland klara sig utan brunkol och kärnkraft?
Citera
2019-03-07, 21:28
Medlem
Står det på lönespec att arbetsgivaren har dragit skatt?
Om det gör det så kommer du nog klara dig.
Citera
2019-03-07, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Står det inget om dragen skatt på lönebeskedet?

Hur ska Tyskland klara sig utan brunkol och kärnkraft?

Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Står det på lönespec att arbetsgivaren har dragit skatt?
Om det gör det så kommer du nog klara dig.
Jo precis, det står ack. preliminärskatt för hela året på lönespecarna.
Citera
2019-03-07, 21:36
Medlem
Citat:

Kontrolluppgift är ett papper du får i början på året efter intjänandeåret. Alltså det du fick i lön 2018 ska du ha ett speciellt papper på som du fått i början av 2019, det ska stå KU10 uppe i ena hörnet.
Citera
2019-03-07, 21:44
Medlem
Citat:
Jo precis, det står ack. preliminärskatt för hela året på lönespecarna.
Det kan vara så enkelt att företaget helt enkelt har lämnat in en kontrolluppgift på t.ex. fel personnummer.
Be dom dubbelkolla.
Citera
2019-03-07, 21:57
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ja, de kan vara falska men du klarar dig då.
Citera
2019-03-07, 23:42
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Det kan vara så enkelt att företaget helt enkelt har lämnat in en kontrolluppgift på t.ex. fel personnummer.
Be dom dubbelkolla.

För nåt år sen fick jag en annan persons lön och skatt upptagen på min deklaration. Hans arbetsgivare (som inte var min) hade gjort fel med personnumret, vilket med all säkerhet innebar att på killens deklaration stod det att han inte tjänat något och inte alls betalat skatt.

Jag hörde genast av mig till Skatteverket och sa som det var. Hans lön och skatt gjorde ju tyvärr så att jag skulle betala tillbaka när jag istället förväntade mig att få tillbaka. Visste bara inte hur mycket. Otroligt störande.

Be att få se KU10 som din arbetsgivare skickat in och kolla om man skrivit rätt personnummer på dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in