2019-03-07, 18:41
Medlem
Hej!

Ville kika om någon har koll på möjligheterna till ett bolån som student.

Har ca 50% av kontantinsatsen vilket i mitt huvud rimligen borde vara tillräcklig säkerhet för banken.

Vidare är tanken att göra nån form av kollektiv lösning för andra studenter, så en lite inkomst kommer in.

CSN får jag såklart också men räknar bort det.

Hur ser möjligheterna ut i denna situation?

/Z
Citera
2019-03-07, 18:50
Medlem
flukkes avatar
Så finansiera ett lån med ett annat?
Inte en chans.

Skaffa först lägenheten med en stadig inkomst, sen börja studera är bästa tipset.
Citera
2019-03-07, 18:55
Medlem
note-its avatar
Du måste ha en fastanställning och fast inkomst per månad för att ens tänka på bolån.
Citera
2019-03-07, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Du måste ha en fastanställning och fast inkomst per månad för att ens tänka på bolån.

Måste och måste..
Ifall de inte frågar om intyg så är det bara svara JA om de frågar.
Citera
2019-03-07, 19:10
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arlafil
Måste och måste..
Jaha det säger du inte? Värst vad du kan då.
Jag skulle aldrig tänka tanken ”bolån” utan fast inkomst när dom gör ett UC.
Citera
2019-03-07, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arlafil
Måste och måste..
Det kan man, men jag misstänker att det skulle kunna ge en del juridiska problem.
Citera
2019-03-07, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Så finansiera ett lån med ett annat?
Inte en chans.

Nej, det har jag inte sagt. Jag har 50% av kontantinsatsen som inte är lån, samt en buffert utöver de.

Dessutom så är tanken att bo med nån, 4500kr är inte orimligt för en inneboende (Sthlm).

Från personligt perspektiv kan jag väldigt lätt få ekonomin att gå ihop, banken som måste se det dock.

Går alltid att likvidera om allt skiter sig.

Citat:
Ursprungligen postat av note-it

Stämmer inte riktigt.
Citera
2019-03-07, 20:05
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuloos99
Stämmer inte riktigt.

Sant, bluestep lånar väl ut till nästan vem som helst, det man måste ha är dock en vettig inkomst i deklarationen. Utan det lär ingen bevilja ett bolån.
Citera
2019-03-07, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Sant, bluestep lånar väl ut till nästan vem som helst, det man måste ha är dock en vettig inkomst i deklarationen. Utan det lär ingen bevilja ett bolån.

Ja mitt problem känns lite unikt, försökte googla lite utan lycka.

Antar att de gör nån form av riskanalys och tar en högre ränta, men eftersom jag har 50% av värdet så känns det ju rätt säkert....
Citera
2019-03-07, 22:14
Citat:
Hej!

Ville kika om någon har koll på möjligheterna till ett bolån som student.

Har ca 50% av kontantinsatsen vilket i mitt huvud rimligen borde vara tillräcklig säkerhet för banken.

Vidare är tanken att göra nån form av kollektiv lösning för andra studenter, så en lite inkomst kommer in.

CSN får jag såklart också men räknar bort det.

Hur ser möjligheterna ut i denna situation?

/Z

Du kommer aldrig få lån till det. Det skulle väl vara via Swedbank i så fall...
Citera
2019-03-07, 22:53
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ja mitt problem känns lite unikt, försökte googla lite utan lycka.

Antar att de gör nån form av riskanalys och tar en högre ränta, men eftersom jag har 50% av värdet så känns det ju rätt säkert....

Problemet är förutom att långivare sällan vill låna ut till någon med dålig inkomst är att staten har sagt att inte mer än 4,5x årsinkomst är rimligt att låna ut. Banker kan ligga något högre upp mot 5x, men som student har man normalt 0 i tjänsteinkomst.

Så när banken ska räkna på hur mycket du kan låna så blir formeln grovt räknat 0 gånger 5, ja du kan låna 0. Säg att de kanske höjer gränsen för de som har instatskapital till 50% en aning då kanske du får låna 5,5x årsinkomsten. Ser du problemet? Levnadskostnader och annat tillkommer ju också i kalkylen.

Samma problem gäller för övrigt pensionärer som t ex sitter på enorma tillgångar i en villa men får inte lån p.g.a. kass pension.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in