• 1
  • 2
2019-03-07, 18:41
Medlem
ronken82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasquit
Jag bor i Kanada.
De är väldigt tuffa regler och krav här när det gäller precis allting.

Invandring baseras på ett dynamiskt poängbaserat system.

Är du student så kan du med speciellt tillägg i visumet och få jobba extra i under studenttiden, med begränsningar.
Efter examen kan man söka om ett post-graduation work permit (PGWP), men konkurrensen är stenhård.
Mycket kineser med magistersexamen, phd etc.

Vill du stanna med permanent residency permit så är det en extremt rigorös process som ofta tar 2 år.
De gräver igenom allt i din historik 10 år tillbaka. Du får själv bekosta översättning av dokument till engelska, hälsokontroller etc.

Jag vet, jag har gått igenom processen.

Creditratingen fungerar annorlunda här. Det är ett helt separat system.

Du måste ha typ kreditkort, mobilabonnemang (utfärdade i Kanada) för att bygga en creditrating. Det tar något år. Du måste visa att du kontinuerligt betalar dina räkningar och lån.

Jag själv kunde vare sig teckna mobilabonnemang eller ansöka om kreditkort här första 6 månaderna (trots att jag hade europeiska VISA och Mastercard och extremt god ekonomi utan skulder.).

I vissa fall får man deponera typ 1000 dollar, och kan få ett kreditkort med 1000 dollar limit.

Om du bryter mot några av dessa regler så kommer ditt visa att bli indraget och du blir omedelbart deporterad, med oftast 5-10 year ban från att återvända.
Brott etc leder ofta till lifetime ban från Kanada.

För något år sedan så nekades en Amerikansk läkare work permit här i Kanada.
Han hade en son med Downs syndrom, som man ansåg skulle bli en för stor kostnad för skattebetalarna..

Så det är verkligen hårda bud när det gäller visum, arbete etc.

En sista grej,
När du deklarerar här är det inte som i Sverige.
Det görs manuellt, du måste ofta anlita en revisor.

Här skall alla skulder deklareras, även tillgångar utanför Kanada.

Gör man inte det och det uppdagas av CRA (Canada revenue agency) så dras visum eller uppehållstillstånd in och du deporteras direkt.

Känns inte värt risken, betala av skulderna istället. Ett råd i all välmening.

Du måste även ha $10 000 på ett konto för att få äntra landet med studentvisum, så att du har resurser att klara etableringen. Det är ca 70 000 SEK.

Hur svårt tror du det skulle vara att få bosätta sig permanent i Kanada om man t.ex enbart innehar gymnasieutbildning och B,C körkort?(bil o ting lastbil). Tacksam som fasiken för svar!
Citera
2019-03-07, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ronken82
Hur svårt tror du det skulle vara att få bosätta sig permanent i Kanada om man t.ex enbart innehar gymnasieutbildning och B,C körkort?(bil o ting lastbil). Tacksam som fasiken för svar!

Omojligt Då du I princip ar helt meningslos for Canada.
Giftemal ar din enda seriosa vag.
Citera
2019-03-07, 21:37
Medlem
Åk till Norge och jobba hårt tillräckligt länge som fiskrensare då kan du betala skulderna och få sparkapital.
Jobba dig trött under arbetspasset så att du inte orkar konsumera mer än det absolut nödvändigaste.
Sedan drar du till Kanada.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/e...i-norge:nyh:lp
Citera
2019-03-07, 22:25
Livet är hårt i Kanada.. och dyrt. Men likt den ”thug” du verkar vara är du väl inte rädd för att jobba hårt? Räkna med att du behöver 3 jobb. Ett från morgon till eftermiddag.. ett kvällsjobb och troligen nattjobb!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in