2006-03-03, 15:03
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Har Post- och Telestyrelsen sagt detta? Det är väl Datainspektionen som är övervakande myndighet vad gäller personregister. Jag har sökt men inte hittat något om PTS beslut.

DI drog i fallet med Antipiratbyrån slutsatsen att IP-nummer kunde vara personuppgifter och i det fallet skulle då allts personuppgiftslagen gälla.
Ursäkta mig jag mindes fel, det var Datainspektionen.

Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant
Nu är du bara tröttsam. Det kanske hjälper om du läser mina inlägg. Men för säkerhets skull kanske jag skall vara övertydlig.

Som jag ser det nu är det osäkert huruvida IP-nummer är en personuppgift. Jag är av den åsikten att det inte är så att enbart utifrån ett IP-nummer kan man direkt eller indirekt spåra en person och om denna fråga besvaras nekande är det inte fråga om personuppgift. Av förarbetena finns det inget som säger något om huruvida IP-nummer är personuppgifter eller ej och jag kan ej heller anse att det av förarbetena kan utläsas att IP-nummer är en personuppgift.

Till skillnad från dig anser jag inte att myndigheter är sådana auktoriteter att deras tolkning måste sägas vara den riktiga. Därför kan du tolka mig som att jag nu - med tillämpning av de sedvanliga juridiska rättskällorna - inte anser att IP-nummer är en personuppgift. Ett prejudikat skulle alltså klargöra rättsläget.

Som du ser i mina övriga inlägg har jag vidare argumenterat för att om IP-adresser ändå skulle vara personuppgifter ändå kan tillåtas att lagras. Jag skulle tippa på att de flesta forum lagrar IP-adresser för att kunna förhindra missbruk och liknande och problematiken är inte Flashback ensamma om. Forumägaren måste vid en proportionalitetsprövning ha ett berättigat intresse av att lagra uppgifterna - ett intresse som står över den enskildes intresse. Den enskilde har alltid valet att inte registrera sig.

Point taken! Allt är inte glasklart helt riktigt. Det viktigaste är väl i slutändan att alla uppgifter hanteras med största sekretess och att inte informationen kommer på avvägar eller missbrukas.
Citera
2006-03-03, 15:27
Moderator
Ruskigbusss avatar
Det finns ju IP-adresser och IP-adresser.

Som jag ser det har vi tre fall:

Fall 1: En person har en fast IP-adress på sin dator. Då skulle man kunna tänka sej att detta är en indirekt personuppgift. Visserligen kan då flera personer sitta vid denna dator - eller via en intern router - men kretsen är begränsad och förmodligen kan det lätt härledas vem som skrivit vad.

Fall 2: En person sitter på ett företag, som då har fast IP-adress på sin anslutning mot internet. Samma sak här att man kanske kan härleda vem som skrivit med detta IP, men ju större företaget är desto svårare är det ju att utan tekniskt detektivarbete i företagets ev loggfiler bestämma vem det är.

Fall 3: En person sitter vid en anslutning med dynamiskt IP. Dvs detta IP ändrar sej med vissa mellanrum beroende på inställning etc. Här måste man ju få hjälp av ISP och deras loggfiler vilket väl enbart polis kan fråga efter.

I det nyligen uppmärksammade fallet där en moderator använde IP för att leta upp ett företag - och därefter med hjälp av en annan moderators personkännedom kunde identifiera en medlem, så var det väl närast ett fall av typen 2.

Personligen har jag inte några problem med att IP används - särskilt inte vid trolljakter och liknande, men det måste vara oerhört noga uttalat från forumets ledning att detta inte får missbrukas. Och vid missbruk så måste konsekvenser ske. Varje moderator eller admin som får reda på att missbruk har begåtts måste ju reagera annars begår man tjänstefel. Särskilt viktigt är det att man inte - inte ens på "fritiden" - får sprida den här typen av info vidare. Det är ju där som problemet ligger och inte på den tekniska lösningen.

Tyvärr verkar detta inte vara prioriterat av FB:s ledning.
Citera
2006-03-03, 15:32
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajajaj
Point taken! Allt är inte glasklart helt riktigt. Det viktigaste är väl i slutändan att alla uppgifter hanteras med största sekretess och att inte informationen kommer på avvägar eller missbrukas.
Det tror jag att alla (förhoppningsvis) kan skriva under på. Bara för att det skulle vara juridiskt tillåtet att lagra IP-adresser är det av yttersta vikt att forumet agerar för att tillse att integritetsintrånget som en lagring av IP-nummer medför blir så begränsat som möjligt och skall begränsas till att hålla koll på troll. På denna punkt är jag helt enig med det som Ruskigbuss anför i det föregående inlägget.
Citera
2006-03-03, 18:01
Medlem
Seagates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajajaj
... I och med att IP-nr är att betrakta som personuppgift enligt post och telestyrelsen, så finns det alltså en etisk och juridisk problematik här.

Farbror Seagate säger att han nu har kontaktat Anders Nyman, VD för konsumentupplysningswebbplatsen Cint.se, och han säger som följer:

Citat:
Hej!

IP-nummer är tillåtet - annars skulle varenda brandvägg vara ett PUL-brott.

Däremot skulle jag säga att lagring av namn och nummer inte är det - det är
åtminstone förbaskat oförskämt att göra det utan att fråga först.

mvh,

Anders Nyman, Cint

Med andra ord, lagra IP-adresserna som normalt - naturligtvis. Detta med vårt (Farbror Seagates och Anders Nyman - VD på konsumentupplysningswebbplatsen Cint.se)'s stöd i saken. Enligt Farbror Seagate - med stöd av Anders Nyman (VD på konsumentupplysningswebbplatsen Cint.se) - handlade detta med Antipiratbyrån om att IP-adresser lagrades systematiskt i syfte att användas primärt vid brottsutredningar (av andra än polis) vilket Ej bedömdes vara Okej.

// Farbror Seagate
Citera
2006-03-03, 19:51
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seagate
Farbror Seagate säger att han nu har kontaktat Anders Nyman, VD för konsumentupplysningswebbplatsen Cint.se, och han säger som följer:

Med andra ord, lagra IP-adresserna som normalt - naturligtvis. Detta med vårt (Farbror Seagates och Anders Nyman - VD på konsumentupplysningswebbplatsen Cint.se)'s stöd i saken. Enligt Farbror Seagate - med stöd av Anders Nyman (VD på konsumentupplysningswebbplatsen Cint.se) - handlade detta med Antipiratbyrån om att IP-adresser lagrades systematiskt i syfte att användas primärt vid brottsutredningar (av andra än polis) vilket Ej bedömdes vara Okej.

// Farbror Seagate
Jo jag kanske blev lite för skeptisk där ett tag. APB är ju ett ganska speciellt fall i och med den självpåtagna myndighetesroll de bedriver.

Jag undrar hur det här kommer bedömas framöver egentligen? För när det gäller dynamisk IP så är ju personen någorlunda anonym, men när det gäller exv en person på ett mindre företag med fast IP så bör det vara ganska så lätt att få fram vem det är? Det kommer med all säkerhet dyka upp något fall vad tiden lider och då får vi ju ett konkrett ställningstagande från domstol, och sen ev. överklagande till HD etc.
Citera
2006-03-03, 20:39
Medlem
På vilket sätt lagras mina ip-adresser i Flashbacks databas?

Syns min adress i varje inlägg för moderatorerna eller lagras det på något annat sätt?
Citera
2006-03-03, 21:00
Medlem
<::-\-47-/-::>s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .LA.
På vilket sätt lagras mina ip-adresser i Flashbacks databas?

Syns min adress i varje inlägg för moderatorerna eller lagras det på något annat sätt?
I de forum som man moddar syns en liten klickbar ikon i alla inlägg, strax till höger om RP-knappen. För att se själva IP:t måste man antingen klicka på ikonen eller hålla markören ovanför. Hur de lagras i själva databasen har jag ingen susning om. Det är utanför min värld.
Citera
2006-03-03, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av <::-\-47-/-::>
I de forum som man moddar syns en liten klickbar ikon i alla inlägg, strax till höger om RP-knappen. För att se själva IP:t måste man antingen klicka på ikonen eller hålla markören ovanför. Hur de lagras i själva databasen har jag ingen susning om. Det är utanför min värld.
Tack.
Citera
2006-03-03, 21:07
Medlem
<::-\-47-/-::>s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .LA.
Tack.
Jag förutsätter att detta bara gäller moderatorer i "the golden 10-ip-club".
Ja, naturligtvis, det är bara dom som kan se IP öht.
Citera
2006-03-06, 11:15
Medlem
Deckarens avatar
En synpunkt på det här med IP och trolljakt. I realiteten kan det inte vara någon större nytta med loggning överhuvudtaget när det gäller att få bukt med folk som vill ställa till trubbel. Tvärtemot så kan loggning ställa till trubbel för vanligt folk som bara vill vara anonyma av alldeles godtagbara reasons (som anarkistiska principer för principens egen skull, inte synonymt med att begå terrorism) och därför använder anonymiserare och proxys som har samma IP utåt vem som än använder dem. Om då troll och sådana agerar via samma proxys som de snälla hederliga anarkisterna och en admin får för sig att spärra några sådana IP, då blir det som att lägga pussel med förbundna ögon. Därför kan man lika gärna spola hela konceptet med källidentifiering och IP-logging och istället satsa alla resurser på den rent defensiva sidan. En approach jag anser vara allmängiltig, inte bara för forum. En bank, militär underrättelsetjänst eller vilken sketen website som helst som blir hackad/crackad får skylla sig själv om den inte hade ett fullgott defence. Omsatt till Flashback forum kan detta tillämpas på det sättet att så snart någon tillräckligt otrevlig individ uppträder i ett forum, ta bara och radera den och spärra det nicket. Kombinera detta med en längre väntetid (kanske en vecka) för nyregistrerade nick och forumet kommer undan med att trackas av den individen en gång per vecka. Mer ambitiösa abusers, som då fortlöpande skulle registrera och lägga upp ett lager av vilande nicks, skulle ändå inte gå att komma åt genom IP, för deras ambition skulle bergis räcka till att ordna fejkat IP med. Och att då spärra det IP´t skulle _möjligen_ hindra någon enstaka abuser en viss tid men _samtidigt_ skala bort en massa juste people som hyser så beskedliga uppfattningar som "det angår väl för f*n ingen snokande j*vel vad folk gör på internet" men aldrig i sina vildaste fantasier skulle kunna drömma om att börja bråka på något av Flashbacks forum. You see my point?
Citera
2006-03-06, 13:43
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deckaren
You see my point?

Nä, ingen orkar läsa din klump med text!
Citera
2006-03-06, 13:59
Moderator
Ruskigbusss avatar
Jag orkade faktiskt läsa deckarens textmassa. (Tips: Radbrytningar är tillåtna även på forum, och här behöver du inte censurera svordomar.)

Vi har en konflikt här mellan två olika intressen.

1. Önskan om anonymitet
2. Önskan att hålla forumet rent från debattsabotörer.

Båda dessa strävanden är väsentliga för yttrandefriheten.

Om folks anonymitet inte kan garanteras, så vågar inte folk skriva sina åsikter eller berätta om förhållanden som vi har intresse av att läsa om.

Om debattsabotörerna inte hålls borta, så kan dessa skrämma bort folk med andra åsikter och se till att debatten tystnar.

Att banna användare som bryter mot reglerna är givetvis något som alla forum gör.

Att blockera IP görs enbart i väldigt få undantagsfall.

Däremot kan IP vara ett sätt att hitta de som reggar flera användare som då i kraft av sin mängd kan tysta motståndare. Så som försökts t ex i revisionsforumet.

Att IP är synligt för vissa möjliggör givetvis att några har möjlighet att missbruka detta - och som i det nyligen upptäckta fallet - kan detta leda till att en aktiv medlems personuppgifter kommer i omlopp.

Metoder att kryptera IP har tidligare gåtts genom och visat sej vara väldigt trubbiga och faktiskt öka risken för att fel personer stängs ute.

Detta är ett väldigt svårlöst problem - eftersom båda ovanstående är i direkt konflikt med varandra.

Naturligtvis hade ju rädslan för missbruk minskat rejält om forumledningen och samtliga modsen visat en stor förståelse för att detta finns, och att man klart deklarerat i både ord och gärning att ett missbruk inte bara är förbjudet utan också får konsekvenser.

Därför är det väldigt underligt med den i närmaste kompakta tystnaden i det nyss inträffade fallet. Om vi nu bortser från några försök att förlöjliga de som önskar och önskade vara anonyma.

Om vi nu - av detta skäl - inte längre kan tro att forumets ledning har något intresse av att garantera anonymiteten - så återstår väl enbart att acceptera förekomsten av troll och debattsabotörer.

Väldigt trist personligen för mej, som när jag var moderator försökte bekämpa dessa avarter av debattörer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in