2006-02-25, 14:17
Medlem
Hispers avatar
Det har ju varit en del diskussioner senaste tiden rörande IP-adressernas lagrande, varför de registreras och inte minst hur de skall hanteras när de registrerats. Att hanteringen inte varit den bästa är ju också konstaterat och åtgärder vidtagits vilket är bra.

Att registrering måste göras för att radering av sk troll skall kunna göras rationellt är något vi nog måste acceptera, att vissa i ledningen måste få se dessa adresser är för mig också OK och det har ju också sagts att kryptering av själva IP-adressen inte skulle fungera.

Utöver trolljakt så används IP-adressen för att se om vissa medlemmar använder olika konton för att diskutera i samma tråd.

Mitt förslag:
- IP-adresser registreras som idag men när ett konto inte använts på x månader, tex sex månader, så raderas adressen. Mao slutar man skriva på FB så blir man anonymiserad med tiden. Det enda som då leder till individen är vad man själv skrivit och det får man stå för.
- För de användare som permanent- eller tempbannas, och därmed är potentiella troll, så finns ingen möjighet till automatisk radering av IP-adress. Om man trots allt vill ha en radering av adressen så bör den sättas till >>12 månader. Har man skitit i det blå skåpet en gång så får man stå för det.
- Rörande att skriva i samma tråd med olika konton och möjligheten att spåra det så kommer den att finnas kvar så länge kontona varit i bruk de senaste sex månaderna. Om något av konton varit vilande mer än sex månader så är spårbarheten borta, i alla fall med hjälp av IP-adresser. Men i praktiken tror jag inte att detta senare kommer att bli ett stort problem. Att gå in och stötta sig själv i en debatt där ett eller flera konton varit vilande i ett halvår kan vi kanske bjuda på. Alternativt så kanske man skulla ha en kontroll om det registrerats många konton via samma IP och att det ev skulle leda till en speciell hantering av IP-adressen?

Om jag inte är helt bortkommen i databasvärlden så torde det mesta av ovanstående kunna hanteras mer eller mindre automatiskt av databasen självt?
Citera
2006-02-25, 14:30
Medlem
illums avatar
Vad är argumentet till att man behöver bli anonym med tiden? Om man inte skriver mer och är inaktiv så är väl det skit samma eller?
Citera
2006-02-25, 14:38
Medlem
_killahs avatar
inte för att låta negativ nu, men det är ju inte speciellt svårt att regga sig från olika ip'n.

Annars låter din idé bra för alla oroliga personer som finns där ute som tror att någon vill spåra deras ip
Citera
2006-02-25, 15:35
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illum
Vad är argumentet till att man behöver bli anonym med tiden? Om man inte skriver mer och är inaktiv så är väl det skit samma eller?

Att registrera sig här på FB är ett aktivt val och du har förhoppningvis insett att du lämnar spår efter dig här. Spår i form av det du skriver, där du själv styr hur avslöjande det är, men även något som du inte har kontroll över, dvs IP-adressen.

Gör man sedan ett val att inte fortsätta skriva på FB så tycker inte jag det är orimligt att de spår man inte haft kontrollen över försvinner med tiden. Ip-numren blir ju med tiden allt mer oanvändbara, både för trolljakt och för den som ev vill använda dem för att jag rätt på någon IRL så varför skall de då sparas för tid och evighet?

Men om du ber snällt så kan man säkert ordna så att ditt IP-nummer för alltid skall sparas.
Citera
2006-02-25, 15:40
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
inte för att låta negativ nu, men det är ju inte speciellt svårt att regga sig från olika ip'n.

Annars låter din idé bra för alla oroliga personer som finns där ute som tror att någon vill spåra deras ip

Mitt förslag är självklart inget hinder för den som lägger ned tid på att registrera sig via olika IP'n mm. Den som vekligen vill vara anonym kan vara det. Och de som är "seriösa troll" är med stor sannolikhet i denna grupp och kommer att förbli svårstoppade.

Min tanke är att majoriteten, de som häckar har på FB en kortare tid och sköter sig, skall vara säkra på att de i det längre perspektivet inte lämnar några spår efter sig.
Citera
2006-02-25, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Mitt förslag:
- IP-adresser registreras som idag men när ett konto inte använts på x månader, tex sex månader, så raderas adressen. Mao slutar man skriva på FB så blir man anonymiserad med tiden. Det enda som då leder till individen är vad man själv skrivit och det får man stå för.
En sökning i medlemslistan visar att 81730 medlemmar inte skrivit på sex månader.

Ett bra förslag i mitt tycke.
Citera
2006-02-25, 18:25
Medlem
tomibollen_2s avatar
97165 - 81730 = 15435 Skrivande medlemmar resten är hummrar
Citera
2006-02-25, 18:50
Medlem
Nikolajevitjs avatar
Varför bara låta de gälla inaktiva medlemmar?
Jag ser egentligen inga problem med att ta bort alla ip-uppgifter som är äldre än 6 månader. Generellt är de uppgifterna för gamla för att ha något egentligt värde, tar bara upp plats i databasen och minskar effektiviteten vid trolljakt då det finns en massa förlegad data med i sökningen.
Citera
2006-02-26, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomibollen_2
97165 - 81730 = 15435 Skrivande medlemmar resten är hummrar
Jupp! ~82000 (old)-medlemmar och inaktiva smurfkonton.

Det bästa vore väl att inaktivera dessa tickande trollanvändare!
Citera
2006-02-26, 19:48
Medlem
illums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Gör man sedan ett val att inte fortsätta skriva på FB så tycker inte jag det är orimligt att de spår man inte haft kontrollen över försvinner med tiden. Ip-numren blir ju med tiden allt mer oanvändbara, både för trolljakt och för den som ev vill använda dem för att jag rätt på någon IRL så varför skall de då sparas för tid och evighet?
Jag förstår det fortfarande inte riktigt. Var uppstår den extra tryggheten?

Om jag som polis sitter här och skummar i syfte att slå ned på någon som säger sig råna banker eller sälja knark till småbarn, inte väljer väl jag någon som varit inaktiv i minst 6 månader?

Det känns som en klockrent skenproduktiv säkerhet helt enkelt. Som att dra på sig skinnställ när man går av hojen för att det är säkrare att gå då. Självklart kan jag vara utan skinnställ när jag är ute och går, inga problem så lagra gärna mitt ip-subnet i databasen så länge som möjligt tack...
Citera
2006-02-27, 08:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av illum
Jag förstår det fortfarande inte riktigt. Var uppstår den extra tryggheten?

Om jag som polis sitter här och skummar i syfte att slå ned på någon som säger sig råna banker eller sälja knark till småbarn, inte väljer väl jag någon som varit inaktiv i minst 6 månader?

Det känns som en klockrent skenproduktiv säkerhet helt enkelt. Som att dra på sig skinnställ när man går av hojen för att det är säkrare att gå då. Självklart kan jag vara utan skinnställ när jag är ute och går, inga problem så lagra gärna mitt ip-subnet i databasen så länge som möjligt tack...
När journalister som ingvar hedvall på expressen eftersöker och publicerar identiteten på bloggare,och politiska partier eftersöker identiteten på mailare,och aftonbladet gör ipsökningar på insändare.
Förstår du inte då att många på flashback känner sig lite stressade.
Här finns många med extrema åsikter som gömmer sig bakom en anonymitet som de liksom sossemailaren trodde var idiotsäker.
Citera
2006-02-27, 16:22
Medlem
illums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sune.dynga
När journalister som ingvar hedvall på expressen eftersöker och publicerar identiteten på bloggare,och politiska partier eftersöker identiteten på mailare,och aftonbladet gör ipsökningar på insändare.
Förstår du inte då att många på flashback känner sig lite stressade.
Här finns många med extrema åsikter som gömmer sig bakom en anonymitet som de liksom sossemailaren trodde var idiotsäker.
Det kan jag gått och väl förstå. Problemet är att "sossemailaren" togs nästan omgående. Det var ingen som väntade i 6 månader på att söka upp honom. Bloggare söks också upp i anslutning till det de postar. Det finns knappast någon extra trygghet i ett tidsskydd.

Ska man känna sig trygg på nätet så är det proxy-trixande som gäller. Det vore tråkigt om Usama bin Svenne eller Adolf Göransson satt här och kände sig tryggare eller trygga med en sådan onödig regel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in