Citat:
Ursprungligen postat av
GreffueAnthonius
Det du beskriver är en så kallad draksådd, där brutala våldtäkter aldrig tar slut, utan fortsätter generation efter generation. Alla, jag menar alla, har ett ansvar för att inte föra vidare de frön av draksådd som såtts i en.
Att istället vara en god jordmån för draksådden är ett aktivt val. Ett aktivt val som inte är förmildrande. Be the change you want to see.
Citat:
Ursprungligen postat av
grungewhore
Men det är ackumulerad okunskap över tid, vilket inte bör ses som förmildrande då en vuxen person har ansvar att förstå rätt och fel (om denne inte är förståndshandikappad nog att inte ta ansvar för sig själv).
Om du slår ner en person som förmodas råna någon, men så visar det sig att du hamnat mitt i en filminspelning, det är okunskap som kan ses som förmildrande t ex. Att din pappa slog dig som barn så att våld är din lösning på allt, är inte förmildrande.
Självklart har alla ett ansvar för att minska brottslighet. Och självklart är det ett aktivt val om man begår brott.
Men sådant som normalt räknas som förmildrande omständigheter, eller sådana faktorer som gör att man får rättspsykiatrisk vård, det är likvärdigt med tex dålig uppväxt/uppfostran.
Om tex en människa är psykopat eller helt enkelt är ond, då är hen det av en orsak, en orsak som hen INTE har kunnat välja bort själv.
Och det gäller allt som vi människor gör - vi och våra handlingar är alltså i grunden, en verkan av orsaker som vi INTE har kunnat välja eller välja bort själva.
Alla orsaker till brottslighet är alltså förmildrande omständigheter, och därför är valet mellan fängelse eller rättspsykiatrisk vård helt meningslös, och fängelse är dessutom enbart en tillfredställelse av människors hämndbegär.
Så rättspsykiatrisk vård, eller helt enkelt ÖVERVAKAD VÅRD AV BROTTSLINGAR, för ALLA brottslingar, det är det enda logiska alternativet i ett modernt samhälle.
Förr i tiden var avrättning nödvändigt, och man avrättade då troligen även förståndshandikappade brottslingar, eftersom man då INTE kunde övervaka människor på samma sätt som idag. Men nu kan vi det, och därför måste vi välja det alternativet tycker jag. Och självklart ska vården fortsätta så länge som nödvändigt, alltså så som rättspsykiatrisk vård fungerar idag i Sverige.