• 1
  • 2
2019-03-05, 21:33
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Det är det som oroar mig, eftersom jag behöver medicinering för mina diagnoser. Å andra sidan kan jag alltid återvända till gatuknarket om vården nekar att medicinera mig, och då har jag ändå testat alla vägar jag kan för att bli nykter och fungerande, så jag har nog i grund och botten inget att förlora förutom tid och värdighet.
Och är det inte fråga om substansmissbruk av just dessa så finns det inte anledning att strypa den tillgången - inte heller om du behöver dessa för att fungera. Kan göra djupare utläggning om det senare.
Citera
2019-03-05, 21:34
Medlem
surrurrs avatar
Citat:
Jag har varit en sväng på Riddargatan bl.a. för alkoholen, men problemet är att alkohol är inte olagligt och är inte stigmatiserat på samma sätt som ett missbruk av tyngre droger. Mitt missbruk kretsar idag kring en okontrollerad självmedicinering för ovan nämnda diagnoser.

Min rädsla är alltså att om jag vänder mig till vården och blir stämplad som missbrukare, att jag inte heller kommer få några vettiga mediciner utskrivna för min psykiska ohälsa. Å andra sidan är det motsatta alternativet att jag fortsätter leva som jag gör, så det lämnar mig inte med många val.

Förstår ditt dilemma, har själv ADD och lyckades få det utrett tillsammans med recept innan jag sökte hjälp för mitt alkoholberoende (beroende var jag absolut, men jag dolde det bra). Alkoholproblemen har även en grund i ett snart 15-årigt självmedicinerande med sprit för att kunna sova, när jag väl var så långt gången att jag aldrig blev bakis var detta ett system som var enkelt att rationalisera. Jag kommer nog aldrig att sluta helt, men jag börjar få kontroll...

När det gäller medicin så har inte min ordinarie läkare haft problem att skriva ut amfetaminpreparat för min ADD (Elvanse 70mg). Jag har dock inte behövt be om en förnyelse av Imovane/Zopiklon ännu för sömnen (fick 100 * 7,5mg sist) så det kan jag inte säga något om, men att jag faktiskt självmant har tagit tag i problemen jag dolde innan hoppas jag ger lite förtroende för ett nytt recept...
Citera
2019-03-05, 21:47
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Och är det inte fråga om substansmissbruk av just dessa så finns det inte anledning att strypa den tillgången - inte heller om du behöver dessa för att fungera. Kan göra djupare utläggning om det senare.

Det är en fråga av substansmissbruk av just dessa. Amfetamin för ADD:n, bensot för att dämpa känslorna. Dessa två mediciner kan jag nog glömma om jag går via BM.

Citat:
Ursprungligen postat av surrurr
Förstår ditt dilemma, har själv ADD och lyckades få det utrett tillsammans med recept innan jag sökte hjälp för mitt alkoholberoende (beroende var jag absolut, men jag dolde det bra). Alkoholproblemen har även en grund i ett snart 15-årigt självmedicinerande med sprit för att kunna sova, när jag väl var så långt gången att jag aldrig blev bakis var detta ett system som var enkelt att rationalisera. Jag kommer nog aldrig att sluta helt, men jag börjar få kontroll...

När det gäller medicin så har inte min ordinarie läkare haft problem att skriva ut amfetaminpreparat för min ADD (Elvanse 70mg). Jag har dock inte behövt be om en förnyelse av Imovane/Zopiklon ännu för sömnen (fick 100 * 7,5mg sist) så det kan jag inte säga något om, men att jag faktiskt självmant har tagit tag i problemen jag dolde innan hoppas jag ger lite förtroende för ett nytt recept...

Varför har din läkare haft problem att skriva ut Elvanse?
Citera
2019-03-05, 21:54
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Det är en fråga av substansmissbruk av just dessa. Amfetamin för ADD:n, bensot för att dämpa känslorna. Dessa två mediciner kan jag nog glömma om jag går via BM.

Ja, det är ju upp till dig om du vill göra det här eller inte. Du kan få ADD-medicin och ångestdämpande inom missbruksvård men då ska du sköta dig exemplariskt. Du förstår ju själv problematiken och anledningen att du inte söker är för att du inte vill sluta missbruka, riktigt än?
Citera
2019-03-05, 22:00
Medlem
surrurrs avatar
Citat:

Du läste nog lite för fort där. De har inte haft några invändningar mot att skriva ut det
Citera
2022-10-10, 00:07
Medlem
Jävligt sent svar på denna tråden, hoppas TS gjorde rätt val. Sök hjälp, det räddade mitt liv. Söp som ett djur och levern blev kass. Alkohol är en piss drog.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in