Citat:
Ursprungligen postat av
bortmedfifittor
Jag har varit en sväng på Riddargatan bl.a. för alkoholen, men problemet är att alkohol är inte olagligt och är inte stigmatiserat på samma sätt som ett missbruk av tyngre droger. Mitt missbruk kretsar idag kring en okontrollerad självmedicinering för ovan nämnda diagnoser.
Min rädsla är alltså att om jag vänder mig till vården och blir stämplad som missbrukare, att jag inte heller kommer få några vettiga mediciner utskrivna för min psykiska ohälsa. Å andra sidan är det motsatta alternativet att jag fortsätter leva som jag gör, så det lämnar mig inte med många val.
Förstår ditt dilemma, har själv ADD och lyckades få det utrett tillsammans med recept innan jag sökte hjälp för mitt alkoholberoende (beroende var jag absolut, men jag dolde det bra). Alkoholproblemen har även en grund i ett snart 15-årigt självmedicinerande med sprit för att kunna sova, när jag väl var så långt gången att jag aldrig blev bakis var detta ett system som var enkelt att rationalisera. Jag kommer nog aldrig att sluta helt, men jag börjar få kontroll...
När det gäller medicin så har inte min ordinarie läkare haft problem att skriva ut amfetaminpreparat för min ADD (Elvanse 70mg). Jag har dock inte behövt be om en förnyelse av Imovane/Zopiklon ännu för sömnen (fick 100 * 7,5mg sist) så det kan jag inte säga något om, men att jag faktiskt självmant har tagit tag i problemen jag dolde innan hoppas jag ger lite förtroende för ett nytt recept...