Citat:
Ursprungligen postat av
anonym078
Han har 38,1 på termometern så han verkar inte ha feber. Han är lite lös i magen och hinner inte altid till lådan.
Han leker inte utan sitter oftast bara och kollar på, uppfödare sa att han var mindre och de andra kom därför före honom samt att mjölken tog slut och han fick i sig luft och trodde då att han var mätt. Senast vi var hos veterinär vägde han 61 gram vilket verkar väldigt lite.
61 gram kan kissen inte väga nu. Blandar du ihop med födelsevikten? En nyfödd unge ska väga minst 75 g, oftast ligger de runt 100g. Därefter ska de gå upp 100 g per vecka. En tumregel jag läst om är att minst 1 kg ska de ligga på vid flytten till nytt hem vid 12 veckor, annars brukar man behålla dem hos mamman lite längre för att äta upp sig.
Känns som förklaringen du fått till ungens småväxthet inte stämmer. Ska berätta lite vad jag har fått lära mig. Det är inte så att mjölken fylls på jämnt fördelat i spenarna, utan varje unge brukar ha sin egna favoritspene och hur mycket mjölk det bildas beror på hur ungarna stimulerar dem med sitt sugande.
En seriös uppfödare kollar att ungarna växer som de ska och väger dem ofta de första dagarna. Om en unge är svag orkar den inte suga tillräckligt, får inte i sig mjölk. Mamman kanske till och med avvisar den. Då kan man fundera över om det är nåt fel på den och om man ska ta bort den, eller stödmata med flaska och ge den en chans. Det finns speciell modersmjölksersättning för katt och man får väga ofta för att se den ökar som den ska.
Att bara skita i hur det går och skylla på att mjölken inte räckte, ungen svalde luft osv låter jätteoseriöst. Det är ju en raskatt. De uppfödarna ska och brukar kunna sånt här. Tycker du borde ringa uppfödaren och fråga om viktkurva och flaskmatning först och främst, berätta att ungen verkar trött och inte leker.
Att kattungar kan missa ibland att gå på lådan är inget konstigt, men det verkar ju som att han inte hinner för han har diarré. Han har bott hos er länge nog för att veta och ha anpassat sig.
Har du kollat om han har vätskebrist? Ger du torrfoder? Man nyper i nackskinnet 10 sekunder, det ska snabbt gå tillbaka av sig själv. Det kan ju förklara varför han är trött. Börja med det.
Veterinären du går till, är det samma som besiktade kullen? Du kanske skulle gå till en annan och få second opinion. Känns vara något som inte stämmer med den lille kissen.