2019-03-04, 14:41
Medlem
Jag har en kattunge som vi haft hos oss lite mer än en månad. När vi fick honom var han lite undernärd pågrund av att han inte fick tillräckligt med mjölk av mamman. Men han var besiktad Chippad och kastrerad. Nu har han vart dålig i magen och lite hängig så vi var in till veterinären men de sa att allting var bra och det inte var någon fara att han var lite liten. Men vi är lite oroliga då han inte leker utan vill mest äta och lägga sig i ett hörn och sova. Han burrar upp sig lite och lägger sig i ett hörn. Det blir en väldigt stor kontrast till våran andra kattunge som är social, framåt och väldigt busig. De är av rasen ragdoll och är lika gamla. Någon annan som haft detta problem?
Citera
2019-03-04, 14:50
Bannlyst
Neje som barn dödade min mamma mina katter för att vi skulle flytta. Till mig sa hon ingenting.

Kanske din unge är en osocial katt, låt den vara det kommer ordna sig med tiden.
Citera
2019-03-04, 14:51
Medlem
Ibland kan det ta tid att vänja kattungar vid en ny miljö. Speciellt om de varit sjuka eller svaga sedan tidigare.

Lämna den ifred och så kommer allt att lösa sig i sinom tid.
Citera
2019-03-04, 14:56
Medlem
Min arbetskompis ragdoll va likadan. Det var njurarna. Men med medicin o så så verkar den ha hämtat sej. Den är fortfarande en kattunge. Ska höra med honom i morgon på jobbet och återkomma.
Citera
2019-03-04, 14:59
Medlem
Ja, jag får kanske vänta och se.
Senast redigerad av anonym078 2019-03-04 kl. 15:02.
Citera
2019-03-04, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricky1891
Min arbetskompis ragdoll va likadan. Det var njurarna. Men med medicin o så så verkar den ha hämtat sej. Den är fortfarande en kattunge. Ska höra med honom i morgon på jobbet och återkomma.

Ja tack så mycket!
Citera
2019-03-04, 15:49
Medlem
Magic-balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym078
Ja tack så mycket!
Ifall det är njrarna, det finns njurvänligt foder som inte belastar den delen.
Citera
2019-03-04, 18:02
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Verkar kissen allmänpåverkad?

Febrig? Du kan ta tempen om du är osäker, de ska ha runt 38.5, upp till 39 gr är normalt men över det är feber.

Om du försöker leka, är han med på noterna?

Kissar, bajsar som han ska?

Kan ju vara lite vanskligt att ta sig an minstingen i kullen, oftast blir det bra i slutändan ändå. Undrar hur det kommer sig han inte fick tillräckligt med mjölk? Avvisade mamman honom, eller? Är han flaskuppfödd?
Citera
2019-03-04, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Verkar kissen allmänpåverkad?

Febrig? Du kan ta tempen om du är osäker, de ska ha runt 38.5, upp till 39 gr är normalt men över det är feber.

Om du försöker leka, är han med på noterna?

Kissar, bajsar som han ska?

Kan ju vara lite vanskligt att ta sig an minstingen i kullen, oftast blir det bra i slutändan ändå. Undrar hur det kommer sig han inte fick tillräckligt med mjölk? Avvisade mamman honom, eller? Är han flaskuppfödd?

Han har 38,1 på termometern så han verkar inte ha feber. Han är lite lös i magen och hinner inte altid till lådan.
Han leker inte utan sitter oftast bara och kollar på, uppfödare sa att han var mindre och de andra kom därför före honom samt att mjölken tog slut och han fick i sig luft och trodde då att han var mätt. Senast vi var hos veterinär vägde han 61 gram vilket verkar väldigt lite.
Citera
2019-03-04, 23:34
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Han har 38,1 på termometern så han verkar inte ha feber. Han är lite lös i magen och hinner inte altid till lådan.
Han leker inte utan sitter oftast bara och kollar på, uppfödare sa att han var mindre och de andra kom därför före honom samt att mjölken tog slut och han fick i sig luft och trodde då att han var mätt. Senast vi var hos veterinär vägde han 61 gram vilket verkar väldigt lite.

61 gram kan kissen inte väga nu. Blandar du ihop med födelsevikten? En nyfödd unge ska väga minst 75 g, oftast ligger de runt 100g. Därefter ska de gå upp 100 g per vecka. En tumregel jag läst om är att minst 1 kg ska de ligga på vid flytten till nytt hem vid 12 veckor, annars brukar man behålla dem hos mamman lite längre för att äta upp sig.

Känns som förklaringen du fått till ungens småväxthet inte stämmer. Ska berätta lite vad jag har fått lära mig. Det är inte så att mjölken fylls på jämnt fördelat i spenarna, utan varje unge brukar ha sin egna favoritspene och hur mycket mjölk det bildas beror på hur ungarna stimulerar dem med sitt sugande.

En seriös uppfödare kollar att ungarna växer som de ska och väger dem ofta de första dagarna. Om en unge är svag orkar den inte suga tillräckligt, får inte i sig mjölk. Mamman kanske till och med avvisar den. Då kan man fundera över om det är nåt fel på den och om man ska ta bort den, eller stödmata med flaska och ge den en chans. Det finns speciell modersmjölksersättning för katt och man får väga ofta för att se den ökar som den ska.

Att bara skita i hur det går och skylla på att mjölken inte räckte, ungen svalde luft osv låter jätteoseriöst. Det är ju en raskatt. De uppfödarna ska och brukar kunna sånt här. Tycker du borde ringa uppfödaren och fråga om viktkurva och flaskmatning först och främst, berätta att ungen verkar trött och inte leker.

Att kattungar kan missa ibland att gå på lådan är inget konstigt, men det verkar ju som att han inte hinner för han har diarré. Han har bott hos er länge nog för att veta och ha anpassat sig.

Har du kollat om han har vätskebrist? Ger du torrfoder? Man nyper i nackskinnet 10 sekunder, det ska snabbt gå tillbaka av sig själv. Det kan ju förklara varför han är trött. Börja med det.

Veterinären du går till, är det samma som besiktade kullen? Du kanske skulle gå till en annan och få second opinion. Känns vara något som inte stämmer med den lille kissen.
Citera
2019-03-05, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
61 gram kan kissen inte väga nu. Blandar du ihop med födelsevikten? En nyfödd unge ska väga minst 75 g, oftast ligger de runt 100g. Därefter ska de gå upp 100 g per vecka. En tumregel jag läst om är att minst 1 kg ska de ligga på vid flytten till nytt hem vid 12 veckor, annars brukar man behålla dem hos mamman lite längre för att äta upp sig.

Känns som förklaringen du fått till ungens småväxthet inte stämmer. Ska berätta lite vad jag har fått lära mig. Det är inte så att mjölken fylls på jämnt fördelat i spenarna, utan varje unge brukar ha sin egna favoritspene och hur mycket mjölk det bildas beror på hur ungarna stimulerar dem med sitt sugande.

En seriös uppfödare kollar att ungarna växer som de ska och väger dem ofta de första dagarna. Om en unge är svag orkar den inte suga tillräckligt, får inte i sig mjölk. Mamman kanske till och med avvisar den. Då kan man fundera över om det är nåt fel på den och om man ska ta bort den, eller stödmata med flaska och ge den en chans. Det finns speciell modersmjölksersättning för katt och man får väga ofta för att se den ökar som den ska.

Att bara skita i hur det går och skylla på att mjölken inte räckte, ungen svalde luft osv låter jätteoseriöst. Det är ju en raskatt. De uppfödarna ska och brukar kunna sånt här. Tycker du borde ringa uppfödaren och fråga om viktkurva och flaskmatning först och främst, berätta att ungen verkar trött och inte leker.

Att kattungar kan missa ibland att gå på lådan är inget konstigt, men det verkar ju som att han inte hinner för han har diarré. Han har bott hos er länge nog för att veta och ha anpassat sig.

Har du kollat om han har vätskebrist? Ger du
torrfoder? Man nyper i nackskinnet 10 sekunder, det ska snabbt gå tillbaka av sig själv. Det kan ju förklara varför han är trött. Börja med det.

Veterinären du går till, är det samma som besiktade kullen? Du kanske skulle gå till en
annan och få second opinion. Känns vara något som inte stämmer med den lille kissen.

Vi har gått till två olika veterinärer inte den som beslutade kullen. Han har fått blötmar och torrfoder och åt som han skulle. Igår kväll hade han svårt att gå på bakbenen så vi ringde till first vet som sa att vi skulle åka in till vet idag.
Under natten vart han värre så vi åkte akut till Strömsholm som sa att han inte skulle klara sig. Vi var tvungna att ta bort honom så han skulle slippa lida. Vi vet inte vad det berodde på om det var för att han var undernärd eller någon sjukdom men det var det värsta vi gjort. Känns som att det kunde undvikits. Vi var till vet mindre än två veckor sen och då sa dom att han var helt frisk. Det hände på bara ett par timmar.
Citera
2019-03-05, 12:12
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Vi har gått till två olika veterinärer inte den som beslutade kullen. Han har fått blötmar och torrfoder och åt som han skulle. Igår kväll hade han svårt att gå på bakbenen så vi ringde till first vet som sa att vi skulle åka in till vet idag.
Under natten vart han värre så vi åkte akut till Strömsholm som sa att han inte skulle klara sig. Vi var tvungna att ta bort honom så han skulle slippa lida. Vi vet inte vad det berodde på om det var för att han var undernärd eller någon sjukdom men det var det värsta vi gjort. Känns som att det kunde undvikits. Vi var till vet mindre än två veckor sen och då sa dom att han var helt frisk. Det hände på bara ett par timmar.

Men snälla... Oerhört tråkigt att det skulle gå så här, lider med er. <3

Hoppas ni inte anklagar er själva bara för ni har gjort allt som ni kunde göra och mer därtill. Tror inte det är för han var undernärd, det har varit nåt som inte stämt med den här lillen från början och det är verkligen märkligt inte vare sig veterinärerna eller uppfödaren reagerat eller ens verkat tveksamma.

Du ska absolut ringa uppfödaren och berätta. De brukar vilja veta för att kunna förbättra aveln och undvika det händer igen. Dessutom har de kullförsäkringar och ni borde via den kunna få ersättning för vad ni lagt ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in