2019-03-04, 11:44
Medlem
Vad är egentligen matematik?

Jag tror att jag har läst eller hört någonting om ett krig, en grupp blev besegrade just för att den ena gruppen var duktiga på matematik.

Om man vann ett krig tack vare sina matematiska kunskaper, så lär det väl kanske inte enbart handla om siffror, nummer och räkning eller?

Vad är exakt matematik egentligen?

Det verkar inte bara bestå av siffror och nummer?

Tack för svar!
Citera
2019-03-04, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a

Jag tror att jag har läst eller hört någonting om ett krig, en grupp blev besegrade just för att den ena gruppen var duktiga på matematik.

Om man vann ett krig tack vare sina matematiska kunskaper, så lär det väl kanske inte enbart handla om siffror, nummer och räkning eller?

Tack för svar!

Kan man räkna ut vilken vinkel kanonen skall ha för att träffa fienden så har man en fördel.

Handlar även om att hitta samband.
Citera
2019-03-04, 12:27
Medlem
Citat:
Matematik är ytterst viktigt i krig. Hur mycket mat och ammunition behöver trupperna? Vilken är effektivaste vägen att transportera allt detta? Var skall jag placera mina spanare så de täcker in så stor yta som möjligt? Hur bygger jag en effektiv katapult/kanon/raket? Hur skall jag sikta för att träffa målet?

Att kunna skapa och knäcka koder är också matematik som kan avgöra krig.
Citera
2019-03-04, 12:32
Medlem
Matematik är i grunden ett sätt att tänka och att lösa problem. Matematiken är grunden för all vetenskap - ex fysik, kemi, biologi mm. Medicin - Hur stark dos ska man ge av en medicin? Vägbyggnad - Hur mycket material behövs till en bro? Telefoni - Hur mycket informatio kan överföras mellan två mobiler eller mellan två basstationer. Navigation - Vilken väg är snabbast eller kortast- Osv

Tyvärr går matematikundervisning ofta ut på att hitta en formel, stoppa in siffrorna och slå upp i facit och kolla svaret! Det är inte "äkta" matematik!
Citera
2019-03-04, 13:16
Medlem
Nicchzos avatar
Matte är egentligen i högsta grad att förstå regler, samt följa efter de.
Citera
2019-03-04, 13:28
Medlem
Citat:

Tack för svar!
Har du hört talas om algebra?
Citera
2019-03-04, 13:46
Medlem
GalFisks avatar
Under 2. världskriget skapade duktiga matematiker krypteringssystem så generalerna kunde prata med sina trupper via radio utan att fienden skulle fatta, medan fiendens matematiker uppfann några av de första datorerna för att knäcka samma system.
Nya förbättrade krypteringssystem gör att vi kan använda internetbanker, och teorierna bakom dessa system attackeras av matematiker för att hitta svaga punkter innan någon annan gör det.
Matematik gör att vi kan räkna ut hur saker ska fungera och vad de ska tåla innan de tillverkas, allt ifrån hus till rymdraketer. Datorer som kan göra miljarder uträkningar per sekund kan använda matematiken för att simulera hur en stor komplicerad konstruktion kommer att uppföra sig. Detta görs enbart med det binära talsystemet, så en massa matte behövs även för att översätta mellan datorns och ingenjörens matematiska språk-
MP3 och streaming bygger på matematik, där man tar enorma mängder information, plockar bort den minst viktiga, och trycker ihop det som finns kvar på ett sätt som enkelt kan göras baklänges. Kryptering bygger på beräkningar som kan göras väldigt lätt åt ena hållet men är nästintill omöjliga att reversera utan en speciell nyckel. Detta i sin tur bygger ofta på enorma primtal.
Citera
2019-03-04, 19:23
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Jag gissar:

Ett språk som möjliggör en beskrivning av verkligheten i mindre uppdelade beståndsdelar som är lätare att hantera än helheten?

Jag skulle nog tro att kvantifiering är *pudelns kärna* och, om så, gör nummer av olika slag* det centrala.

Även om språket till största del utgörs av bokstäver och symboler är det i slutändan frågan om kvantiteter.

Jag ser även den imaginära delen som nummer, bara lite knasigare än vad vi normalt utsätts för.

* Heltal, decimaltal, imaginära tal, talmängder av dem.
Citera
2019-03-05, 09:43
Medlem
morkfromorks avatar
det kan ju vara både konst och filosofi också, som en visuell mandelbrot, eller tankeexperimentet att en kustlinje är oändligt lång om man har ett oändligt litet mätinstrument
Citera
2019-03-07, 01:50
Medlem
Ett språk som funkar läskigt jävla bra och faller på plats av sig självt vid beskrivning av observationer i universum. Ett språk som funkar läskigt jävla vid beskrivning av abstrakta matematiska objekt i upp till oändligt många dimensioner. Matematik är språket som startade revolutionen som tagit oss dit vi är idag med avseende på områden som samhälle, kultur, medicin och teknik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in