2019-03-02, 21:47
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ungas-ursinne-bubblar-i-algeriet?mobilmeny=1 vart ganska tyst om detta i svenska media svt har skrivit nåt om detta även om det mest diskuteras i aljazeera.

Algeriet har sedan mitten av 1900 talet haft det ganska blodigt först med Frankrike, sedan inbördeskriget där det islamistiska AIS (islamistiska frälsningsarmen) kamp mot regeringen då militären tog makten. Algeriets president Abdelaziz Boutaflika (81år) har suttit i regeringen i 20år och efter att nyligen ha sökt sig till en 5e mandatperiod har folk börjat uttrycka sitt missnöje....Så vad tror ni? Kommer detta slockna snabbt eller är landet på väg in mot ännu en innebördes konflikt?
Citera
2019-03-02, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrghost2k17
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ungas-ursinne-bubblar-i-algeriet?mobilmeny=1 vart ganska tyst om detta i svenska media svt har skrivit nåt om detta även om det mest diskuteras i aljazeera.

Algeriet har sedan mitten av 1900 talet haft det ganska blodigt först med Frankrike, sedan inbördeskriget där det islamistiska AIS (islamistiska frälsningsarmen) kamp mot regeringen då militären tog makten. Algeriets president Abdelaziz Boutaflika (81år) har suttit i regeringen i 20år och efter att nyligen ha sökt sig till en 5e mandatperiod har folk börjat uttrycka sitt missnöje....Så vad tror ni? Kommer detta slockna snabbt eller är landet på väg in mot ännu en innebördes konflikt?
Finns olja där inte lika mycket som libyen de troliga oroligt i södra delarna.
Citera
2019-03-02, 22:01
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Förhoppningsvis inte. Man vet ju att Sverige kommer ställa dörrarna på vid gavel om det händer.
Citera
2019-03-02, 22:05
Avslutad
Så klart. Nu när Syrien verkar ha blivit en återvändsgränd för rödsköldarna så riktar man in sig på nästa oljeland. Och jag misstänker också att det här delvis sker för att avleda ifrån Frankrike. Det är det jag misstänker Venezuela handlar om också. Fast jag kan förstå ifall människor är missnöjda med styret i Algeriet.
Senast redigerad av torstenferdinand 2019-03-02 kl. 22:45.
Citera
2019-03-02, 22:05
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Förhoppningsvis inte. Man vet ju att Sverige kommer ställa dörrarna på vid gavel om det händer.

Ja, och Algeriet är verkligen ett toppland när det kommer till att producera extremistiska islamister.
Citera
2019-03-02, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Så klart. Ny när Syrien verkar ha blivit en återvändsgränd för rödsköldarna så riktar man in sig på nästa oljeland. Och jag misstänker också att det här delvis sker för att avleda ifrån Frankrike. Det är det jag misstänker Venezuela handlar om också. Fast jag kan förstå ifall människor är missnöjda med styret i Algeriet.
De e mali urangruvor finns.Därigenom franska intresset finns.
Citera
2019-03-02, 22:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
De e mali urangruvor finns.Därigenom franska intresset finns.

Det är inte bara franska intressen kan jag säga dig. Men visst. Allting ont som någonsin drabbat Algeriet är fransmännens fel så klart. Att jag inte tänkte på det. Du verkar blanda ihop begreppen. Det är Frankrikes regering och finanselit som har intressen där, inte fransmän i sig. Fransmännen själva har gjort uppror mot samma regering och finanselit som har intressen i Algeriet sexton veckor i sträck nu. Lägg ihop 2+2.
Citera
2019-03-02, 22:48
Medlem
[quote=torstenferdinand|66906234]Det är inte bara franska intressen kan jag säga dig. Men visst. Allting ont som någonsin drabbat Algeriet är fransmännens fel så klart. Att jag inte tänkte på det. Du verkar blanda ihop begreppen. Det är Frankrikes regering och finanselit som har intressen där, inte fransmän i sig. Fransmännen själva har gjort uppror mot samma regering och finanselit som har intressen i Algeriet sexton veckor i sträck nu. Lägg ihop 2+2.[/QER
Macron lova guld å gröna sen nylibelar har jag fel.
Citera
2019-03-02, 23:36
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrghost2k17

Chris Forsne pa Ledarsidorna har haft tva artiklar om detta. Fransk TV tar upp det.
Länk till Forsnes senaste (länk till den första finns i texten)
https://ledarsidorna.se/2019/03/extra-den-arabiska-varen-har-natt-algeriet/
Citera
2019-03-03, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Ja, och Algeriet är verkligen ett toppland när det kommer till att producera extremistiska islamister.
Va väl där dom uppfann terror?
Citera
2019-03-03, 09:57
Medlem
Länk till videos om protester över hela landet.

https://twitter.com/weddady/status/1101508775645712384?s=19
Citera
2019-03-03, 12:45
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricky1891
Va väl där dom uppfann terror?

Uppfann? Nja, men algerier har varit inblandade i mycket sådan skit. Bl a var det väl många algerier inblandade i Bataclan-dådet vill jag minnas?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in