Nej, kom igen nu Flashback. Den hr trden frtjnar mycket mer aktivitet! Lt den bli ett dokument ver vr bisarra samtid och lt oss ven diskutera vra val! Nr man brjar kolla upp alla galenskaper som yttrats genom ren blir man verkligen helt matt. Hr kommer en strre sammanstllning, men det finns skerligen flera goda kandidater (varav en del nmnts i trden redan). Jag har frskt ordna uttalandena utifrn jvlighet, med de allra vrsta i detta inlgg, men ibland har jag ocks slagit ihop likartade uttalanden mest fr verskdlighetens skull. Enjoy!
Citat:
Svenskarna mste integreras i det nya Sverige, det gamla Sverige kommer inte tillbaka.
Mona Sahlin, 2001. Ett av de sjukaste uttalanden som en svensk politiker gjort. Och det vill inte sga lite.
Citat:
Om tv lika meriterade personer sker jobb p en arbetsplats med f invandrare ska den som heter Mohammed f jobbet. Det ska rknas som ett plus att ha en annan etnisk bakgrund n den svenska.
Mona Sahlin, 2000. Aha, diskriminering allts, av den inhemska befolkningen. Frscht.
Citat:
Det rcker inte att acceptera mnniskors olikhet vi mste gilla den.
Mona Sahlin, 2002.
Mste man gilla ngot, i en demokrati?
Citat:
Det sprids en sorts frestllning att det mngkulturella samhllet inte fungerar. Och det ropas p stramare regler och kulturell likriktning. Vra motmedel mste vara att visa att det mngkulturella samhllet fungerar bttre. Det r ett mer spnnande och mer intressant samhlle.
Fredrik Reinfeldt, 2007. Tolv r senare lever vi alla i stridshingstens blivande drmsamhlle. Nog r det spnnande, allt.
Citat:
Jag inser att de gamla mnniskor som har jobbat hrt ett helt liv nu ska stllas emot alla de flyktingar som kommer och d ocks tar i ansprk sjukvrd och skolor och allt mjligt, men det r nog p det viset att humanismen krver att man fr gra avkall p sin vlfrd d.
Anne Ramberg, 2016. Plus fr att hon r ppen med att stlla grupp mot grupp, som ju r politikens villkor. Men prioriteringen cklar.
Citat:
Ursvenskt r bara barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrn.
Fredrik Reinfeldt, 2006. Ett felaktigt och missvisande pstende i alla avseenden. Liknar mycket:
Citat:
Det var faktiskt inte vi svenskar som byggde Sverige. Det var mnniskor som kom utifrn.
Maud Olofsson, 2007. Hur ska de ha det, egentligen? Vi kom allts inte utifrn? Vi har inte bidragit ett skit i bygget av Svea rike? Utan ngra hundratals/tusentals personer utifrn ordnade detta?
Citat:
Mitt ml vore ett samhlle dr Rakhmat Akilov en dag efter avtjnat straff kunde jobba i kassan p Coop. Att han str dr och hlsar p kunderna med respekt, och dr de, vi, jag mste andas djupt fr att ens kunna skriva det och dr vi, vl medvetna om vem han r, och vad han gjort, hlsar tillbaka.
Stina Oscarson, 2018. Det hr citatet ger mig faktiskt kalla krar. Detta gr utanp all anstndighet och normalitet.
Citat:
Det hr handlar om barn!
Margreth Heirs, 2012. Nej, hysterika... Det r lnlst att frska frklara hur jvla fel du tnker.
Citat:
Jag tar avstnd frn alla former av vld och hot. Men vill grna ppeka att de som lever p att driva upp ett vi- och dom-tnkande och ett i grunden hatfullt stt att se p relationer mellan mnniskor inte ska bli frvnade om sdant hnder.
Fredrik Reinfeldt, 2010, efter att en SD:are blivit knivhuggen. Det hr r nrmast uppviglande, mycket obehagligt av den frmente landsfadern. Se ven:
Citat:
[SD] fr in hatet i svensk politik. Deras id r att sga "dom" i stllet fr "vi". De vill dela upp oss som mnniskor och gda misstnkliggrandet. Vi ska titta p varandra med misstro. Det r deras id. Allt inflytande de kan f tnker de anvnda till en enda sak, och det r att ge sig p mnniskor som har kommit hit frn andra lnder; de har ingen annan id. Det r drfr de finns som parti. Det r det de vill anvnda sitt inflytande till och vrt besked r: Ni ska inte f ngot inflytande!
Fredrik Reinfeldt, 2013. Sdana hr uttalanden, frn en M-ledare till rga p allt, etablerade linjen med SD som alla vriga partiers stora fiende och spdde p berringsskrcken. Se ven:
Citat:
Allt r viktigare n att ngonsin ge Sverigedemokraterna inflytande.
Mona Sahlin, 2009. Allt! Det bevisades sedan i JK:en. Se ven:
Citat:
Det hr r ju ett sorgligt stt att ge Sverigedemokraterna en ny arena, och dom fr ett utrymme dom definivitivt inte ska ha. Det handlar inte om deras storlek. Det handlar framfr allt om att de str vid sidan av det demokratiska samhllet med sina rasistiska och frmlingsfientliga vrderingar. Det r en Quisling vi ser hr, det r en medlpare - en frrdare, som skulle g fascisters renden om dom fick mjligheten. Den hr debatten, den gynnar bara mrka krafter.
Lars Ohly, 2007. Den kommunistiska demokraten Ohly vill inte att man pratar med meningsmotstndare. Se ven:
Citat:
Ohly: Det r inte nn Jimmie kesson dr inne?
Luuk: Jimmie kesson sitter ocks i sminket.
Ohly: Ja, men d vntar jag.
Luuk: Vill du inte sminkas?
Ohly: Nej, absolut inte.
Lars Ohly, 2010. Ett nrmast patologiskt beteende. Hur r det med toleransen, ska vi inte ha mten mellan mnniskor? Nh. Dessutom gr det emot vr tradition i landet av diplomati och frhandlingar. Om vi inte lngre ens kan tala med varandra, svenskar emellan, s borde vl den hr idn om mngkultur vara helt ddfdd?