Tjena! Idag gick jag till Ica och köpte 2 kg kycklingklubbor med 17g protein/100g. Sedan efter märkte jag att fettnivån var på 18g/100g. Men hur kan det stämma? Jag trodde kyckling var ett proteinrikt kött med låg fetthalt. Är det skinnet som ökar fetthalten? Kan jag isåfall bara skrapa av skinnet så får jag nästan endast proteinet. Försöker göra en lean bulk och vill få i mig mycket protein och lite fett.
Senast redigerad av BlackCompass 2019-03-01 kl. 17:25.
macros e cope ditt jävla aphuve. du vill ha så mycket fett i din kost som möjligt så oroa dig inte om det där. om något bör du ha med lite extra smör. fett är det viktigaste att få i sig när det gäller bygga muskler OCH ha bra hälsa.
Näringsvärde Per 100 g
Energi: 400 kJ / 90 kcal
Fett: 1,5 g
varav mättat fett 0,5
Kolhydrat: <0,5 g
varav sockerarter <0,5
Fiber:
Protein: 19 g
Salt: 0,6
Kycklingklubbor
Näringsvärde Per 100 g
Energi: 900 kJ / 220 kcal
Fett: 14 g
varav mättat fett 4,4 g
Kolhydrat: 0,5 g
varav sockerarter <0,5 g
Fiber: 1,0 g
Protein: 22 g
Salt: 1,6 g
Finns en anledning att folk köper kycklingfiléer..
Tjena! Idag gick jag till Ica och köpte 2 kg kycklingklubbor med 17g protein/100g. Sedan efter märkte jag att fettnivån var på 18g/100g. Men hur kan det stämma? Jag trodde kyckling var ett proteinrikt kött med låg fetthalt. Är det skinnet som ökar fetthalten? Kan jag isåfall bara skrapa av skinnet så får jag nästan endast proteinet. Försöker göra en lean bulk och vill få i mig mycket protein och lite fett.
Du kanske kan fundera på hur mycket lean meat det är på 100g produkt om du jämför de båda? Filé är ju enbart lean, medans andra styckdetaljer har mer vätska, fett och ben. Lite som att jämföra en fläskfilé med grisfötter.
Näringsvärde Per 100 g
varav mättat fett 0,5
varav sockerarter <0,5
Fiber:
Kycklingklubbor
Näringsvärde Per 100 g
varav mättat fett 4,4 g
varav sockerarter <0,5 g
*Trumvirvlar*
Och förklaringen är skinnet. Fettet sitter i skinnet.
Trodde det tillhörde allmänbildningen att känna till.
Näringsvärde Per 100 g
varav mättat fett 0,5
varav sockerarter <0,5
Fiber:
Kycklingklubbor
Näringsvärde Per 100 g
varav mättat fett 4,4 g
varav sockerarter <0,5 g
Näringen per kycklingklubba sett till ätbar del bör ju tilläggas. Inte alla som tänker på det. Kanske inte heller du? Så kanske finns fler anledningar att att folk hellre köper kycklingfiléer än kycklingklubbor.
Du fick bra svar på frågan. Men just kycklingklubbor är ju guld tycker jag. Godare än file, prisvärt och bra näringsvärden! Fett är bara bra också. Ersätter "skräpmat" med kycklingklubbor rätt ofta.