2006-02-25, 00:16
Medlem
Vad utmärker sömnparalys?

Kan det inträffa efter att man stigit upp ur sängen?

En gång vaknade jag mitt i natten, steg ur sängen för att gå på dass och när jag står precis utanför dörren till dass så ser jag "spöket"...kan det vara sömnparalys?

Om någon vet....
Citera
2006-02-25, 00:25
Awaiting Email Confirmation
spöket?
sömnparalys är väl då hjärnan är vaken medans kroppen fortfarande sover...
så att det skulle hända efter att man klivit upp tror jag är svårt, fast man vet ju aldrig..
Citera
2006-02-25, 00:45
Medlem
Badsectors avatar
Arnie, alla kan åka på nån sömn-hallis. Det är inte sömn-paralys, men har såklart med sömnen och hur hjärnan är confad under den att göra.
Citera
2006-02-25, 01:46
Medlem
Sömnparalys är att hjärnan aktiverar kroppen för sömn. Alla muskler slappnas av, man faller ihop. Medan hjärnan fortfarande är aktiv. Om individen har ögonlocken öppna såbrukar individen uppfatt allt som händer men kan inte styra kroppen.
Efter en stund på "vaknar" kroppen igen.

Det är vad jag har hört om sömnparalys.
Citera
2006-02-25, 13:29
Medlem
Halvannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnolds_ass
Vad utmärker sömnparalys?

Kan det inträffa efter att man stigit upp ur sängen?

En gång vaknade jag mitt i natten, steg ur sängen för att gå på dass och när jag står precis utanför dörren till dass så ser jag "spöket"...kan det vara sömnparalys?

Om någon vet....
Här finns det många förklaringar:
http://www.flashback.org/search.php?searchid=6349354
Citera
2006-02-27, 22:20
Medlem
Rauzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ni-MH
Sömnparalys är att hjärnan aktiverar kroppen för sömn. Alla muskler slappnas av, man faller ihop. Medan hjärnan fortfarande är aktiv. Om individen har ögonlocken öppna såbrukar individen uppfatt allt som händer men kan inte styra kroppen.
Efter en stund på "vaknar" kroppen igen.

Det är vad jag har hört om sömnparalys.
Har hänt mig en gång, sjukt äckligt - trodde jag blivit förlamad.
Fast speciellt paranormalt kändes det inte.
Citera
2006-03-08, 11:03
Medlem
times avatar
Har varit uppe och gått (eller mera stapplat) och fortfarande haft kvar min sömnparalys så... det går. Men det har bara hänt en gång. Men... det var det mest frukstnasvärda jag någonsin varit med om.
Citera
2006-04-07, 01:56
Medlem
en gång när jag vaknade mitt i natten såg jag nått sitta i mitt rum. han kollade på mej med ledsna ögon typ sen typ blev han dimma / rök o försvann sen kunde jag inte sova på typ hela veckan utan att ha tvn på.. det måste ha vart en sån sömn hallis
Citera
2006-04-07, 03:45
Medlem
Jag får ofta sömnparalys. Har sett en massa olika varelser i detta tillstånd.
Ofta gamla kärringar som ligger i sängen brevid mig eller sitter på mig och trycker ner mig i madrassen. Ibland har de talat med mig.

Minns en som stod i dörröppningen och sa åt mig att jag skulle dö nästa dag.
Gissa om jag var rädd under flygresan (det blev motorfel med så vi fick nödlanda och byta plan)

Hade en Gremlin under sängen som skrek högt när den attackerade mitt ansikte. Jag hade alltså vaknat upp mitt i natten och hade huvudet hängande över sängkanten vilket gav full insyn under sängen. Det var då två lysande ögon tändes. Jag har fan men av det fortfarande. Trodde jag var galen tills jag i vuxen ålder fick höra talats om sömparalys.

En annan sak som ibland händer är att jag hör brummande ljud när jag ska somna. Det blir ett högt ljud, känns som trumhinnorna ska explodera. Störande som fan. Hört att det ska vara ett förstadium till UKU (utanför-kroppen- upplevelse) vilket jag även har haft två gånger när jag lagt mig för att vila lite.

När skiten drabar mig så brukar jag försöka blunda och inte tänka på några hemska saker "jaha det är den här skiten igen lugn nu det går över om högst 20 sekunder". Sen drar jag ögonen så långt bak jag kan eller försöker röra mina stortår. Det är de muskler i kroppen som inte är helt paralyserade under sömnen. Vi är ju paralyserade för att vi inte ska springa runt och skada oss som sömngångare när vi drömmer.
Citera
2006-04-08, 22:48
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Pogo_Pedagog

Hade en Gremlin under sängen som skrek högt när den attackerade mitt ansikte. Jag hade alltså vaknat upp mitt i natten och hade huvudet hängande över sängkanten vilket gav full insyn under sängen. Det var då två lysande ögon tändes. Jag har fan men av det fortfarande. Trodde jag var galen tills jag i vuxen ålder fick höra talats om sömparalys.

Haha fyfan va läskigt...

Såg en Ufo-dokumentär häromdagen och då dom tog upp abduction och en massa folk berättade hur dom blivit paralyserade samtidigt som små gråa aliens kommit genom väggarna för att hämta dom.
Minst 70% av alla dessa fall skulle lätt förklaras med sömnparalys.
Citera
2006-04-10, 14:08
Medlem
Brukar också få sömnparalys ibland, det märkliga är att det känns som ett odjur sätter sig över bröstet. Kollade lite och hittade en tavla målad av en känd konstnär där det sitter just en "mara" över bröstet. Samma sak inom nordisk folktro, undrar hur det kan komma sig att det är just över bröstet och ett odjur?

Man riktigt känner sig hur klorna borrar sig in i köttet!
Citera
2006-04-10, 18:23
Medlem
qracs avatar
jag råkade ut för min skummaste sömnparalys hittills för någon vecka sedan då jag drömde om att jag hade sömnparalys och vaknade i drömmen. detta hände två gånger och den tredje gången vaknade jag på riktigt. min flickvän hade kramat mig i sömnen och jag försökte uppmärksamma henne på att hon skulle väcka mig. hon hade ont i axeln efteråt men inget märke så jag vet inte vad jag gjort medan jag kämpade för att vakna.

för ett antal år sedan råkade jag ut för sömnparalys varenda natt i vårt sommarhus och efter två i rad under en natt började jag sova i ett annat rum på en soffa med tv:n på och problemet löste sig.

när man råkar ut för sånt här så börjar man tro på övernaturliga saker men efter att ha möblerat rummet ordentligt och flyttat ut de obekväma bäddsofforna och kastat in en bekväm dubbelsäng istället så sover jag utmärkt i rummet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in