2019-02-28, 01:05
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av THS
Medianlönen har ökat mer än inflationen de senaste åren. Det du skriver är alltså inte sant. Åtminstone inte för de flesta människor.

Själv löste jag problemet med för mycket skatt genom att lämna landet. Jag ångrar mig inte en sekund.

hur tänker du nu?

en nära släkting till mig köpte en 3a i centrala gbg för ca 1.5 miljoner 2010. hen sålde den för 4.5 miljoner 2016. tycker du att lönerna har hängt på det?

grattis till dig som lämnat detta helvete
Citera
2019-02-28, 01:09
Medlem
clipstirlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
hur tänker du nu?

en nära släkting till mig köpte en 3a i centrala gbg för ca 1.5 miljoner 2010. hen sålde den för 4.5 miljoner 2016. tycker du att lönerna har hängt på det?

grattis till dig som lämnat detta helvete

Fast det bevisar ingenting annat än att vi har en bostadsbubbla.
Citera
2019-02-28, 01:18
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clipstirling
Fast det bevisar ingenting annat än att vi har en bostadsbubbla.

ok då har vi även en bensinbubbla, skattebubbla, alkoholbubbla, räntebubbla osv.
skall jag fortsätta?

har du brutto ca 35.000kr får du netto ca 24.000kr dvs 11.000kr skatt. - skattebubbla så inåtabarahelvete. ursäkta min franska men jag är trött på att lägga mina hårt arbetade pengar på socfall, is soldater och annat skit. ärligt talat fan. sänk skatten, det tjänar man nog ihop det dubbla på iom att folk kommer spendera mer då och njuta mer av lönen.
Citera
2019-02-28, 05:49
Medlem
Citat:
och räntorna är på G upp nu också. sveriges ekonomi är inte så stabil som du tror. börsen är dålig och kronan har fallit. hur fan är det möjligt när vi skattar med än någonsin?

Ett till påstående som inte stämmer. Skatterna har varit på ungefär samma nivå sedan slutet av 70-talet. Om något är det lägre skattetryck nu än på 90-talet: https://www.ekonomifakta.se/fakta/sk...h=/23546/1/all
Citera
2019-02-28, 05:50
Medlem
Citat:
ok då har vi även en bensinbubbla, skattebubbla, alkoholbubbla, räntebubbla osv.
skall jag fortsätta?

har du brutto ca 35.000kr får du netto ca 24.000kr dvs 11.000kr skatt. - skattebubbla så inåtabarahelvete. ursäkta min franska men jag är trött på att lägga mina hårt arbetade pengar på socfall, is soldater och annat skit. ärligt talat fan. sänk skatten, det tjänar man nog ihop det dubbla på iom att folk kommer spendera mer då och njuta mer av lönen.

Hur är detta en "bubbla"? Det är inget som har förändrats, vi har haft höga skatter så länge jag har levt. Går du inte lite väl långt utanför trådens ämne nu?
Citera
2019-02-28, 06:02
Medlem
Jag tycker vi kan ta bort skatten helt så slipper vi med riktiga jobb försörja 2/3 av sveriges skattebetalare med hittepåjobb antingen inhyrda företag/enskilda eller direkt anställda av det offantliga!

Ja det lär bli bra konsumtion av alla dessa frigjorda svenskt näringsliv kan suga upp för att täcka sina (in)kompetens behov.

Kommer även bli ensligt här på flashback då en majoritet(representerar väl samhället i stort?) bör vara försörjda direkt/indirekt av skattekassan eller framtida generationer. Bara för det privatiseras betyder inte det blir riktigare jobb än tidigare, oftast betyder det samma kostnad för skattebetalarna plus avgifter och sämre service men det vill visst svenne ha.

Ett exempel på kasta stålar i sjön som nyligen varit på tal är att dubbla försvarsanslagen, med tanke på att bombers enda uppgift är att gå upp i rök med ett brak hade det varit ekonomiskt bättre ta hit fler flyktingar hoppas åtminstone några av dem är driftiga och duktiga.

Nä nu tycker jag vi alla liberalkonservativa tar kissar lite i byxan.
Citera
2019-02-28, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Baba
Man måste i dagens samhälle hitta en till inkomstkälla som bör vara svart, det går om du bara tänker till och är disciplinerad tex sälja lite gräs vid sidan av ditt jobb .

Helt rätt. Klart alla inte kan beckna men hade jag varit hantverkare hade jag gjort mina 40 timmar i veckan inte en minut ÖT och gjort mindre jobb vid sidan av. Samma med städare, frisörer eller tjejer som fixar naglar fransar osv osv. Nu har jag inte stenkoll på hur mkt folk faktiskt gör svart i alla yrken men för mig är man efterbliven om man jobbar skiten ur sig och sen betalar massa skatt när du istället kan göra dina timmar och vill du göra mer så gör du det vid sidan av och stoppar allt i egen ficka. Har vänner som trycker övertid och sen super sig fulla och klagar på hur mkt skatt dom betalar och hur mkt invandring kostar blabla. Tjäna pengar åt dig själv eller tjäna dom åt nån annan
Citera
2019-02-28, 06:56
Medlem
nordicwraths avatar
En öl på krogen har ökat i pris med nästan 50% på tio år. En big mac och co har gått upp från 49 till 69. Hyrorna får påslag med 1-2000 för varje stambyte som sker var tionde år. Inkomsterna har inte stannat men de hinner inte i fatt utgifterna.

Den genomsnittliga prisökningen på allting runt kring oss de senaste åren ligger på mellan 20-100%.
Citera
2019-02-28, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nordicwrath
En öl på krogen har ökat i pris med nästan 50% på tio år. En big mac och co har gått upp från 49 till 69. Hyrorna får påslag med 1-2000 för varje stambyte som sker var tionde år. Inkomsterna har inte stannat men de hinner inte i fatt utgifterna.

Den genomsnittliga prisökningen på allting runt kring oss de senaste åren ligger på mellan 20-100%.

Dina exempel speglar bra hur fåren leds av herdarna. Öl och Big Mac
Citera
2019-02-28, 08:19
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
ska du ha en hyfsat fräsh lägenhet i ett ok område får du lägg punga ut 6-8 000kr (bor i gbg).
sen har vi alla försäkringar, skatter, avgifter och fan o hans moster. jag fattar inte folk som har ca 17.000kr netto klarar sig på det?
Duger det inte med en äldre mindre lägenhet när man är själv av normal standard så får man betala en del så det gäller att anpassa sig efter inkomsten om man vill ha det drägligt.
Själv tycker jag att en del utgifter är lägre idag t.ex kan du ringa obegränsat för ca 100 kr/mån och bredband är både billigare och snabbare beroende på var man bor.
Det finns fler lågprisbutiker så man behöver inte åka till andra sidan stan för att veckohandla maten så kan lättare hålla nere den kostnaden om man inte är så kräsen.
Konkurrensen är större så man kan hitta billigare försäkringar och få bort onödiga avgifter som vissa banker har.

Kan hålla med om att alkoholen är ganska dyr men nöjer man sig med några falcon istället för diverse ipa på krogen och köper hem t.ex öl av märket kung så blir det inte så hög kostnad.
Från Göteborg kan man lätt ta sig till Danmark och köpa flak med öl för ca 100 kr eller så gör man som andra i denna tråden: (FB) Länkar till butiker som säljer alkohol till Sverige (samt diskussion)
Citera
2019-02-28, 09:05
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Ett till påstående som inte stämmer. Skatterna har varit på ungefär samma nivå sedan slutet av 70-talet. Om något är det lägre skattetryck nu än på 90-talet: https://www.ekonomifakta.se/fakta/sk...h=/23546/1/all

Vilken verklighet lever du i? Vi som var med på det glada 80-talet kan intyga att skatterna visserligen låg på ungefär samma nivå som idag MEN det fanns avdrag för ALLT!

Bolåneränta? - 100% skatteavdrag
Avdrag för pendling? You bet - du fick dra av en milersättning för pendling i bil (körde du en skruttig bil var det ren vinst - avdraget var större än kostnaden)
Samma sak med aktieaffärer, husreparationer osv osv.

Begreppet "nolltaxerare" kom på 80-talet, helt enkelt för att det var så jäkla enkelt att med lite planering sänka din skatt till total NOLL kronor.

Det säger inte din ekonomifakta något om, eller hur?
Citera
2019-02-28, 09:42
Medlem
Lönerna har procentuellt haft högre ökning än inflationen, men höjning av bränslepriser, fordonsskatten, biltullar, elpris, flygskatten, elektronikskatten, dyrare SL kort osv osv orsakar nog en förlust totalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in