2019-02-27, 19:30
Medlem
Tja!
Har jobbat lite inom skolyrket. Förvånas över att alla har rätt att få använda sig av egen ipads som skolan står för. Det enda dom gör är att kolla memes eller spela spel. När läraren kommer fram till en elev då kan de ta fram sin uppgift annars inte.
Känns som utvecklingen kommer bli sämre framöver? Idag var det ingen elev i årskurs 7 som kunde svara på vilket bråk som var störst av 2/3 eller 3/6
Citera
2019-02-27, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoftishBullen
Tja!
Har jobbat lite inom skolyrket. Förvånas över att alla har rätt att få använda sig av egen ipads som skolan står för. Det enda dom gör är att kolla memes eller spela spel. När läraren kommer fram till en elev då kan de ta fram sin uppgift annars inte.
Känns som utvecklingen kommer bli sämre framöver? Idag var det ingen elev i årskurs 7 som kunde svara på vilket bråk som var störst av 2/3 eller 3/6

I framtiden kommer all undervisning ske med hjälp av Google typ som när vi fick ta till miniräknaren så kommer läraren att säga *jaha nu får ni ta fram Google*
Citera
2019-02-27, 19:44
Medlem
Sockermissbrukares avatar
Därför att Ipad är ett jättebra läromedel och hjälpredskap om skolan och läraren använder den rätt.

1: Eleverna använder ipads endast när läraren ger sitt godkännande.
2: Spel på iPaden går att få bort, det krävs däremot att kommunens It-avdelning tillsammans med skolledningen ger rätt förutsättningar. T.ex ta bort appstore och där läraren kan ta iPaden och lämna in den till en IT-sektion som fixar den om man märker att eleven ändå har appar som den inte ska ha.
3:Risken att elever kommer leka med iPaden är när de inte förstår lektionens innehåll eller om syftet med lektionen är oklart. Använder läraren ipaden som ett redskap i sin undervisning på ett korrekt sätt minskar åtminstone leker med ipaden.

Jag är lärare på högstadiet och jag ser fler fördelar med iPaden än nackdelar. Jag tycker den är ett fantastiskt redskap om man använder den rätt.
Citera
2019-02-27, 19:48
Medlem
Nu kan jag ju inte "iOS" världen men på android finns det ju att man kan blocka ALLT som inte ska höra hemma på en skola. Krävs pinkod för att låsa upp surfplattan.

Men antar att skolans "dator-vaktmästare" är de gamle gråhåriga med sandaler fortfarande som inte kan.

Så enkelt att göra plattor obrukbara för annat än skolaarbete.
Citera
2019-02-27, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockermissbrukare
Därför att Ipad är ett jättebra läromedel och hjälpredskap om skolan och läraren använder den rätt.

1: Eleverna använder ipads endast när läraren ger sitt godkännande.
2: Spel på iPaden går att få bort, det krävs däremot att kommunens It-avdelning tillsammans med skolledningen ger rätt förutsättningar. T.ex ta bort appstore och där läraren kan ta iPaden och lämna in den till en IT-sektion som fixar den om man märker att eleven ändå har appar som den inte ska ha.
3:Risken att elever kommer leka med iPaden är när de inte förstår lektionens innehåll eller om syftet med lektionen är oklart. Använder läraren ipaden som ett redskap i sin undervisning på ett korrekt sätt minskar åtminstone leker med ipaden.

Jag är lärare på högstadiet och jag ser fler fördelar med iPaden än nackdelar. Jag tycker den är ett fantastiskt redskap om man använder den rätt.
Ja då är du en av få lärare som gör rätt för sig. Fungerar det som du säger så Ja absolut. Men av alla klasser jag varit med om, (varit ganska många) har det inte fungerat så som du beskriver det. Eleverna kan inte skriva med en vanlig penna. När läraren pratar har de uppe youtube. Jag vet inte, är väldig skeptisk till detta.
Citera
2019-02-27, 20:02
Medlem
Citat:
Ja då är du en av få lärare som gör rätt för sig. Fungerar det som du säger så Ja absolut. Men av alla klasser jag varit med om, (varit ganska många) har det inte fungerat så som du beskriver det. Eleverna kan inte skriva med en vanlig penna. När läraren pratar har de uppe youtube. Jag vet inte, är väldig skeptisk till detta.
Glömde tillägga: Hur är kunskapsnivån, hur märker du av det? Jag tycker det känns som man visste mer förr, även på min tid när jag gick i samma klasser. Men kan ha fel.
Citera
2019-02-27, 21:59
Medlem
kristofferGs avatar
Utvecklingen går framåt. förr i tiden var målet att lära sig rabbla saker och ting utantill. Idag är målet snarare informationssökning och ett kritiskt tänk.
Citera
2019-02-27, 22:33
Medlem
dhwss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Utvecklingen går framåt. förr i tiden var målet att lära sig rabbla saker och ting utantill. Idag är målet snarare informationssökning och ett kritiskt tänk.

Är detta lärarnas sätt att säga "surfa in på Wikipedia och Google"?
Citera
2019-02-27, 22:51
Medlem
MrChows avatar
Problemet med bristande kunskaper bland ungdomar handlar väldigt lite om att de använder surfplattor och datorer istället för böcker och pennor utan väldigt mycket på hur resurser i samhället fördelas nuförtiden mot hur det fördelades för 30-50-70 år sedan. Det var lite mer fokus på ordning och reda och att ha ett fungerande utbildningsväsende på 60-talet och lite mindre fokus på att asylsökande skulle ha carte blanche till alla resurser på den tiden. Nu är skolan inte lika viktig som att en större grupp individer, vilka medvetet inte försökt följa Dublinförordningen för att komma till skattkistan Sverige, ska ha alla förmåner vi sköljer över dem.

Jag säger inte att det är fel på denna grupp människor ty hade jag varit i samma sits hade jag gjort likadant om något land varit lika generösa som Sverige med sina invånares resurser om jag var tvungen att fly. Det är Sveriges system det är fel på och det har de flesta av oss varit med och röstat fram. Ingen skam åt denna stora grupp välfärdsimmigranter!
Citera
2019-02-28, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG

Och hur söker man information och tänker kritiskt om något man inte vet något om, eller att det ens existerar?
Citera
2019-02-28, 09:50
Medlem
Citat:
Tja!
Ungefär samma nivå i dag som när du gick i skolan då? För om man har missat att man använder så små enheter som möjligt så har man inte speciellt stora kunskaper av högstadiestudier.
Testa 1/2 i stället när du skriver en halv.

Men det finns ett enkelt sett att få svar.
Om du släpper moppe o tar av dig gummihanskarna du har som skydd när du rengör toaletterna på skolan så kan du ta en liten promenad till rektorsexpeditionen. Den liggen säkert kvar på samma plats som när du gick ner dit i skam under din obefintliga skoltid.
Sedan ställer du frågan till rektorn. Var inte rädd. De har antagligen bytt ut, Läskige Ragnar samt att denna rektor inte längre är där för att ge dig en reprimand.
Jag är övertygad om att denne rektor kan delge dig anledningen till beslutet att sponsra I-pads.
Citera
2019-02-28, 22:24
Medlem
killawifes avatar
För att en smart säljare har lyckats sälja in konceptet till en okunnig rektor eller inköpare och dennes företag tjänar nu en rejäl hacka på överpriserade produkter som BARN sitter och leker med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in